تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴

کشف پر انرژی‌ترین نور جهان

فیزیکدان‌ها به تازگی موفق به کشف پرانرژی‌ترین نوری شده‌اند که تاکنون ثبت شده است. این نور از «سحابی خرچنگ» ساطع می‌شود.

سحابی خرچنگ از بقایای یک ابرنو اختر است که حدود شش هزار و ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

محققان دانشگاه «تبت» در چین در جریان آزمایشی به نام Tibet AS-gamma موفق شدند فوتون‌های پرانرژی اشعه گاما را که از سحابی خرچنگ منتشر می‌شوند، شناسایی کنند.

محققان در این آزمایش از حدود ۶۰۰ شناساگر برای تشخیص بارش ذرات ایجاد شده هنگام برخورد فوتون‌های پرانرژی با جو زمین استفاده کردند. آنها متوجه شدند که هر فوتونی که کشف کرده‌اند بیش از ۱۰۰ تا ۴۵۰ تریلیون ولت الکترون انرژی دارند.

برای مقایسه فوتون‌های مرئی دارای انرژی حدود چند ولت الکترون هستند، در حالی که برخورددهنده هادرونی بزرگ که قدرتمندترین شتاب‌دهنده ماده ساخت انسان است تنها می‌تواند ذرات را به انرژی حدود ۶.۵ تریلیون ولت الکترون برساند.

این انفجار شرایطی را ایجاد کرد که می‌تواند فوتون‌های بسیار با انرژی تولید کند. انرژی ذرات باردار مانند الکترون‌ها به وسیله موج شوک و نیروهای مغناطیسی تولید شده توسط انفجار ابرنواختری افزایش می‌یابد.

هنگامی که این الکترون‌های با انرژی بالا در سحابی خرچنگ با فوتون‌های کم انرژی برخورد می‌کنند، انرژی خود را انتقال می‌دهند و به جای آن انرژی فوتون را بالا می‌برند. این فوتون‌ها از طریق فضا عبور می‌کنند و برخی حتی ممکن است به زمین برسند.

هنگامی که یکی از این فوتون‌های با انرژی بالا با ذرات جو زمین برخورد می‌کنند، آنها ذرات زیراتمی مانند الکترون و پوزیترون را ایجاد می‌کنند که می‌توانند توسط دستگاه‌هایی که در سطح زمین تشخیص داده می‌شوند، شناسایی شوند.

کشف پر انرژی‌ترین نور جهان