کد خبر: ۵۹۶۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

احتمال خروج ایران از برجام وجود دارد؟

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نشست کشورهای امضاکننده برجام که امروز -جمعه - در وین برگزار می شود، ماندن ایران در برجام را مشخص می کند.
احتمال خروج ایران از برجام وجود دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیدعباس موسوی روز جمعه در حاشیه مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان وزیران امور خارجه ۱+۴ و مدیران سیاسی وزارتخانه‌ها با هدف بررسی تحولات به وجود آمده در اجرای تعهدات برجام به میزبانی اتریش برگزار می‌شود که نقش مهمی در سرنوشت برجام دارد.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا در این نشست تصمیم نهایی کشورهای باقیمانده در خصوص تعهدات برجام مشخص و به طبع آن نیز سرنوشت ایران در قبال پایبندی به برجام تعیین شود.

موسوی با بیان اینکه امکان خروج کامل ایران از برجام وجود دارد، اظهار داشت: خروج از برجام جز گزینه‌های در دست وزارت امور خارجه است اما هم اکنون منتظر تصمیم نهایی کشورهای باقیمانده در توافق برجام هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور بیان کرد: جمهوری اسلامی از طریق نامه ریاست جمهوری و بیانیه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است که یک سال بی تعهدی و بی مسئولیتی دولت آمریکا نسبت به تعهدات برجام، قابل تحمل نیست و باید تکلیف ایران مشخص شود.

وی تاکید کرد: صبر راهبردی ایران به پایان رسیده است و ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران یک‌سویه و یک‌جانبه به توافق برجام عمل کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.

موسوی اضافه کرد: برخی کشورهای اروپایی می‌گویند اگر ایران به کاهش تعهداتش ادامه بدهد، آنان تصمیم‌های دیگری اتخاذ می‌کنند ولی این حرف‌ها قابل استناد و منطبق با برجام نیست.

وی اضافه کرد: من به اروپایی‌ها توصیه می‌کنم برجام را دوباره مطالعه کنند زیرا برجام به طرفین اجازه می‌دهد اگر طرفی نقض عهد کند و به تعهداتش پایبند نباشد، طرف مقابل می‌تواند اقداماتی را بر همین اساس انجام دهد.

نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی پیش در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در هتل «کوبورگ وین» آغاز بکار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به منظور شرکت در سی و دومین یادواره شهدای بمباران شیمیایی سردشت به این شهرستان سفر کرده است؛ این یادواره با حضور‬ ‬استاندار‬ آذربایجان‬ غربی، ‬نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس، معاون فرهنگی و سلامت بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، میهمانانی از شهر حلبچه عراق، خانواده‌های ‬معظم‬ شهدای‬ بمباران شیمیایی هفتم تیر سردشت و‬ اقشار‬ مختلف‬ مردم‬ این شهرستان‬ برگزار شد.

رژیم بعثی عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و در پی آن سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نام گرفت.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و ۸۵۷ شهید و چهار هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین