کد خبر: ۵۹۶۲۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۳
اضافه شدن قابلیت DC Dimming به گوشی Huawei P30 Pro

با خستگی چشم خداحافظی کنید

فرقی نمی‌کند میزان استفاده روزانه شما از گوشی هوشمندتان چقدر باشد؛ اضافه شدن DC Dimming بهP30 Huawei و P30 Pro Huawei باعث شده پرچمداران جدید این شرکت، کمترین میزان خستگی چشم را برای کاربران داشته‌باشند.
با خستگی چشم خداحافظی کنید
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها اسمارت‌فون‌ها به یکی از بخش‌های جدا نشدنی زندگی ما تبدیل شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند کاربران به صورت متوسط 88 بار در روز اسمارت‌فون خود را چک می‌کنند و زمانی در حدود 3 ساعت و 25 دقیقه را صرف استفاده از آن می‌کنند. بنابراین نمایشگر مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند باید کمترین میزان خستگی را برای چشم کاربر داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این راستا، هوآوی به عنوان یکی از کمپانی‌های پیشرو، P30 Pro Huawei آخرین پرچمدار خود را به روشی تحت عنوان DC Dimming مجهز کرده‌ است. اما پیش از اینکه به تشریح این روش بپردازیم، خوب است نگاهی به PWM، روش فعلی مورد استفاده در نمایشگرهای OLED داشته باشیم.

PWM چیست و چگونه عمل می‌کند؟

PWM (مخفف عبارت Pulse Width Modulation) یا مُدولاسیون پهنای پالس، رایج‌ترین روش مورد استفاده توسط کمپانی‌ها برای تنظیم میزان روشنایی نمایشگر‌های OLED است. در این روش سازندگان از طریق ایجاد تغییر در پالس‌های نور، قادر به تنظیم میزان روشنایی هستند. به زبان ساده‌تر، سازندگان با تغییر یا محدود کردن زمان نمایش نور توسط نمایشگر، میزان روشنایی را تنظیم می‌کنند. به این ترتیب هنگامی که میزان روشنایی نمایشگر را کاهش می‌دهید، نمایشگر مدت زمان طولانی‌تری را در حالت خاموش سپری می‌کند.

با خستگی چشم خداحافظی کنید

به علت فرکانس بسیار بالای پالس‌های نور (معمولاً بالای 200Hz)، چشم انسان قادر به تشخیص فواصل میان پالس‌ها نیست. اما چشم تلاش می‌کند تا میانگینی از خاموش و روشن شدن‌های مکرر نمایشگر را ببیند. بنابراین نسبت خاموش و روشن بودن نمایشگر، میزان روشنایی آن را تعیین می‌کند.

تصویر زیر به خوبی نحوه عملکرد روش PWM را نشان می‌دهد:

همان‌طور که مشاهده می‌کنید هنگامی که روشنایی در میزان 100 درصد قرار دارد، نمایشگر همواره روشن می‌ماند. هنگامی که روشنایی روی 50 درصد تنظیم شود، نمایشگر به طور مساوی خاموش و روشن خواهد بود و هنگامی که روشنایی روی 25 درصد تنظیم شود، نمایشگر مدت زمان طولانی ‌را در حالت خاموش سپری خواهد کرد. به همین خاطر در روشنایی‌های پایین شاهد مقدار قابل توجهی فلیکر (سوسو زدن) خواهیم بود.

اگرچه فلیکر نمایشگر معمولاً با چشم قابل مشاهده نیست، اما آزاردهنده است. این مسئله می‌تواند برای برخی از کاربران به شکل خستگی‌های زود هنگام و برای برخی دیگر به صورت سردرد نمایان شود. تاثیر این امر هنگامی که نور محیط محدود باشد (یعنی دقیقاً هنگامی که نیاز به کاهش روشنایی نمایشگر وجود دارد)، دوچندان می‌شود.

DC Dimming چیست و چگونه عمل می‌کند؟

در این روش شاهد تغییر در میزان ولتاژ LED‌های تشکیل دهنده پیکسل‌های نمایشگر هستیم. در واقع با تغییر ولتاژ شاهد تغییر میزان نور نمایش داده توسط نمایشگر خواهیم بود. به همین علت خبری از فلیکر و عوارض آزاردهنده آن نیز نخواهد بود. این روش به نظر ساده می‌رسد؛ اما چرا سازندگان از این روش در اسمارت‌فون‌های AMOLED استفاده نمی‌کنند؟

DC Dimming سال‌هاست که توسط سازندگان در نمایشگرهای LCD استفاده می‌شود. اما استفاده از این روش در نمایشگرهای OLED با چالش‌هایی روبه‌رو است که سازندگان معدودی از پس حل کردن آن‌ها بر آمده‌اند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، تغییر محسوس‌ رنگ هنگام کاهش روشنایی است.

کاهش جریان وارد شده به LED می‌تواند منجر به تغییر در رنگ منتشر شده، شود. بنابراین با کاهش روشنایی نمایشگر دقت رنگ‌های به نمایش در آمده به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کنند. با این حال هوآوی موفق شده از این چالش با موفقیت عبور کند. جدیدترین بروزرسانی منتشر شده برای Huawei P30 Pro علاوه بر بهبودهای متعدد در زمینه‌های مختلف، DC Dimming را نیز به آخرین پرچمدار هوآوی اضافه می‌کند.

فرقی نمی‌کند میزان استفاده روزانه شما از گوشی هوشمندتان چقدر باشد؛ اضافه شدن DC Dimming بهP30 Huawei و P30 Pro Huawei باعث شده پرچمداران جدید این شرکت، کمترین میزان خستگی چشم را برای کاربران داشته‌باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین