کد خبر: ۵۹۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
مقامات آمریکایی تاکید کردند

مهار ایران؛ هدف گیتس در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات آمریکایی مهم‌ترین هدف سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه را مقابله با نفوذ روبه رشد ایران می‌دانند. بنا به گفته این مقامات، امریکا به دنبال تقویت جبهه مخالفین برنامه هسته‌ای ایران وحمایت این کشور از شبه‌نظامیان منطقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رابرت گیتس در جریان سفر به خاورمیانه ابتدا با پادشاه اردن دیدار و گفت‌وگو می‌کند. چند مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامی از آن‌ها آورده شود به این خبرگزاری گفته‌اند مهم‌ترین موضوع این دیدار ایران است. بنا به گفته این مقامات رابرت گیتس در این دیدار می‌خواهد از دیدگاههای پادشاه اردن در مورد ایران مطلع شود.

یکی از مقامات امریکایی نیز گفت: گیتس در این سفر تلاش می‌کند حمایت اعراب خاورمیانه از دولت نوری‌المالکی در عراق را بدست آورد. همچنین مقابله با نفوذ ایران در میان شورشیان عراقی نیز از جمله اهداف وزیر دفاع امریکا در سفر به خاورمیانه است. بنا به گفته این مقام امریکایی بهترین راه برای مقابله با نفوذ ایران، مواجهه با رفتار ایران در عراق است. وی افزود: این سفر بر چگونگی شکل‌گیری یک اتحاد استراتژیک در منطقه متمرکز شده است.

یک مقام ارشد نظامی آمریکایی نیز گفت: مذاکرات رابرت گیتس و پادشاه اردن برنگرانی مشترک دوطرف در مورد نفوذ ایران در منطقه و دخالتش در جنبش‌های سیاسی شیعه در منطقه و چگونگی پاسخگویی به این رفتار متمرکز شده است.

وزیر دفاع آمریکا خود نیز در مورد دیدارش با پادشاه اردن گفته بود قصد دارد در مورد اینکه اردن چگونه می‌تواند به برقراری صلح نه تنها در عراق بلکه در لبنان و پروسه صلح خاورمیانه کمک کند، با پادشاه اردن مذاکره کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین