کد خبر: ۵۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

ادامه بازداشت رهبر جامعه مدنی ترکیه

طبق اعلام یک گروه حقوقی ترکیه‌ای، یک دادگاه در این کشور رای به ادامه بازداشت رهبر جامعه مدنی داده است. اتهام وی، اقدام برای براندازی دولت عنوان شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، "عثمان کاوالا"، فعال مدنی ترکیه‌ای، یکی از ۱۶ نفر متهم به سازمان‌دهی اعتراضات "پارک گزی" ترکیه در سال ۲۰۱۳ است؛ منتقدان این اتهام را ساختگی عنوان کرده‌اند.

بر اساس گزارش این گروه مردم‌نهاد حقوقی، دادگاه با آزادی یک پژوهشگر به نام ایگیت آکساکوغلو، علی‌رغم ادامه محاکمه‌اش، موافقت کرده است.

تاریخ بعدی محاکمه، هجدهم ژوئیه خواهد بود.

اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ طی تصمیم دولت ترکیه برای احداث ساختمان در فضای سبز و قطع درختان این منطقه در استانبول آغاز شد.

در ادامه، این اعتراضات سبب شکل‌گیری یک جنبش سراسری در ترکیه شد که اولین چالش جدی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور به حساب می‌آمد.

دولت ترکیه با صدور این اتهامات، درصدد آن است که منبع تظاهرات را کشورهای خارجی عنوان کند و آن را با بهار عربی مرتبط سازد.

کاوالا که رئیس بنیاد فرهنگی آناتولیان است، از نوامبر سال ۲۰۱۷ در زندان به سر می‌برد؛ حامیان او، این عمل دولت را نمادی از سرکوب فعالان مدنی عنوان می‌کنند.

وی روز دوشنبه در دادگاه اعلام کرد: "من در پروژه‌های برقراری صلح فعالیت داشتم و هیچ مدرکی از پشتیبانی من برای انجام کودتای نظامی وجود ندارد".

در همین راستا، اما سینکلر وب، نماینده دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل در ترکیه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که اتهام توطئه توسط کاوالا بسیار عجیب است و هیچ مدرک معتبری برای این ادعا موجود نیست.

در سال ۲۰۱۶، دولت ترکیه بار دیگر سرکوب مخالفان را پس از تلاش برای یک کودتا آغاز کرد؛ مقامات دولتی ترکیه، فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا را پشت پرده این کودتای نافرجام دانسته بودند. طی این سرکوب‌ها، هزاران نفر دستگیر شدند و ده‌ها هزار نفر از مسئولان نظامی، دولتی و رسانه‌ای از کار برکنار شدند.

شش نفر نیز به جهت گریختن از ترکیه، به صورت غیابی محاکمه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به محمدعلی آلابورا و جان دوندار، روزنامه‌نگار مخالف اشاره کرد.

اردوغان، کاوالا را با جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی مرتبط دانسته است؛ وی به علت فعالیت برای گسترش دموکراسی در کشورهای مختلف، مورد نقد رهبران متعددی قرار گرفته است. بنیاد "جامعه باز" سوروس، محاکمه روز دوشنبه در ترکیه را یک "ریاکاری سیاسی" نامید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین