کد خبر: ۵۹۷۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲

تولید رگ‌ مصنوعی پلیمری توسط محققان دانشگاه آزاد

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر موفق به تولید نسل جدیدی از رگ‌های مصنوعی پلیمری با بهره‌گیری از نانو ذرات شدند.
آفتاب‌‌نیوز :

متین کرباسیان، طراح و سازنده رگ‌های خونی نانوکامپوزیتی با تشریح دستاورد جدید پژوهشگران در حوزه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر، گفت: رگ‌های خونی در عملکرد جریان خون از قلب به سمت اندام‌های بدن نقش اساسی دارند، بنابراین با تخریب رگ‌ها در اثر حوادث یا بیماری‌ها، پزشکان مجبورند از بدن بیمار، رگی را جدا کرده و به محل آسیب‌دیده پیوند بزنند که این عمل جراحی سخت و پیچیده به لحاظ محدود بودن رگ‌های مناسب پیوند در بدن انسان با مشکلات زیادی روبروست.

کرباسیان افزود: با تولید این نوع رگ که برای نخستین بار به روش نانوکامپوزیتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر ساخته شده، پزشکان قادر خواهند بود، رگ‌های خونی مصنوعی در اندازه مورد نظر خود را بر اساس خواص مکانیکی و بیوشیمیایی آن در قسمتهای مختلف بدن جایگزین کنند.

وی همچنین به تنوع ساختاری رگ‌های مصنوعی تولیدشده اشاره کرد و گفت: به کارگیری این نوع رگ مصنوعی می‌تواند در صورت وجود سلول‌های سرطانی در بیمار، به دلیل مواد مگنتی به کار رفته در ساختار این نوع رگ‌ها، به روش هایپر ترمیا آن را دفع کند.

کرباسیان تصریح کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی، خواص مکانیکی این نوع رگ‌ها از جهت کشش طولی و عرضی از رگ‌های طبیعی بدن انسان مناسب‌تر است.

دکتر امیرسالار خندان، سرپرست گروه دانشجویی تولیدکننده رگ های مصنوعی نیز در همین رابطه با اشاره به روش تولید این نوع رگ‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر گفت: این نوع رگ‌ها پس از شبیه‌سازی با نرم افزارهای تحلیلی با استفاده از پرینتر سه‌بعدی بومی‌سازی و با بهره‌گیری از مواد بیونانوکامپوزیتی ساخته شده و مواد اولیه آن در داخل کشور تولید می‌شود.

وی همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این گونه رگ‌های مصنوعی تولیدشده را قابلیت استفاده آن در بخیه و جوش دادن رگ‌ها برشمرد و افزود: استفاده از رگ‌های مصنوعی تولیدشده در نمونه آزمایشگاهی هیچ‌گونه عوارض سمی ایجاد نکرد و نسبت به رگ‌هایی که از حیوانات گرفته بودیم، بسیار نتایج مطلوب‌تری به دنبال داشت.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، تولید رگ‌های مصنوعی نانوکامپوزیتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر در مدت ۹ ماه و با هزینه‌ای معادل ۹۰ میلیون ریال زیر نظر دکتر سید علی افتخاری عضو هیأت علمی گروه مهندسی پزشکی این واحد دانشگاهی تولید و آماده بهره برداری شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین