کد خبر: ۵۹۷۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

روزنامه آمریکایی دلایل بازنده بودن ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را بیان کرد

یک روزنامه لیبرال آمریکایی مدلی آماری ارائه کرد که نشان می دهد رئیس جمهور کنونی آمریکا در انتخابات بعدی ریاست جمهوری این کشور در سال 2020, از رقیب دموکراتِ خود شکست خواهد خورد.
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه اینترنتی روزنامه هافینگتن پست در مقاله ای به قلم اِد مِزا نوشت: همان مدل آماری که به درستی پیروزی دموکرات ها را در انتخابات میاندوره ای سال 2018, موسوم به «موج آبی» پیش بینی کرده بود, اکنون نشان می دهد که دونالد ترامپ, رئیس جمهور کنونی آمریکا, که عضو حزب جمهوری خواه است, در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور, در پی رقابتی نزدیک با نامزد حزب دموکرات, سرانجام با شکست مواجه خواهد شد.

این مدل آماری را خانم رِیچِل بایتکوفِر (Rachel Bitecofer), استاد دانشگاه «کریستوفر نیوپورت» در ایالت ویرجینیای آمریکا, ارائه کرده است. این مدل آماری بر نتایج نظرسنجی ها متکی نیست, بلکه بر اساس میزان مشارکت احتمالی رأی دهندگان دموکرات و جمهوری خواه در ایالت های مختلف, پیش بینی های خود را ارائه می کند. این مدل در حال حاضر پیش بینی می کند که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 در سه ایالت کلیدی که برای پیروزی وی در آن انتخابات حیاتی خواهند بود- یعنی ایالت های پنسیلوانیا, میشیگان و ویسکانسین- شکست خواهد خورد و در نتیجه, آراء الکترال کالج کافی برای پیروزی در انتخابات 2020 را کسب نخواهد کرد.

این منبع افزود: به عقیده بایتکوفر, شرایط مساعد برای پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 به صورتی تصادفی آنچنان فراهم شد که گویی شخصی در بازی قمارِ پوکر, به صورتی کاملاً شانسی, بهترین برگ های برنده را به دست آورد و لذا بر رقبای خود پیروز شود. بایتکوفر در تحلیل خود نوشت: این در حالی است که در انتخابات 2020, رأی دهندگان دموکرات آنچنان مضطرب و سراسیمه اند که در آن انتخابات به صورت بسیار پرشمار شرکت خواهند کرد و مانع از پیروزی دونالد ترامپ خواهند شد. در سال 2016, رأی دهندگان دموکرات شور و شوق چندانی برای شرکت در انتخابات نداشتند, زیرا متقاعد شده بودند که ترامپ هرگز رئیس جمهور آمریکا نخواهد شد و در برابر هیلاری کلینتون, نامزد وقت حزب دموکرات اصلاً شانس پیروزی ندارد.

این در حالی بود که مشارکت بسیار ضعیف رأی دهندگان دموکرات در انتخابات 2016, بهترین فرصت را به ترامپ داد که آنان را غافلگیر کند و در آن انتخابات به پیروزی برسد. در عین حال, اکنون که رأی دهندگان دموکرات به شدت از پیروزی ترامپ در انتخابات 2020 وحشت دارند و تصور می کنند که نامزد حزب دموکرات, هر که باشد, با رقابتی بسیار تناتنگ در برابر ترامپ مواجه خواهد شد, بر خود لازم می دانند که از نامزد حزب دموکرات در برابر ترامپ حمایتِ همه جانبه کنند تا شکست را به ترامپ تحمیل کنند.

بر اساس این مدل, نامزد دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا 278 رأی «الکترال کالج» را به دست خواهد آورد. این در حالی است که ترامپ, حتی اگر در ایالت فلوریدا نیز پیروز شود, فقط 197 رأی الکترال کالج را به دست خواهد آورد که به مراتب کمتر از 270 رأی حداقلی الکترال کالج است که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن نیاز خواهد داشت. بر اساس این مدل, فرق زیادی نمی کند که چه کسی نامزد حزب دموکرات باشد, مگر این که شخصی ساختارشکن مانند برنی سندرز نامزد این حزب شود که ممکن است باعث کاهش مشارکت رأی دهندگان دموکرات در انتخابات سال 2020 شود. به علاوه, اگر یک نامزد مستقلِ قوی وارد گردونه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود, ممکن است آراء برخی از دموکرات ها را به خود جلب کند که غیرمستقیم به نفع ترامپ خواهد شد. به عنوان مثال, هاوارد شولتز, مدیر اجرایی پیشین شرکت زنجیره ای استارباکس آمریکا که از حمایت مالی بسیار قوی برخوردار است, ممکن است به عنوان یک نامزد مستقل و قدرتمند, وارد گردونه رقابت انتخابات ریاست جمهوری 2020 شود. در ضمن, عوامل مُخلِ احتمالیِ دیگری از قبیل بروز جنگ, رکود شدید اقتصادی یا حمله ای تروریستی در خاک آمریکا, بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آتی تأثیراتی غیرقابل پیش بینی بگذارند.

در مدل خانم بایتکوفر همچنین پیش بینی شده است که میزان مشارکت رأی دهندگان جمهوری خواه نیز در انتخابات 2020 افزایش خواهد یافت و 90 درصد از آنان به ترامپ رأی خواهند داد. در همین مدل پیش بینی شده است که دست کم 38 درصد از رأی دهندگان مستقل آمریکایی نیز در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور به ترامپ رأی خواهند داد, ولی با توجه به افزایش قابل توجه میزان مشارکت رأی دهندگان دموکرات در آن انتخابات, باز هم ترامپ نخواهد توانست نامزد دموکرات را شکست دهد و لذا از انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا بازخواهد ماند.

در این مدل پیش بینی شده است که اگر نامزد ریاست جمهوری یا معاون ریاست جمهوریِ حزب دموکرات شامل شخصی رنگین پوست, آمریکای لاتین تبار, یا مؤنث باشد, میزان مشارکت رأی دهندگان دموکرات در انتخابات 2020 به طرزی فزاینده, افزایش خواهد یافت. حال اگر نامزد ریاست جمهوری یا معاون ریاست جمهوری حزب دموکرات یک زنِ رنگین پوست باشد, میزان مشارکت دموکرات ها در آن انتخابات حتی بیشتر خواهد شد. از اینرو, اگر جو بایدن, معاون پیشین باراک اوباما, رئیس جمهور سابق آمریکا, نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات شود, آنگاه وی که مردی سفیدپوست است, بهتر است در انتخاب نامزدی برای معاونت خود, به این عوامل- یعنی رنگین پوست و زن بودن نامزد معاون رئیس جمهور آمریکا از سوی حزب دموکرات- توجه کند تا شمار بیشتری از رأی دهندگان دموکرات را به پای صندوق های رأی بکشاند.

بایتکوفر در تحلیل خود افزود: به علت ترسی که دموکرات ها از پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دارند, ما شاهد تفرقه و اختلاف در حزب دموکرات نخواهیم بود و تمام رأی دهندگان دموکرات از نامزد ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری از سوی این حزب متحد و یکپارچه, حمایت خواهند کرد تا مانع پیروزی ترامپ شوند.

خانم بایتکوفر در ماه ژوئیه سال گذشته پیش بینی کرده بود که دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای نوامبر 2018, چهل و دو کرسی به دست خواهند آورد. این در حالی است که دموکرات ها در آن انتخابات 40 کرسی به دست آوردند که به رقم پیش بینی شده در مدل بایتکوفر بسیار نزدیک بود. بایتکوفر در همان انتخابات پیش بینی کرده بود که 25 کرسی از حوزه های انتخاباتی که وی دقیقاً مشخص کرده بود, به احتمال زیاد از دست نمایندگان جمهوری خواه خارج خواهد شد و به دست نامزدهای دموکرات خواهد افتاد, که این پیش بینی نیز بسیار دقیق بود, زیرا نامزدهای دموکرات 24 کرسی از همان 25 کرسیِ پیش بینی شده در مدل بایتکوفر را در انتخابات میاندوره ای سال 2018 به دست آوردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین