کد خبر: ۵۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۱:۵۲

مسعود بارزانی سوگند یاد کرد

آفتاب‌‌نیوز :
برخی از شخصيت خارجی، وزرای دولت و همچنين جلال طالبانی، رئيس جمهوری کرد عراق، در اين مراسم حضور داشتند.
از زمان انتخاب بارزانی در روز يکشنبه جشن و شادمانی در شهرها و روستاهای منطقه ادامه داشته است. 
 مسعود بارزانی فرزند مصطفی بارزانی، رهبر افسانه ای و ملی گرای کرد است.

وی مسوول اداره بخش شمالی عراق خواهد بود که از زمان جنگ 1991 خليج فارس عملا تحت کنترل دو حزب عمده "حزب دموکراتيک کردستان" و "اتحاديه ميهنی کردستان" به رهبری   طالبانی بود.

اما از اواسط دهه 1990 زمانی که رقابت ديرينه ميان اين دو حزب به نبردهای علنی کشيده شد، دو حزب دولت های جداگانه ای را در شمال عراق اداره می کردند.

مسعود بارزانی اکنون به عنوان رئيس يک دولت متحد ناحيه کردنشين شمال عراق سوگند ياد کرده است.

وی رياست آرام ترين ناحيه عراق را به عهده می گيرد. اين آرامش دست کم تا حدودی ناشی از گشتزنی نيروهای پيشمرگ کرد است که اکنون تحت فرمان بارزانی قرار خواهند گرفت.

تحليف وی آخرين گام در موافقنامه ميان رهبران دو حزب عمده کرد در اواخر سال گذشته است.

براساس آن موافقتنامه قرار شد جلال طالبانی، رهبر اتحاديه ميهنی کردستان، به بغداد برود تا برای کسب عالی ترين مقام سياسی ممکن در دولت عراق بکوشد و در عين حال بارزانی، رهبر حزب دموکراتيک کردستان، در شمال عراق ماند تا بر ناحيه کردنشين حکومت کند.

کردها در انتخابات ماه ژانويه موفق عمل کردند و در مجمع ملی موقتی عراق پس از عمده ترين ائتلاف شيعه برنده بيشترين کرسی ها شدند و طالبانی موفق به کسب مقام رياست جمهوری شد.

با اين حال گام بعدی در اين فرآيند، يعنی تشکيل يک پارلمان مشترک منطقه ای کرد پس از سالها فعاليت دو پارلمان جداگانه در منطقه، برای بيش از يک ماه به تاخير افتاد که ناشی از چانه زنی، و به قول برخی پرخاش، دو حزب با يکديگر بر سر اختيارات رئيس جمهور منطقه ای بود.

به نظر می رسد اين دو حزب اختلافات گذشته خود را دست کم در مقطع فعلی حل و فصل کرده باشند.

کردها خواهان حفظ حداکثر خودمختاری در ناحيه شمال در يک نظام فدرال هستند.
با اين حال آنها هنوز رويای در اختيار گرفتن شهر نفت خيز و قوما مختلط کرکوک را به عنوان پايتخت منطقه ای خود در سر می پرورند.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین