کد خبر: ۵۹۶۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۰

سازمان ملل: مدارکی درباره نقش بن سلمان در قتل خاشقچی وجود دارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد روز چهارشنبه تاکید کرد: دلایل و مدارک موجود نشان می دهد که مسئولان بلندپایه عربستان از جمله "محمد بن سلمان" ولیعهد این کشور در قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود نقش دارند.
سازمان ملل: مدارکی درباره نقش بن سلمان در قتل خاشقچی وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری الجزیره، "اگنس کالامار" با ارائه گزارش خود در نشست شورای حقوق بشر در ژنو درباره قتل خاشقچی، افزود: در تحقیقات رسمی که عربستان انجام داده مشخص نیست چه کسی دستور قتل وی را صادر کرده بود.

وی گفت: مدارک موجود در تحقیقی که انجام شده است از نقش مسئولان بلندپایه سعودی از جمله بن سلمان در پرونده قتل خاشقچی حکایت دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات بیشتر درباره تعیین نقش بن سلمان و سعودی القحطانی مشاور او در خصوص قتل خاشقچی شد.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیات حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در محل کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

کالامار در ادامه این گزارش بیان کرد که قتل خاشچقی خارج از چارچوب قضایی یک جنایت فراقانونی بوده است. عربستان مرتکب عملی ضد اصول و مبانی سازمان ملل و آزادی بیان شده است و خود این کشور مسئول این قتل است.

وی ضمن انتقاد از نحوه رفتار آنتونیو گوتروش دبیرکل سازمان ملل با پرونده قتل این روزنامه نگار سعودی، تصریح کرد: دبیرکل این سازمان می تواند نقش بارزی در کشف حقیقتِ این پرونده ایفا کند اما گوتروش تصمیم گرفته چنین کاری انجام ندهد.

وی همچنین از بی توجهی شورای امنیت، شورای حقوق بشر و مجمع عمومی به این پرونده انتقاد و تاکید کرد که سازمان ملل باید بداند که کنار کشیدن و سکوت کردن درباره این پرونده به امید کشف نشدن واقعیت، سرانجامی ندارد و مسئله خاشقچی یک بحران بین المللی است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته نیز دخالت مقامات ارشد عربستان در قتل جمال خاشقجی در کنسولگری ریاض در استانبول را تایید کرد و گفت که مرگ این روزنامه نگار یک قتل فراقانونی بوده که عربستان در آن مسؤول است.

پیش از سخنان گزارشگر سازمان ملل، نامزد جمال خاشقچی در ژنو با انتقاد از برخی ملاحظات سازمان ملل گفت: عربستان در تلاش برای از بین بردن شواهد قتل همسرم به شیوه گمراه کننده است.

«خدیجه چنگیز» با انتقاد از کم کاری در این پرونده خواستار تلاش جوامع بین الملل برای پیگیری پرونده قتل خاشقچی شد.

نامزد خاشقچی با اشاره به گزارش سازمان ملل گفت، این اولین گزارش صریح و روشن نهاد بین المللی بوده که در آن به دست داشتن مقامات ارشد عربستان در قتل خاشقچی اشاره کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین