کد خبر: ۵۹۷۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
گرما جان ده‌ها نفر را در اروپا گرفت

گرمای مرگبار در اروپا؛ وضعیت خاورمیانه خطرناک‌تر است؟

گرمایی بی‌سابقه در اروپا منجر به مرگ ده‌ها نفر شده است.
گرمای مرگبار در اروپا؛ وضعیت خاورمیانه خطرناک‌تر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اگر فکر می‌کنید که اروپا، هنوز همان قاره سبز با آب‌وهوای معتدل و حتی سرد است شاید لازم باشد که در تصوراتتان تجدید نظر کنید.

تابستان امسال، دما مناطق مختلف به شکل عجیب و غیرقابل انتظاری افزایش پیدا کرده است، به طوری که رکورد حداکثر و حداقل دما در طول روز در مناطق مختلفی از این قاره شکسته شده است. فرانسه، مرکز اصلی این امواج گرمایی در اروپا است به طوری که دما در مناطقی از جنوب این کشور به ۴۵.۹ درجه رسیده است و حتی امتحانات دانش‌آموزان به دلیل گرما با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود. بسیاری این گرمای شدید را با گرمایی مقایسه می‌کنند که فرانسه در اوت سال ۲۰۰۳ تجربه کرد و در نتیجه آن ۱۵ هزار نفر جانشان را از دست دادند. در آن سال دما به بالای ۴۴ درجه هم رسید. دولت فرانسه سعی دارد از اینکه عده‌ای زیادی مثل سال ۲۰۰۳ جانشان را از دست بدهند پیشگیری کند.

از سوی دیگر اسپانیا با آتش‌سوزی ۱۰هزار هکتار از جنگل‌هایش روبرو شده است، آتش‌سوزی که افزایش دما در آن ایجاد آن نقش مهمی دارد. به گفته سازمان هواشناسی اسپانیا، آنها درگیر باد گرمسیری هستند که از سمت آفریقا وارد کشورشان شده است.

با تداوم موج گرما به ویژه در آخر هفته، صدها نفر از نظامیان و آتش‌نشانان در مرکز اسپانیا و منطقه کاتالونیا برای مهار آتش‌سوزی به منطقه اعزام شده‌اند.

همچنین این نگرانی دارد که علاوه بر آتش‌سوزی موجود، بقیه منطقه هم درگیر شود. 21 نفر آتش‌نشان هم نیازمند کمک‌های درمانی هستند.

بریتانیا هم با گرم‌ترین روزش از اول سال تاکنون روبرو شده و دما در این کشور به ۳۳ درجه سلسیوس رسیده است. رکورد حداکثر دمای بریتانیا در ماه ژوئن در تاریخ ۳۵.۶ درجه سلسیوس است. آلمان، لهستان و جمهوری چک هم در طول هفته گذشته با گرمترین روزهای تاریخ ماه ژوئن روبرو شدند.

پیشبینی‌ها نشان می‌دهند که این گرما در روزهای آینده وارد بخش شرقی قاره اروپا و کشورهای کرواسی، اسلوونی و مجارستان می‌شود.

گرمای مرگبار در اروپا؛ وضعیت خاورمیانه خطرناک‌تر است؟

مرگ ده‌ها نفر به علت گرما

این افزایش شدید دما در کشورهای مختلف اروپایی باعث شده ۶ نفر در غرب اروپا کشته شوند. ۳ نفر از افراد در میلان ایتالیا زندگی‌ می‌کردند جایی که قطعی برق مشکلات مربوط به گرما را تشدید کرد. ۳ نفر دیگر هم به علت اختلاف دمای موجود بین آب و خشکی در سواحل فرانسه جان خود را از دست داده‌اند.

از سویی در لیتوانی هم ۲۷ نفر جان خود را به علت غرق شدگی از دست داده‌اند موضوعی که گفته می‌شود دمای زیاد هوا در آن تاثیر داشته است.

گفتنی است، نخست‌وزیر لهستان هم اعلام کرده است که در یک ماه اخیر ۹۰ نفر در این کشور به غلت غرق‌شدگی ناشی از گرما جان خود را از دست داده‌اند.

چه چیزی اروپا را گرم کرد؟

به گفته متخصصان، «امواج گرمایی» عامل این افزایش شدید دما در اروپا است، با این وجود این حوادث را نمی‌توان فقط یک پدیده طبیعی دانست زیرا تغییراقلیم و گرمایش جهانی در چند سال گذشته باعث افزایش وقوع امواج گرمایی هستند.

کای کورهوبر دانشمند اقلیمی دانشگاه کلمبیا در این رابطه به «ان‌بی‌سی» گفت: «انتظار نداشتم بعد از اتفاقاتی که تابستان پارسال رخ داد این شرایط با این سرعت برگردد، این شرایط واقعا نگران کننده است.»

برای مثال در تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی و در کشور بلژیک رکورد ۳۸.۸ درجه سانتیگراد را ثبت کرد و سال پیش از آن نیز گرمای هوا در اسپانیا به اوج ۴۷.۳ درجه سانتیگراد رسیده بود، ولی بالاترین دمای ثبت شده در اروپا به سال ۱۹۷۷ میلادی باز می‌گردد در این سال گرمای هوا در یونان به ۴۸ درجه سانتیگراد رسید.به طور کلی از سال ۲۰۰۰ تاکنون اقلیم جهان چندین بار با چنین شرایطی روبرو شده است اما تعداد این رخدادها در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

تحقیق جیمز هانسن، دانشمند آمریکایی معروف به پدر تغییراقلیم هم این موضوع را تایید می‌کند که دیگر ۷درصد مواقع ایالات متحده با تابستان‌های گرم روبرو می‌شود. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که امکان وقوع این اتفاقات در مناطقی مثل خاورمیانه بیشتر است.

همچنین مطالعه دانشگاه پرینستن که امسال منتشر شده هم نشان می‌دهد که با ادامه روند گرمایش جهانی تعداد امواج گرمایی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

استیو واوروس استاد دانشگاه مدیسون توضیح داد: «این چنین اکستریم‌های اقلیمی در حال تبدیل به یک نرمال جدید هستند، آنها به تعداد دفعات بیشتر و به مدت طولانی‌تری رخ می‌دهند.»

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین