کد خبر: ۵۹۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۱
خاورمیانه باید عاری از سلاح اتمی باشد

توصیه یکسان البرادعی به تهران و تل‌آویو!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد البرادعی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه امنیت خاورمیانه با همکاری و اعتماد میان کشورها قابل حصول است اعلام کرد خاورمیانه نهایتا باید منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد، منطقه‌ای که ایران و اسرائیل هردو عضو آن باشند. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با پادشاه اردن گفت: آخرین راه‌حل موجود این است که امنیت خاورمیانه را بر پایه اعتماد و همکاری و نه دستیابی به سلاح اتمی برقرار سازیم. وی افزود: خاورمیانه نهایتا باید منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشد که ایران و اسرائیل هر دو عضو آن باشند.

بنا به این گزارش اسرائیل با داشتن حدود 200 کلاهک اتمی تنها کشور اتمی منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. رقیب اسرائیل یعنی ایران نیز احتمال می‌رود با توسعه برنامه هسته‌ای‌اش قصد ساخت سلاح اتمی را داشته باشد، چیزی که تهران همواره آن را رد کرده است.

البرادعی که برای مذاکره در مورد توسعه انرژی هسته‌ای به اردن سفر کرده گفت: کشورهای عرب زمانی که اسرائیل عضو معاهده منع تکثیر هسته‌ای نبود به این معاهده پیوستند. (رژیم صهیونیستی هنوز هم معاهدهNPT را امضا نکرده است).

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نامتعادل بودن توانائی‌های هسته‌ای کشورها در خاورمیانه بویژه میان اعراب و اسرائیل گفت: اسرائیل دارای نیروی بازدارندگی هسته‌ای است اما کشورهای عرب نسبت به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای متعهد شده‌اند.

وی در ادامه بار دیگر از ایران خواست ضمن همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شفاف‌سازی به غرب کمک کند تا در مورد صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به اطمینان برسد.

وی همچنین حل مساله هسته‌ای ایران را از طریق مذاکره امکان‌پذیردانسته و گفت: هنوز فرصت کافی برای دیپلماسی داریم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی جنگ علیه ایران را «غیرواقعی» و «مصیب‌بار» خواند.

محمد البرادعی در حالی با مقایسه‌ای نابرابر از ایران و اسرائیل می‌خواهد به منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی بپیوندند که اسرائیل با داشتن کلاهک‌های اتمی متعدد به جمع کشورهای دارای سلاح اتمی پیوسته اما با وجود ادعای غرب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون نتوانسته به مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای کشورمان دست پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین