کد خبر: ۵۹۶۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

روحانی دقیقاً چه می‌کند؟

نگاهی به برنامه حسن روحانی در فصل بهار نشان می‌دهد که او ظرف ۹۰ روز، ۷۶ جلسه را اداره کرده و با سران ۹ کشور جهان دیدار کرده است.
روحانی دقیقاً چه می‌کند؟
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از سایت‌های خبری اصولگرا در گزارشی، به بهانه عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز یک جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۹۸ برگزار شده، گزارشی منتشر کرده و عملکرد رئیس جمهور را این‌گونه زیر سوال برده است: «با این شرایط (که) نه شاهد برگزاری درست جلسات نهادهای انقلابی با حضور رئیس جمهور هستیم و نه شاهد بهبود روند اقتصادی کشور. این سوال باقی می‌ماند که رئیس‌جمهور در حال انجام چه کاری است؟» اما واقعاً جواب این سوال چیست؟ رئیس‌جمهور دقیقاً به چه کاری مشغول است و روزهایش را چگونه می‌گذراند؟ برای پاسخ به این سوال، اخبار منتشر شده در سایت رئیس‌جمهوری از برنامه‌های او در سه ماه ابتدایی سال یا فصل بهار را با هم مرور کردیم.

سفرها:

۸ روز از برنامه رئیس‌جمهور در این فصل به سفر اختصاص داشته است. ۳ روز سفر به استان‌های کشور (خوزستان، آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، مازندران و گلستان) برای پیگیری مسایل سیل ابتدای سال در سه روز ۷، ۹ و ۳۱ فروردین و دو روز سفر به کرمانشاه و آذربایجان غربی برای دیدار با مردم و افتتاح برخی از پروژه‌ها در روزهای ۱۱ و ۳۱ اردیبهشت.

۳ روز سفر هم به سفرهای خارجی اختصاص داشته است یعنی سفر به قرقیزستان و تاجیکستان برای حضور در اجلاس شانگهای و سیکا به همراه ملاقات با روسای کشورها چین، روسیه، افغانستان، قطر، ترکیه و تاجیکستان و سخنرانی در دو اجلاس از ۲۳ تا ۲۶ خرداد.

دیدارهای دیپلماتیک:

رئیس‌جمهور البته در تهران نیز میزبان برخی از هیات‌های دیپلماتیک بوده است. استقبال از نخست‌وزیر عراق و دیدار دوجانبه در ۱۷ فروردین، استقبال از نخست‌وزیر پاکستان و دیدار دو جانبه در ۲ اردیبهشت، دیدار با وزیر خارجه تاجیکستان در ۱۱ خرداد، دیدار با وزیر خارجه آلمان در ۲۰ خرداد، استقبال از نخست‌وزیر ژاپن و دیدار دوجانبه در ۲۲ خرداد و دریافت استوارنامه سفرای جدید ۴ کشور در ایران و دیدار با سفرای جدید ایران در ۳ کشور در روز ۲۷ خرداد مشروح دیدارهای رئیس‌جمهور هستند که تعداد جلسات آن به ۱۰ می‌رسد.

جلسات:

جالب است که عدم حضور رئیس‌جمهور در دو جلسه مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی به چشم آمده ولی اداره پنج جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی (۲۵ و ۲۸ فروردین) (۷ و ۲۸ اردیبهشت) (۱۹ خرداد) و ۲۰ جلسه هیات دولت در این سه ماه (۷، ۱۱، ۱۸، ۲۱ و ۲۸ فروردین) (۴، ۸، ۱۵، ۱۸، ۲۲، ۲۵ و ۲۹ اردیبهشت) (۱، ۵، ۸، ۱۲، ۱۹، ۲۲، ۲۶ و ۲۹ خرداد) به چشم نیامده است. رئیس‌جمهور البته جلسه شورای عالی فضای مجازی را هم در ۲۶ فروردین ماه و جلسه هیات امنای صندوق توسعه را در ۱۸ فروردین ماه اداره کرده است.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در یک جلسه ستاد مدیریت بحران و ۵ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در استان‌ها شرکت کرده و دو دیدار هم در ۶ و ۱ فروردین با جمعی از وزرا، مدیران و مسئولان اجرایی کشور و نیز برخی از نمایندگان مجلس داشته است.

روحانی در ۶ روز فروردین ماه هم با کل اعضای کابینه (۲۸ نفر) دیدارهای جداگانه و در خصوص عملکرد سال ۹۷ و برنامه‌های سال ۹۸ با آن‌ها صحبت کرده است.

رئیس‌جمهور در ماه رمضان ۱۳ جلسه هم با اقشار مختلف داشت که جزییات آن به این شرح است:

مددجویان کمیته امداد و بهزیستی (۱۷ اردیبهشت)، فعالان و دست‌اندرکاران امداد و نجات و سیل (۱۸ اردیبهشت)، جمعی از فعالان سیاسی (۲۱ اردیبهشت)، خانواده دولت (۲۲ اردیبهشت)، علما و فرهیختگان اهل سنت سراسر کشور (۲۳ اردیبهشت)، وکلا و حقوق‌دانان (۲۵ اردیبهشت)، اصحاب فرهنگ و هنر (۲۸ اردیبهشت)، جوانان و دانشجویان (۲۹ اردیبهشت)، علما و شخصیت‌های حوزوی (۳۰ اردیبهشت)، کارآفرینان و فعالان اقتصادی (۱ خرداد)، جمعی از اصحاب رسانه (۴ خرداد)، ورزشکاران و قهرمانان ملی (۱۱ خرداد)، اساتید و پزشکان (۱۲ خرداد).

بنابراین مجموع جلسات عمومی که رئیس جمهور در آن شرکت کرده به ۷۶ جلسه در سه ماه می‌رسد.

سخنرانی:

طبیعتاً رئیس‌جمهور در برخی از برنامه‌ها نیز به عنوان سخنران مدعو شرکت می‌کند. در این سه ماه فهرست این برنامه‌ها به این شرح است: مراسم روز ارتش (۲۹ فروردین)، سخنرانی در محضر رهبر انقلاب (۱۴ فروردین)، گرامیداشت روز کارگر (۱۰ اردیبهشت)، نکوداشت روز معلم (۱۴ اردیبهشت)، سخنرانی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر انقلاب (۲۴ اردیبهشت)، کنگره ملی تجلیل از ایثارگران (۲ خرداد) و سخنرانی در در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر انقلاب (۱۵ خرداد).

افتتاح:

رئیس‌جمهور هم‌چنین در این دو ماه، دو طرح را هم در تهران افتتاح کرده که یکی مربوط به افتتاح پروژه‌های شهری تهران در روز ۱۸ فروردین و دیگری مربوط به بهره‌برداری از پایانه سلام در فرودگام امام خمینی (ره) در ۲۸ خرداد بوده است. در جریان سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز ۱۸ طرح به افتتاح رسیده است.

حالا باید منصفان قضاوت کنند که ۵ روز سفر داخلی، ۳ روز سفر خارجی و دیدار با سران ۶ کشور جهان (من جمله چین و روسیه) و سخنرانی در دو اجلاس دیپلماتیک، استقبال از سه نخست وزیر (من جمله پاکستان و ژاپن) و دیدار دیپلماتیک با آن‌ها، اداره و حضور در ۷۶ جلسه عمومی و منتشر شده، هفت سخنرانی عمومی و افتتاح بیست پروژه (که ارزش بخشی از آن در دو استان کرمانشاه و آذربایجان غربی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است) برنامه قابل قبولی هست یا نه و البته عاقلان هم باید قضاوت کنند که در این شرایط سخت که نظام در معرض سخت‌ترین هجمه‌هاست، ناکارآمد جلوه دادن رئیس‌جمهور و نادیده گرفتن همه فعالیت‌های او به خاطر عدم حضور در دو جلسه، مطابق با منافع ملی هست یا نه؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین