کد خبر: ۵۹۷۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

خداحافظی موگرینی از مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا/ احتمال جایگزینی جوزف بورل منتقد صریح ترامپ

اخبار و نقل قول های منتشر شده از دیپلمات های خارجی حکایت از آن دارد که به احتمال زیاد وزیر خارجه اسپانیا، جانشین «فدریکا موگرینی» می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

گویا سران اروپا پس از سه روز بحث، نامزدهای مقام‌های ارشد این اتحادیه را مشخص کرده‌اند.‌

در میان افرادی که باید از پست‌های خود در بروکسل خداحافظی کنند نام فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیده می‌شود. سوالی که در این مرحله مطرح می‌شود آن است که چه کسی جایگزین موگرینی در شرایط حساس فعلی خواهد بود؟

موگرینی در به نتیجه رسیدن برجام و نزدیک کردن نظرات مختلف در جریان مذاکرات منتهی به برجام نقش پررنگی داشت.

گفته می‌شود نامزد پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «جوزف بورل» وزیرخارجه اسپانیاست و شاید در نشست امروز سران اروپا در استراسبورگ بورل به عنوان جانشین موگرینی معرفی شود.

گفته می‌شود بورل رابطه خوبی نیز با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران دارد.

در صورت نهایی شدن این تصمیم، بورل بعد از کاترین اشتون انگلیسی و فدریکا موگرینی ایتالیایی، عهده دار این سمت مهم خواهد شد.

دیدگاه‌های بورل

جوزف بورل ،۷۲ ساله در میان دیپلمات‌های دیگر به رک و صریح بودن مشهور است. همکارانش می‌گویند ابایی از گفتن حرف‌هایش ندارد و برخی مواقع هم ممکن است زود عصبانی شود. او تاکنون به عنوان وزیر امور خارجه اسپانیا فعال بوده و اتفاقاً نظر خوبی نسبت به ایران به ویژه در ماجرای برجام داشته است و از این توافق جهانی بارها حمایت کرده است.

او چندی پیش با اشاره به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات خود در اجرای برجام گفته بود: تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است.

بورل تاکید داشت که آمریکا با خروج از برجام اقدام بدی انجام داد و زمینه تصمیم اخیر ایران در کاهش تعهدات ایران را فراهم کرد.

او در جای دیگری هم درباره برجام و مواضع دونالد ترامپ تاکید کرده بود که ادامه سیاست‌های واشنگتن مبتنی بر تهدید طرف مقابل درخواست‌های یکجانبه از وی، در عصری که ما زندگی می‌کنیم، معنا و مفهومی ندارد.

بورل در نشستی خبری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پس از اعلام خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: این ایده رئیس جمهوری ترامپ که معتقد است «اگر شما با ما نیستید علیه ما هستید»، سیاستی است که دیگر این روزها خریدار ندارد و به عصری دیگر مربوط می‌شود.

انتقادهای صریح جوزف بورل از ترامپ هم مشهور هستند. در ماجرای ونزوئلا و آشوب‌های این کشور این دیپلمات اسپانیایی گفته بود آمریکا به جای تلاش برای حصول توافقی صلح آمیز در ونزوئلا به مانند «گاوچران های غرب وحشی» همواره در حال تهدید این کشور آمریکای جنوبی است.

او در انتقاد تند از سیاست‌های ترامپ در مسائل جهانی هم چندی پیش اعلام کرده بود شوکی که ترامپ به کل سیستم جهانی وارد کرده شانسی است تا اروپا بتواند خود را از نو تعریف کند و قدمی به جلو بردارد. اسپانیا واقعاً شانسِ این را می‌بیند که یک چندجانبگی تازه‌ای بنا کند که زیر چتر آمریکا نباشد.

نامزد پست مسئول سیاست خارجی اروپا چندی پیش هم در گفتگو با روزنامه ال‌پاییس تاکید کرده بود اروپا باید یک منطق قدرت را در برابر آمریکا به کار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین