کد خبر: ۵۹۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
رضاقلی:

بدون وطن‌پرستی هیچ دولتی پایدار نمی‌ماند/ وطن پرستی تعارضی با دین ندارد

یک نظریه‌پرداز اقتصادی و جامعه شناسی گفت: پس از انقلاب کم توجهی به وطن‌دوستی موجب شده است جایگاه این مهم در نزد ایرانیان تا حدودی ضعیف شود!
آفتاب‌‌نیوز :

علی رضاقلی در مراسم نکوداشت سیزدهمین سال درگذشت استاد میرمصطفی عالی‌نسب گفت: وطن‌دوستی از جمله صفاتی بوده است که بیش از اسلام در ایران بسیار به آن پرداخته می‌شده است و اسطوره‌هایی که از آن زمان مانده‌اند گواه این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در شاهنامه اسطوره‌های زیادی می‌بینیم که همه آنها صفات عقلانی و خردمندانه داشته‌اند که جنبه آموزشی بالایی دارد.

رضاقلی با تاکید بر اینکه ایران دوستی از اوصاف ذاتی اسطوره‌های قبل از اسلام است، افزود: در آ‌ن زمان اسطوره‌ها نظام معنایی متفاوتی از نظام معنایی کنونی را برای مردم تعریف می‌کردند که وطن‌پرستی یکی از اوصاف ذاتی در آن بود.

وی اضافه کرد: امکان ندارد یک کشور بدون تقویت وطن‌پرستی سرپا بماند و حکومت آن تداوم داشته باشد.

این استاد دانشگاه یکی از صفات برجسته میرمصطفی عالی‌نسب را وطن‌پرستی دانست و گفت: این صفت مهم و برجسته استاد عالی‌نسب کمتر به آن توجه شده است. وطن‌دوستی استاد عالی نسب صفتی بوده است که کمتر به آن پرداخته شده است.

رضاقلی تصریح کرد: استاد عالی‌نسب در تمام مراحل زندگی خود و فعالیت‌های اقتصادی که داشتند وطن‌دوستی را مدنظر قرار می‌دادند و همواره در این باره به دیگران توصیه می‌کردند.

وی با بیان اینکه همه کشورها برای ترویج وطن‌پرستی هزینه می‌کنند، افزود: در کشورهای جهان برای ترویج وطن‌دوستی کودکان را از همان ابتدا در کتاب‌های درسی با این صفت مهم آشنا می‌کنند.

رضاقلی ادامه داد: بدون وطن‌پرستی هیچ دولتی مشروعیت پیدا نمی‌کند و پایدار نمی‌ماند و تداوم نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاریخ ایران پس از اسلام گفت: با ورود اسلام به ایران، وطن‌دوستی به مرور جایگاه خود را از دست داد و این روند تا دوران مشروطیت ادامه داشت.

رضاقلی گفت: از زمان مشروطیت توجه به وطن‌دوستی بیشتر شد و در دوران پهلوی این صفت مهم اشاعه بیشتری پیدا کرد. وطن‌پرستی جدای از دین نیست و می‌توان بر اساس دین که هر کس باید پاسخگوی افکار و اعمال خود باشد وطن‌دوستی را در کشور مسلمان ترویج داد.

رضاقلی یادآور شد: در اسطوره‌های قبل از اسلام بعد از خداوند دفاع از مرزهای کشور بسیار اهمیت داشته و این امر از نگاه دینی نیز قابل ترویج و اشاعه است.

وی با تاکید بر اینکه تمام صفات و فضایل برای زندگی در جامعه در اسطور‌ه‌های قبل از اسلام وجود داشته است، افزود: کشور را نمی‌تواند یک نفر یا یک گروه نگه دارد و بنابراین وطن‌دوستی باید در همگان تقویت شود تا کشوری پابرجا بماند.

رضاقلی ادامه داد: بسیاری از صفاتی که قبل از اسلام بسیار قوی بود از دست رفته است و در نظام معنایی کنونی اثر بسیار کمرنگی از این صفات وجود دارد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود با بیان اینکه ایران دوستی در اقتصاد، سیاست و اجتماع تاثیر زیادی دارد، گفت: وطن پرستی تعارضی با دین ندارد و باید به آن توجه کرد و بین مردم کشور ترویج و اشاعه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین