کد خبر: ۵۹۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۱

جزئیات یک حادثه در مدیترانه با ۸۰ کشته

در نزدیکی سواحل تونس در دریای مدیترانه یک قایق پناهجویان آفریقایی غرق شد. بیم آن می‌رود که دهها نفر در این سانحه جان خود را از دست داده باشند. یک کشتی بادبانی ایتالیایی موفق شد جان ۵۴ پناهجو را در ساحل لیبی نجات دهد.
جزئیات یک حادثه در مدیترانه با ۸۰ کشته
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرانسوی لوموند Le Monde روز جمعه پنجم ژوئیه (۱۴ تیر) گزارش داد که در سانحه غرق شدن قایق مهاجران در سواحل تونس ده‌ها پناهجوی آفریقایی غرق شده‌اند. به نوشته بیبیسی تعداد غرقشدگان به ۸۰ نفر می‌رسد.

حادثه غرق شدن قایق مهاجران در نزدیکی سواحل تونس اتفاق افتاده است. گارد ساحلی تونس موفق شده جان تنها چهار تن را نجات دهد که یکی از آنها بعدا فوت کرده است. پناهجویان قصد داشتند از طریق لیبی به ایتالیا پناه برند.

هم زمان با این حادثه یک کشتی بادبانی متعلق به نهاد غیر دولتی Saving Humans Mediterranea (نجات جان انسان‌ها در مدیترانه) که در ارتباط با نجات جان پناهجویان در دریای مدیترانه فعالیت می‌کند موفق شده جان ۵۴ نفر را از غرق شدن نجات دهد.

این نهاد غیردولتی با پیامی توییتری اعلام کرد که بعد از آنکه ماتیو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا از تحویل گرفتن پناهجویان آفریقایی که توسط کشتی‌های امدادرسانی نجات یافته‌اند سرباز زد، مالتا اعلام کرد که پناهجویان نجاتیافته را تحویل میگیرد.

اما کشتی بادبانی "آلکس" که ۵۴ پناهجو را از غرق شدن نجات داده قصد ندارد به ساحل نزدیک شود و به گارد ساحلی ایتالیا و مالتا پیشنهاد کرده است پناهجویان نجات یافته را با قایق‌های موتوری به سواحل مالتا انتقال دهند.

کشتی بادبانی آلکس ۱۸ متر طول دارد و در انتظار رسیدن به یک ساحلی امن در دریای مدیترانه سرگردان است. این کشتی به دلیل رویکرد ایتالیا در مخالفت با اقدام کشتی‌ها برای نجات جان پناهجویان قصد ندارد وارد بنادر ایتالیا شود.

در توییتر نهاد غیردولتی "نجات جان انسان‌ها در دریای مدیترانه" آمده است: ما خوشحالیم که توانستیم ۵۴ نفر را از جهنم لیبی نجات دهیم. در میان نجات یافته‌گان ۵۴ نفر زن هستند که دو نفر از آنان حامله‌اند. چهار نفر نیز کودک هستند.

بیشتر پناهجویان نجات یافته از کشورهای ساحل عاج، گینه و کامرون هستند.

وزیر کشور ایتالیا که مواضع راست افراطی و پوپولیستی دارد، در تلویزیون این کشور اعلام کرد که اقدام قایق‌‌هایی که پناهجویان را به مالتا انتقال می‌دهند "دزدی دریایی" تلقی می‌شود. سالوینی فعالیت نجاتدهندگان پناهجویان را هم اشغالگری توصیف کرد.

کشورهای اروپایی مایل هستند که در لیبی ثبات حاکم شود زیرا لیبی کشور ترانزیت برای پناهندگان کشورهای آفریقایی است که میخواهند از طریق دریای مدیترانه وارد اتحادیه اروپا شوند. کشتی‌های امدادرسانی آلمانی هم در دریای مدیترانه برای نجات جان پناهجویان فعالیت می‌کنند.

یک کشتی متعلق به گروه غیردولتی امدادی آلمانی موسوم به "دیدبان دریا" Sea Eye که به یاری پناهجویان سرگردان و در حال غرق در مدیترانه می‌رود، ۶۵ پناهجو را در قایقی در سواحل لیبی نجات داد. بنا به گفته امدادگران این کشتی آنها تاکنون نتوانسته‌اند با لیبی، ایتالیا و مالتا تماس بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین