کد خبر: ۵۹۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵

رشد طلاق طی چهار سال اخیر در کشور متوقف شده است

به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور طی چهار سال اخیر ضمن اینکه روند رو به رشد وقوع طلاق در کشور متوقف شده در حوزه ازدواج بنا به دلایلی چند هم با کاهش مواجه شده ایم .
آفتاب‌‌نیوز :

تقی رستم وندی روز یکشنبه در شورای اداری استان کرمان افزود: سازمان‌های مردم نهاد باید به صورت جدی ورود کنند تا اجازه ندهیم مشکلات اقتصادی جوانان را تحت تأثیر قرار داده و موجب سقوط ازدواج‌ها شود.

وی اظهارداشت: از سال ۹۲ که ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت شده تا به امروز که به ۵۵۰ هزار ازدواج رسیده‌ایم یعنی اینکه تعداد ازدواج‌ها در کشور بیش از ۲۵۰ هزار مورد کاهش داشته است که بخشی از آن می‌تواند تحت تأثیر مشکلات اقتصادی، تغییر نگرش جوانان به تشکیل خانواده و تغییر روابط بین زن و مرد در جامعه باشد.

معاون وزیر کشور با تاکید بر این مطلب که اهمیت مسائل اجتماعی همواره باید مورد توجه باشد، ادامه داد: مسائل اجتماعی کل جامعه را با تمام ابعاد و اجزای آن در بر می‌گیرد و زمینه ساز هرگونه اقدام سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

رستم وندی با تاکید بر لزوم داشتن نگاه جامع به مسائل اجتماعی، عنوان کرد: جنبه اخلاقی مسائل اجتماعی از دست دادن یک نفر انسان است که برای ما که معتقد به معارف دینی هستیم مانند آن است که جان کل بشریت از دست رفته باشد.

وی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی به ویژه آسیب‌های این حوزه را نباید تنها از دریچه اجتماعی نگاه کرد، گفت: ظهور و بروز آسیب‌های اجتماعی مختص جامعه ما نیست و در همه جوامع و در کشورهای پیشرفته نیز شاهد افزایش مسائل و آسیب‌های اجتماعی هستیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور یادآور شد: میزان خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از مواد مخدر به کشور در سال ۸۳ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده شده که با روزآمد شدن این مطالعات، این مبلغ در سال ۹۵ به ۱۷۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که بزرگی ابعاد هزینه‌ای مبارزه با مواد مخدر را نشان می‌دهد.

رستم وندی تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۱ درصد تولید ناخالص کشور پای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌شود و علاوه بر لطمه‌های مادی، مسائل اجتماعی، سیاسی و امنیتی را نیز در پی دارد.

وی با اشاره به اینکه روند آسیب‌های اجتماعی در دنیا رو به افزایش است و امروز دنیا به شکل یک دهکده جهانی در حال اداره شدن است، گفت: ما نیز از این روند جهانی تأثیر می‌پذیریم و در چهار دهه گذشته جامعه ایرانی تحولات و تغیرات گوناگونی را از سر گذرانده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: جامعه ما از ابتدای انقلاب تا به امروز از یک جامعه روستایی تبدیل به یک جامعه شهری شده است و از نگاه اجتماعی بسیار نکته مهمی است زیرا طی چهار دهه گذشته جمعیت ۵۱ درصد شهری و ۴۹ روستایی کشور به جمعیت ۷۴ درصد شهری و ۲۶ درصد روستایی رسیده و این در حالی است که در دنیا میانگین جامعه شهری ۵۴ درصد است و جامعه ایرانی ۲۰ درصد از میانگین جهانی در این زمینه رشد بیشتری داشته است.

رستم وندی با اشاره به انفجار جمعیتی در کشور از سال ۱۳۶۰ شمسی تاکنون، گفت: افزایش نرخ سواد در جامعه و رشد با سوادی از دیگر مؤلفه‌های تأثیرگذار در حوزه اجتماعی کشور است به نحوی که تعداد دانشجویان کارشناسی ۱۲۰ برابر شده که فرصت بزرگی برای کشور است و چالش‌های خاص خود را نیز دارد.

وی بیان کرد: شبکه ای شدن و ارتباطی شدن جامعه ایرانی به نحوی است که فضای مجازی و اینترنت تمام مناسبات اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی موجب نگرانی و دغدغه است، گفت: به دلیل کمبود اعتبارات شاهد این بودیم که وزارت کشور و استانداری‌ها با ایجاد دفاتر تسهیل گری در حوزه‌های اجتماعی مداخلات خوبی انجام داده‌اند و در توسعه اجتماعی موفقیت‌های خوبی داشته‌اند.و لازم است که شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی به طور جدی با دفاتر تسهیل گری رابطه داشته باشند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: در سنجش وضعیت اجتماعی دو شاخص پرونده‌های قضائی و جمعیت زندانیان در نظر گرفته می‌شود و آمار بالای تعداد پرونده‌های قضائی در کشور نشان دهنده آشفتگی و به هم ریختگی روابط اجتماعی و درگیری مردم با هم است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه نهم از نظر تعداد کل زندانیان را دارد که شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: از مجموع زندانیان کشور ۴۰ درصد به دلیل مواد مخدر و ۲۰ درصد به دلیل سرقت زندانی شده‌اند و امید می‌رود در استان کرمان اقدامات لازم انجام شود تا حدودی تعداد زندانیان و جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد.

سو مصرف مواد مخدر در جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشوررو به رشد است

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور به جامعه هدف برای مافیای مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: سو مصرف مواد مخدر در سال ۸۱ در جامعه دانش آموزی ۰.۵ درصد بوده که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به بیش از ۲ درصد رسیده است.

رستم وندی خاطرنشان کرد: همچنین سو مصرف مواد مخدر در سال ۸۱ در بین جامعه دانشجویی نیز از یک درصد به ۵ درصد در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی به نگرش مردم درباره مصرف مواد مخدر نیز اشاره و بیان کرد: ۲۷ درصد مردم نگرش خنثی یا مثبت در این باره دارند که خطر بزرگی است و وظیفه دستگاه‌های تبلیغاتی را زیاد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین