محمدعلی اسفنانی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر کمبود قطعه، گفت: اگر عدم تولید این شرکتها ناشی از کسری قطعه است تمامی خودروها باید در دو یا حداکثر سه نوع قطعه مشترک مانند کیسه هوا، ecu و... نقص داشته باشند این در حالی است که در بازدیدهای به عمل آمده هر خودرو یک قطعه مانند بالابر شیشه، پخش خودرو و... کم دارد.
نماینده دوره نهم مجلس گفت: خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازیها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ در واقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمیشود و خودروسازان میتوانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تامین کند.
وی افزود: خودروهای موجود در پارکینگ خودروسازیها به دلیل نبود قطعات بسیار ابتدایی ناقص مانده است؛ در واقع خودرویی که دستگاه پخش ندارد ناقص محسوب نمیشود و خودروسازان میتوانند با کسر هزینه این قطعات ابتدایی، خودرو را به مشتری تحویل دهند و فرد قطعه موردنظر را از بازار آزاد تامین کند.
پارادوکس خودروسازان؛ فروش فوری علیرغم تاخیر در عمل به تعهدات
نماینده دوره نهم مجلس با بیان اینکه خودروسازان به خبرنگاران اجازه دهند تا از انبار خودروهای ناقص بازدید کنند، اظهار کرد: علیرغم اینکه خودروسازان ادعا میکنند قطعات موردنیاز برای تولید را در اختیار ندارند اما فروش فوری انجام میدهند؛ حال باید پرسید اگر خودروسازان با کمبود قطعه روبه رو هستند چگونه میتوانند خودروهای فروخته شده در فرآیند فروش فوری را به مردم تحویل دهند و در صورتی که قطعات را در اختیار دارند علت تاخیر در عمل به تعهدات چیست؟
اسفنانی ادامه داد: این عملکرد خودروسازان، احتمال اینکه خودروسازان در گذشته خودروهایی سالم و کامل تولید کرده و آنها را انبار کردند و حال که قیمت چهارچرخها افزایش پیدا کرده آنها را به بازار عرضه میکنند افزایش میدهد؛ این اقدام مصداق بارز احتکار است و در صورت اثبات با آن برخورد میشود.
نماینده دوره نهم مجلس درباره مخدوش کردن قیمتها با هدف گران فروشی، بیان کرد: این اقدام تخلف است و مردم در صورت مشاهده از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات آن را گزارش کنند تا با آن برخورد شود.