کد خبر: ۵۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
تحلیلی از خبرگزاری «نووستی» روسیه

برگ‌های برنده ایران در بحران اتمی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری نووستی در تحلیلی با اشاره به اتهامات غرب علیه ایران و غیر عملی بودن حمله نظامی علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد که در تمام گزینه‌های پیش روی جامعه جهانی در مقابل برنامه هسته‌ای ایران، برگ برنده در اختیار تهران است.

در تحلیل خبرگزاری نووستی که به قلم جورج میرسیکف نوشته شده آمده است: مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده‌اند که هیچ مدرکی برای اثبات نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. اما در عین حال همچنان مدارک غیر مستقیمی وجود دارد که حاکی از دور بودن برنامه هسته‌ای ایران از اهداف صلح‌آمیز می‌باشد. بنا به نوشته نووستی مجموعه این شرایط باعث شده تا حل مساله هسته‌ای ایران با پیچیدگی‌هایی همراه باشد.

در بخش دیگری از این تحلیل با اشاره به پیشنهاد مسکو به تهران برای غنی‌سازی اورانیوم مشترک و امتناع ایران از پذیرش این پیشنهاد آمده است: ایران تنها به دلیل ممانعت از کنترل خارجی بر فرایند غنی‌سازی اورانیوم خود حاضر به پذیرش چنین پیشنهاداتی نیست.

نووستی می‌افزاید: کاملا روشن است که ایران نیازی به استفاده از بمب اتم ندارد، چرا که امکان عملی استفاده از آن وجود ندارد. ایران به کدام کشور می‌تواند حمله هسته‌ای کند. آمریکا که در فاصله دوری از ایران قرار دارد و حمله به اسرائیل هم امکان‌پذیر نیست چون در این صورت به اعراب و فلسطینی‌ها هم حمله کرده است. مهم‌تر اینکه ایرانی که در آرزوی رهبری جهان اسلام است نمی‌تواند میلیون بی‌گناه را به کشتن بدهد. پس ایران با چه هدفی قصد دارد غنی‌سازی اورانیوم را ادامه دهد؟ 

نووستی در پاسخ به این سوال می‌نویسد: بمب اتم برای ایران استفاده عملی ندارد و آن‌ها فقط می‌خواهند به مرحله قبل از تولید بمب اتم برسند. این امر به ایران اجازه می‌دهد تا موقعیت خود در داخل را تثبیت کند، بر جهان اسلام فرمانروائی کند و خواسته‌هایش را به غرب دیکته کند.

نووستی در ادامه امکان حمله نظامی آمریکا به ایران را رد کرده و می‌نویسد: واقعیت این است که با وضعیت نیروهای امریکایی در عراق این کشور قادر به آغاز جنگ دیگری در منطقه نیست و بمباران تاسیسات اتمی نیز تنها می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را چند سال به تاخیر بیندازد اما باعث برکناری نظام جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

تحلیل گرنووستی می‌افزاید: ایرانیها از تحریم هم نمی‌ترسند چرا که تنها اعمال تحریم در مورد صادرات نفت و گاز ایران می‌تواند آسیب‌پذیری این کشور را به شدت افزایش دهد و همه می‌دانند که امریکا چنین اقدامی را انجام نخواهد داد چون در واقع این امر با تهدیداتی برای بازار جهانی انرژی همراه خواهد بود و ایران نیز به خوبی از این مساله آگاه است.

بنا به نوشته نووستی، مساله دیگر این است که پس از پایان مهلت شصت روزه قطعنامه 1747 شورای امنیت چه گزینه‌هایی پیش روی جامعه جهانی خواهد بود. آیا کشورهای غربی در چارچوب شورای امنیت به اعمال فشارهای شدیدتر علیه ایران می‌ پردازند؟ اما افزایش فشار علیه ایران ممکن است به خروج این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منجر شود و تهران بدون هیچ‌گونه کنترل بین‌المللی غنی‌سازی را آنطور که می‌خواهد ادامه دهد.

تحلیل گرنووستی در ادامه می‌افزاید: البته این انتخاب برای ایران بسیار پرخطر است چون انزوای اقتصادی ایران نهایتا تاثیرات خود را بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور خواهد گذاشت و در واقع ایران نمی‌تواند صنایع خود را صرفا با تکیه بر تجهیزات داخلی به پیش ببرد.

وی در پایان نتیجه‌گیری می‌کند که انزوای اقتصادی تدریجی ایران می‌تواند تاثیرات سریعی به همراه داشته باشد و نهایتا ایرانیها حاضر به کنارگذاشتن برنامه هسته ای‌شان شوند. در این صورت آن‌ها می‌توانند همچنان وجهه خود را حفظ کرده و بگویند هیچ وقت به دنبال ساخت بمب اتم نبوده‌اند و نهایتا در بازی هسته‌ای با دنیا برنده شده‌اند. چون همگان صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای آن‌ها را پذیرفته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین