کد خبر: ۵۹۸۰۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
مردم در نگهداری از میراث جهانی "جنگل‌های هیرکانی" کوشا باشند

جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی ثبت شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی خبر داد.
جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی ثبت شد
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام روز جمعه روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حجت الله ایوبی که در اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو حضور دارد با اعلام این خبر اظهار داشت: دومین اثر بزرگ طبیعی در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در باکو با اکثریت آرا در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

وی با تبریک این مهم به مردم ایران عنوان کرد: جنگل های هیرکانی در بخش هایی از ۵ استان قرار گرفته که به مردم این استان‌ها بابت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی تبریک می‌گویم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: با ثبت جنگل‌های هیرکانی، یونسکو برای بیست و چهارمین بار به جهانی بودن میراث‌های تاریخی و طبیعی ایران ادای احترام کرد.

ایوبی با بیان اینکه از مردم می‌خواهم در نگهداری از میراث جهانی این سرزمین کوشا باشند، گفت: از هنرمندان کشور که با برگزاری نمایشگاه عکس و فیلم هیرکانی برای نخستین بار در فرایند ثبت میراث جهانی ایران نقش آفرین بودند، تشکر و قدردانی دارم.

وی یادآور شد: بازرسان یونسکو با شرکت در نمایشگاه عکس هیرکانی که ۳۰ مهر ۱۳۹۷ به وسیله کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد، توجه افکار عمومی به این میراث بزرگ را تایید کردند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: هنرمندان فیلم ساز نیز در جشنواره وارش با فیلمهای کوتاه در این فرایند نقش آفرینی کردند.

ایوبی اعلام کرد: به زودی کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سازمان میراث فرهنگی، جشن ثبت هیرکانی را برگزار و از دست اندرکاران و از جمله هنرمندان تقدیر خواهد کرد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو تا ۱۰ جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از روز دوشنبه گذشته (۱۰ تیر) با حضور ۱۸۰ کشور؛ از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد.

پرونده جنگل‌های هیرکانی از ایران به عنوان محوطه طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در این اجلاس معرفی شده بود. ایران در پیش از این ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو دارد که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
0
خبر بسيار خوبي بوده و جاي شكر و تقدير از مسئولين براي رسيدن به اين هدف است. جنگلهاي خزري كه مي توان انرا اصطلاح صحيح تري نسبت به هيركاني دانست از جمله اكوسيستم هاي جنگلي مهم در دنيا به لخاظ غناي گونه اي بوده است. هيركان به منطقه اي از استان گلستان گفته مي شود كه ذر اين صورت نمي تواند معرف تمام جنگل هاي شمال كشور و در چندين استان باشد و ذهن را به خطا مي اندازد كه تنها منطقه كوچكي از حنگلهاي خزري ثبت يونسكو شده است.
ناشناس
|
Turkey
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
0
حالا همین هم اگر چیزی ازش مانده باشه!؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین