در یک اقدام جدید شرکتهای انگلیسی تصمیم به جمعآوری گوشی کارمندان خود در ساعت کاری گرفتهاند.
براساس اخبار منتشر شده، این اقدام در پی افزایش بهرهوری آنها در ساعات کاری و جلوگیری از چک مداوم تلفن همراهشان است.
مدیران نیز گزارش کردهاند، به کارمندان خود برای جلوگیری از اتلاف وقت و عدم چک شبکههای اجتماعی در ساعات کاری اعتماد ندارند.
اتحادیهها هشدار دادند، به زودی استفاده از تلفن همراه در ساعات کاری توسط کارفرمایان منع میشود تا بهرهوری کارمندان در محیط کار افزایش یابد.
این اقدام که به عنوان «جبهه جدید برای اصطکاک» شناخته میشود، در پی استفاده بی حد و حصر کارمندان از تلفن همراه در محیط کار شکل گرفته است.
در این بین، بعضیها باور دارند کنترلهای سختگیرانه در مورد استفاده از تلفن، جایی که هیچ مشکلی امنیتی و ایمنی وجود ندارد، بیاعتمادی و مشکلات فرهنگی پیش میآورد که به دلیل نگرش یک مدیر به کارمندانش است.
اقتصادنیوز
موبایل، ویروس مخرب بهره وری نیروی انسانی
تکنولوژی، که در اغلب اوقات باعث ارتقای بهره وری نیروی انسانی میگردد، گاهی به دلیل ضعف مدیریت و استفاده غلت باعث انهدام بهره وری نیروی انسانی میگردد، تصور بفرمایید بکارگیری تراکتور، کمباین ، بیل مکانیکی و انواع ماشین ها چه خدمات ارزشمندی به انسانها داشته اند و در بهبود بهره وری نیروی انسانی و بهره وری سرمایه چه نقش بسزایی داشته است.
تکنولوژی توانسته است بهبود راندمان آبیاری ، افزایش عملکرد محصول ، کاهش هزینه تولید و ... را به دنبال داشته است، اما متاسفانه بهره گیری غیر اصولی و مدیریت نشده موبایل، در کشور ما مانند ویروس مخربی در جای جای ارکان اقتصادی ما نفوذ کرده و متاسفانه منجر به انهدام بهره وری نیروی انسانی و سرمایه های کشور شده است.
تصور بفرمایید جوشکاری که در حین کار بخواهد از تلفن همراه استفاده نماید، چه کیفیتی و کمیتی را در انجام کار خواهد داشت؟ رفتگری که با یک دست تلفن پاسخ میدهد و با دست دیگر خیابان را نظافت میکند؟ چقدر زمان را از دست میدهد؟ و یا راننده ای که حین رانندگی به تلفن پاسخ میدهد، چقدر از کمیت و کیفیت رانندگی اش کاسته میشود؟ در سایر فعالیت ها از جمله بانکداری، پمپ بنزین، ادارات دولتی و خصوصی، فروشگاهها و کارخانجات تولیدی، همه و همه، استفاده غلط از تلفن همراه باعث افت کیفیت و کمیت کالاها و خدمات گردیده، پدیده شبکه های اجتماعی نیز به این موضوع به شدت دامن زده به حدی که در برخی موارد منجر به درگیری فیزیکی با مشتریان معترض نیز گردیده است.
چاره ای باید اندیشید، همانطور که استفاده از تلفن همراه به هنگام رانندگی جرم محصوب میشود، استفاده از تلفن همراه در بسیاری از ادارات و مشاغل که منجر به سرگردانی مشتریان، افت کیفیت محصولات تولیدی و در نتیجه کاهش نرخ بهره وری نیروی انسانی گردیده، باید جرم تلقی شود،
آیا در سایر نقاط دنیا هم استفاده از این تکنولوژی مانند ماست یا برای این معضل تدبیری اندیشیده اند؟ قطعا در دنیای رقابتی کنونی که تمامی تولید کنندگان به دنبال کاهش هزینه های تولید و ارائه محصولات با کیفیت تری هستند، اجازه نمی دهند اوقات ارزشمند کارکنانشان صرف خوش و بش تلفنی و یا حضور در شبکه های اجتماعی تلفن همراه گردد.
مدیران و مسئولین ما نیز باید به این موضوع توجه جدی نموده و تا حد امکان استفاده صحیح از این تکنولوژی را پایش نمایند تا هرچه سریعتر مانع رشد سرطان گونه معضل استفاده نا بجا و مخرب تلفن همراه در هر زمان و هر مکان باشیم.