کد خبر: ۵۹۸۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱

چین: اگر آمریکا به قول هایش عمل نکند، دیگر محصولات کشاورزیش را نمی خریم

روزنامه اقتصاد چین نوشت پکن در صورتی که آمریکا حاضر به عمل کردن به تعهداتش نباشد، از خرید محصولات کشاورزی آن کشور خودداری خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

این نشریه روز شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با «شی جین پینگ» همتای چینی خود در حاشیه اجلاس سران گروه بیست در ژاپن در ماه گذشته میلادی از شروع مذاکرات و خریدهای بزرگ چین در آینده نزدیک خبر داد.

گزارش می‌افزاید که چین اما چنین خریدهایی را بدون قید و شرط انجام نخواهد داد و اگر قرار باشد واشنگتن به قول و قرارهایش پایبندی نشان ندهد، فراورده‌های کشاورزی آمریکایی هم خریداری نخواهد شد.

چین تاکید کرده است که آمریکا باید به قول خود برای فروش تولیدات و تجهیزات به شرکت فنآوری مخابراتی هواوی عمل کند و اجازه دهد تا این شرکت آزادانه فعالیت‌های خود را دنبال کند در غیر این صورت چین هم خریدی انجام نخواهد داد.

چین بر اساس اعلام آمریکا در جریان آن اجلاس قول داد که خریدهای بزرگی از جمله در زمینه دانه‌های روغنی انجام دهد اما منتظر است تا وضعیت هواوی و خریدهای تجهیزاتی این شرکت از آمریکا روشن شود آمریکا اما تصریح کرده است تا وقتی مذاکرات تجاری این کشور و چین در جریان باشد و به نتیجه خاصی نرسد، تعرفه‌ها لغو نخواهد شد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها قرار است اولین دور از گفت و گوهای جدید دو کشور پس از نشست سران در هفته آینده در پکن برگزار شود و سنجشی برای آتش بس موقت دو کشور خواهد بود.

آمریکا هشدار داده است اگر توافقاتی در جریان مذاکرات آینده بدست نیاید آن زمان تعرفه‌های جدیدی را روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای ساخت چین که به آن کشور صادر می‌شود، اعمال خواهد کرد ضمن آنکه ممنوعیت‌های خرید هواوی از آمریکا کماکان به قوت خود باقی است.

«گائو فنگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران در پکن با اشاره به تعرفه ۲۵ درصدی آمریکا بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین تاکید کرد که این تعرفه‌ها باید برای رسیدن به یک توافق نهایی لغو شود.

این سخنگو تصریح کرد که اختلافات بسیاری میان طرفین وجود دارد که باید درباره آنها گفت و گو شده و برایشان راه حلی پیدا شود.

وی افزود: همه تعرفه‌های مضاعفی را که آمریکا از ماه جولای سال ۲۰۱۸ برای چین و بر روی کالاهای این کشور در نظر گرفته است، باید به طور کامل برداشته شود.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت که اگر قرار باشد مذاکره‌ای انجام شود باید بر اساس برابری، احترام و منافع متقابل و به شکلی متوازن باشد ضمن آنکه باید به نگرانی چین در این رایزنی‌ها پاسخ داده شود.

لیوخه مذاکره کننده ارشد تجاری چین و معاون نخست وزیر این کشور می‌گوید که خودداری آمریکا از لغو همه تحریم‌ها یکی از بزرگترین موانع دو کشور برای رسیدن به توافق نهایی تجاری است.

وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است دو کشور در ارتباط هستند اما هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای برگزاری دور تازه گفت و گوها اعلام نشده است انتظار می‌رود یکی از محورهای مهم خریدهای چین از آمریکا بویژه خرید اقلام کشاورزی باشد که چین آن را کاهش داده است.

کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که حتی اگر دو کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به توافق برسند باز هم رقابت شدید میان آنها در آینده ادامه خواهد یافت.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین