کد خبر: ۵۹۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۸۶ - ۲۱:۰۴

گاز ایران؛ اسلحه گرجستان علیه روسیه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌جمهور گرجستان ظاهرا امیدوار است تا از طریق الحاق کشورش به خط لوله گازی ایران ـ ارمنستان بتواند به وابستگی دیرپای کشورش در امر خرید گاز از روسیه پایان دهد. بنا به گزارشی که سایت خبری PRESS TV منتشر ساخته «ساکاشویلی» اسفندماه‌ گذشته پس از افتتاح رسمی این خط لوله یک مسافرت شخصی به ارمنستان انجام داده و به بحث و تبادل نظر با روبرت کوچاریان رئیس‌جمهور ارمنستان در زمینه راه‌های پیوستن گرجستان به این خط لوله پرداخته بود.

هرچند مقامات دولتی در ایروان گفتند که هدف از این سفر صرفا «گذراندن تعطیلات» بوده‌است اما شارواش کوچاریان رهبر حزب اتحاد ملی دموکراتیک در پارلمان ارمنستان با انتقاد از مخفی‌کاری دولت در این زمینه گفت: «نمی‌توان تصور کرد که رهبر دو کشور با یکدیگر به‌طور خصوصی مذاکره کنند و چنین موضوعی که برای هردوی آنها فوق‌العاده مهم است در دستور کار قرار نگرفته باشد».

ادوارد آقانوف یک تحلیلگر برجسته اقتصاد گرجستان نیز در این ارتباط می‌گوید: «ساکاشویلی یک سیساستمدار منطقی است، او بی‌وقفه درپی یافتن راهی است که بتواند وابستگی کشورش به گاز و نفت روسیه را از طریق یک منبع انرژی سوم کاهش دهد، او پیش از این نیز تلاش کرده که به‌جای روسیه از آذربایجان گاز بخرد».

ایران در حال حاضر روزانه ده میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان صادر می‌کند. مطابق قرارداد 20‌ساله‌ای که بین دو کشور به امضاء رسیده ارمنستان در قبال دریافت هر متر مکعب گاز سه‌کیلووات برق به تایران صادر خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین