کد خبر: ۵۹۷۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸

تابستان امسال یک درجه گرم‌تر از نرمال است

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میانگین دمای هوای کشور در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور بین نیم تا یک درجه بیشتر از نرمال است اما در برخی مناطق به ویژه نیمه جنوبی کشور این افزایش دما تا ۱.۵ درجه نیز خواهد رسید.
تابستان امسال یک درجه گرم‌تر از نرمال است
آفتاب‌‌نیوز :

ایمان باباییان روز یکشنبه افزود: مدل‌های اقلیمی، میانگین دمای هوای کشور را در محدوده نیم تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌کنند.

وی همچنین درباره وضعیت بارش در فصل تابستان توضیح داد: سهم بارش طی دوره سه ماهه تیر، مرداد و شهریور نسبت به تمام سال قابل توجه نیست، در عین حال در سه ماه آینده بارش در استان‌های ساحلی خزر در محدوده نرمال تا اندکی بیش از آن خواهد بود، در همین دوره بارش در کشورهای همسایه ایران (به استثای ترکیه) عمدتاً در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است.

باباییان اظهار داشت: بررسی پدیده‌های دورپیوندی، الگوهای بزرگ مقیاس جوی و برون‌داد مدل‌های پیش‌بینی اقلیمی منتهی به هفته اول تیر ۹۸، نشان از وقوع بارش حداقل در محدوده نرمال در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ دارد، همچنین انتظار می‌رود بارش فصل پاییز کشور بی‌تأخیر آغاز شود اما بارش‌ها در تابستان در نوار شمالی قابل توجه نیست.

وی گفت: پیش‌بینی فصلی کشور هفته اول هر ماه توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور برای حدود ۶ ماه آینده تهیه می‌شود که پیش‌بینی ماه اول به تفکیک هفته و پیش‌بینی ماه‌های بعد به صورت میانگین ماهانه بیان می‌شود، پیش‌بینی صادر شده برای ماه پاییز در هفته اول مرداد و شهریور و پس از دریافت جدیدترین داده‌های جوی و اقیانوسی به روزرسانی می‌شود.

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی درباره وضعیت پیش‌بینی‌های فصلی در کشور اظهار داشت: اکنون پیش‌بینی فصلی در کشور در مقایسه با سایر کشورهای عضو سازمان هواشناسی جهانی در موقعیت خوبی قرار دارد، به ویژه سرعت پیشرفت آن در شرایط بسیار خوبی است، از لحاظ دانش فنی در برخی موضوعات هم‌پای کشورهای پیشرفته هستیم اما در مواردی که نیاز به بهبود شرایط است سخت‌افزار و اختصاص بودجه نقش اول را دارد.

وی افزود: به عنوان مثال سرورهای پردازش پرسرعت و بسترهای مخابراتی برای تبادل داده‌های حجیم پیش‌بینی از نیازهای اصلی است در این میان، نبودِ بودجه ارزی برای تامین رادیو سوند و رادار که نقش مهمی در افزایش صحت پیش‌بینی‌ها دارند، مساله است.

باباییان درباره میانگین صحت پیش‌بینی فصلی گفت: میانگین صحت پیش‌بینی فصلی حتی در کشورهای پیشرفته کمتر از ۸۰ درصد است و در ایران نیز این صحت به ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌رسد، در برخی کشورهای نسبتاً پیشرفته نیز صحت پیش‌بینی فصلی حدود ۷۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پاشنه آشیل پیش‌بینی در کشور نبودِ داده‌ها و ایستگاه‌های جو بالا، رادار، سودار و دراپسوند است اظهار داشت: تصور کنید وقتی دو متر از سطح زمین دور می‌شوید، ۹۸ درصد تراکم داده‌های هواشناسی کاهش می‌یابد که ناشی از عدم پوشش مناسب شبکه راداری، جو بالا و حتی هواپیماهای ویژه هواشناسی است، اگر بخواهیم صحت پیش‌بینی‌های فصلی بالا برود باید در این زمینه هزینه شود که عمده به بودجه ارزی نیاز دارند.

باباییان به اهمیت دقت در پیش بینی‌ها تاکید کرد و گفت: سازمان هواشناسی به عنوان متولی امر پیش‌بینی اقدام به برگزار اولین نشست تخصصی پیش‌بینی فصلی کشور کرد که در آن کارشناسان زیادی از نقاط مختلف کشور حضور داشتند، در این نشست ۱۱ عنوان موضوع تخصصی در قالب سخنرانی همراه با اختصاص زمانی برای بحث و تبادل‌نظر کارشناسی ارائه شد که همگی آنها در راستای پیش‌بینی اقلیم کشور تا پایان سال ۱۳۹۸ بودند.

وی افزود: همچنین پنج عنوان سخنرانی توسط پژوهشکده اقلیم‌شناسی، دو عنوان از مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی و بقیه از چهار استان آذربایجان شرقی، کرمانشاه، گلستان و اصفهان بودند.

باباییان گفت: دورپیوندهای اثرگذار بر ایران، پیش‌بینی ماهانه بارش کشور بر اساس مدل‌های همادی آمریکای شمالی، ارتباط بین بارش ایران و دورپیوندهای ENSO، IOD و MJO، پیش‌بینی بارش کشور با استفاده از سامانه دینامیکی CFS-RegCM-، اثر نوسان مادن جولیان (MJO) بر بارش‌های ایران، نقش دورپیوندهای NAO، AO و Blocking در بارش ایران، تغییرپذیری دهه‌ای دمای سطح دریا (SST) و بارش ایستگاه‌های منتخب ایران، پیش‌بینی بارش پاییز کشور با استفاده از مشابهت الگوهای هم‌دیدی و دورپیوندهای تلفیقی، معرفی نرم‌افزار SFT۱.۰ برای پیش‌بینی ماهانه بارش و دمای کشور، پیش‌بینی فصلی استان گلستان با استفاده از پس پردازش برونداد مدل MRI-CPS۲ و اثر تاخیر و تقدم تاریخ خاتمه مونسون هند بر آغازگری بارش فصل پاییز ایران برخی از موضوعات مطرح شده در این نشست تخصصی بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین