کد خبر: ۵۹۷۹۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴

وجود ۸ میلیون بی‌سواد در ایران

مدیرکل دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان این‌که در ایران حدود هشت میلیون بی‌سواد وجود دارد، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه در پایان هر سال ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :

با حضور لیلا رضایی، مدیرکل دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش‌وپرورش، رضا زینی‌وندمقدم، مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان و معاون سوادآموزی و رئیس دوره‌های سوادآموزی آموزش‌وپرورش لرستان جلسه‌ای به‌منظور گسترش تعامل و همکاری‌های دوجانبه آموزش پرورش لرستان و دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

در این جلسه، لیلا رضایی، مدیرکل دفتر دوره‌های آموزش سوادآموزی وزارت آموزش‌وپرورش در سخنانی، آموزش را محور توسعه نامید و آموزش بزرگ‌سالان را برخلاف تصور عامیانه کاری سخت و تخصصی عنوان کرد که لازم است متناسب با مقتضیات و نیازهای روز انجام شود.

وی با اشاره به این نکته که وجود افراد بازمانده از تحصیل مانند افراد کم‌توان ذهنی در هر جامعه‌ای امری طبیعی است، افزود: این موضوع باعث می‌شود همواره درصدی از بی‌سوادی در جامعه داشته باشیم، اما جامعه مخاطبین ما رنج سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است که چیزی در حدود ۲.۵ تا سه میلیون نفر را در کشور در برمی‌گیرد و امر سوادآموزی در مورد آن‌ها صدق می‌کند.

رضایی با بیان این نکته که در ایران حدود هشت میلیون بی‌سواد وجود دارد، اضافه کرد: اساس کار ما منویات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب است که نقشه راه بوده و بر این اساس تلاش می‌کنیم تا پایان برنامه ششم توسعه در پایان هر سال ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گیرند و در این زمینه هم آموزش و هم تعمیق سوادآموزی مدنظر است.

رضا زینی‌وند مقدم، مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان نیز در این جلسه، گفت: در زمینهٔ سوادآموزی کارهای خوبی انجام شده است. نرخ باسوادی در دوران قبل از انقلاب زیر ۴۰ درصد بوده که امروز بالای ۹۳ درصد است و این نشان‌دهنده رشد و تلاش در حوزه سوادآموزی است.

زینی‌وندمقدم با اشاره به سختی کار در مناطق محروم، عشایری و روستایی بر لزوم شناسایی افراد لازم‌التعلیم برای سوادآموزی تأکید کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان سواد را مبدأ تحول و توسعه در جامعه نامید که زیربنای تعلیم و تربیت است که اگر به آن خوب پرداخته شود، همه ابعاد توسعه گسترش خواهد یافت.

زینی‌وند مقدم با بیان این‌که سوادآموزی در بحث برون‌سازی موفق عمل کرده است، توسعه پیش‌دبستانی‌ها را گامی در جهت شناسایی اولیای بی‌سواد دانست و اظهار کرد: از ۳۰ درصد پوشش پیش‌دبستانی‌ها در سال‌های قبل به ۶۳ درصد در سال گذشته رسیده‌ایم و امسال نرخ پوشش تحصیلی در مقطع پیش‌دبستانی به ۷۰ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان این رشد را نتیجه حمایت استاندار و مصوبات شورای آموزش‌وپرورش و همکاری نهادهایی همچون کمیته امداد بهزیستی و بسیج دانست و از عملکرد خوب معاونت سوادآموزی و حوزه ایشان تقدیر و تشکر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین