کد خبر: ۵۹۷۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱

توصیه‌هایی برای روزهای پس از ترک سیگار

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی‌ گفت: به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند توصیه می‌شود که با مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن خود را در برابر عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات در امان نگه دارند.
توصیه‌هایی برای روزهای پس از ترک سیگار
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی ابراهیمی گفت: با وجود اطلاع عموم جامعه از مضرات مصرف دخانیات، مصرف سیگار در بین طبقات مختلف جامعه بسیار نگران کننده است.

وی افزود: مصرف سیگار با بروز انواع مختلفی از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان در ارتباط است که در این بین سرطان ریه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین افراد سیگاری بشمار می‌آید.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با وجود اینکه ترک سیگار خطر ابتلاء یا توسعه سرطان ریه را در بین افراد سیگاری تا حد زیادی کاهش می‌دهد، اما عوارض ناشی از تماس ریه‌ها با دود سیگار طی سالیان متمادی خطر بروز سرطان ریه را حتی در افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند نیز به همراه دارد.

ابراهیمی ادامه داد: مطالعات صورت گرفته روی گروهی از مواد غذایی که همگی حاوی نوعی ماده رنگی بنام بتا کاروتن هستند، نشان می‌دهد که عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات ممکن است با مصرف این مواد غذایی به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: بتاکاروتن در واقع پیش ماده ویتامین A است که به میزان زیادی در میوه‌های زرد و نارنجی رنگ، برخی از میوه‌ها و سبزیجات قرمز و سبزیجات به رنگ سبز تیره یافت می‌شود.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: هویج، کدو حلوایی و اسفناج از جمله بهترین منابع بتاکاروتن هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه پختن یک میوه یا سبزی می‌تواند فراهمی زیستی بتاکاروتن را در آن افزایش دهد، افزود: مطالعات صورت گرفته طی سال‌های اخیر نشان داده است که بین رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد میوه و سبزیجات دارای بتا کاروتن و کاهش خطر ابتلاء به سرطان ریه نیز ارتباط وجود دارد، بعلاوه تاکنون هیچگونه تأثیر نامطلوبی در اثر مصرف غذاهای حاوی بتا کاروتن گزارش نشده است.

وی با اشاره به اینکه بتا کاروتن در صورت نیاز در بدن بصورت ویتامین A فعال در می‌آید و یا به فرم آنتی اکسیدانی خود باقی می‌ماند، تصریح کرد: بدلیل اینکه بتا کاروتن بدست آمده از مواد غذایی فاقد سمیت است، شکل ایمنی از ویتامین A بحساب می‌آید که حد بالایی مصرف ایمن آن به بیش از ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی می‌رسد و ممکن است این ویژگی مثلاً در طی دوره بارداری اهمیت بالایی داشته باشد.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن ممکن است سبب نوعی از بیماری بنام کاروتنودرمیا یا زردی پوست شود که بنظر می‌رسد این نوع از زردی که در اثر مصرف زیاد مواد حاوی بتاکاروتن بوجود می‌آید خطری به همراه ندارد.

ابراهیمی افزود: از این رو به افرادی که سیگار را ترک کرده‌اند توصیه می‌شود که با مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن از جمله هویج، کدو حلوایی، اسفناج، زردآلو، هلو، طالبی، سیب زمینی شیرین، برگ شلغم، کلم بروکلی و برگ جعفری خود را در برابر عوارض ناشی از سال‌ها مصرف دخانیات در امان نگه دارند.

وی یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که تأثیرات مثبت مواد غذایی حاوی بتاکاروتن در افراد سیگاری نسبت به افرادی که سیگار را ترک کرده اند بسیار کمتر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین