کد خبر: ۵۹۷۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴

نیروهای سازمان ملل در راه دارفور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اتحادیه آفریقا و سازمان ملل سرانجام پس از دو روز بحث و تبادل‌نظر فشرده طرحی دو مرحله‌ای برای حل بحران در دارفور ارائه کردند. بر اساس این طرح پس از چندین ماه تلاش برای اقناع سران سودان، بیش از سه هزار نیروی حافظ‌ صلح سازمان ملل همزمان با افزایش تلاش‌ها برای یافتن راهکاری دیپلماتیک، در منطقه دارفور مستقر خواهند شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، طرح فوق در حالی از سوی طرفین به تصویب رسید که گزارش نمایندگان اعزامی سازمان ملل به سودان چندان به نفع دولت محلی نیست. براساس این گزارش، دولت برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تسلیحات و تجهیزات سنگین به منطقه دارفور ارسال کرده است.

در این میان سفیر انگلستان در سازمان ملل اعلام کرد که استقرار سه هزار نیروی حافظ صلح در دارفور تا پایان ماه ژوئن به میزان مشارکت سایر کشورها بستگی دارد. در پایان نشست دو روزه بان کی مون و دبیر اتحادیه آفریقا،‌طرفین از نمایندگان خود در سودان درخواست کردند که راهکاری ویژه برای به پای میز مذاکره نشاندن نمایندگان گروه‌های شورشی دارفور ارائه دهند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل دراین‌باره گفت: در حال حاضر راهکاری دو مرحله‌ای در ذهن داریم. سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواهان راهکاری برای حل بحران سیاسی از طریق دیپلماتیک هستند. بدین ترتیب توسل به راهکارهای سیاسی و نظامی می‌تواند به حل سریع معضل کمک شایانی بکند.

دولت سودان سرانجام پس از پنج ماه تعلل، هفته گذشته در نامه‌ای به عمرالبشیر موافقت خود را با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در منطقه جنگ زده دارفور اعلام کرد. در حال حاضر هفت هزار نیرو اتحادیه آفریقا در دارفور به سر می‌برند. از این میان 2700 نفر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل هستند.

براساس طرح جدید سازمان ملل، نیروهای حامی سربازان اتحادیه آفریقا در مرحله اول به دارفور اعزام خواهند شد.

به گزارش نیویورک تایمز، هواپیماهای نظامی که توسط دولت سودان برای ارسال تجهیزات نظامی برفراز دارفور به پرواز درمی‌آمدند عمدا سفید شده بودند تا بدین ترتیب از هواپیماهای سازمان ملل تمیز داده نشوند. این گزارش توسط پنج کمیته‌ا ی که مسئول نظارت بر اجرا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بودند تهیه و تایید شده است.

براساس همین گزارش دولت خارطوم به سهل‌انگاری در برابر فعالیت شبه‌نظامیان محکوم شده است. بر همین اساس شورشیان دارفور با استفاده از ناامنی در مرز چاد و سودان ا قدام به قاچاق اسلحه نیز می‌کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین