کد خبر: ۵۹۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸

ویمبلدون ۲۰۱۹؛ چگونه یک دختر مدرسه‌ای در آسمان لندن درخشید؟

کری گاف به رغم نمایش حیرت‌انگیزی که در ویمبلدون داشته، کماکان متواضع است؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد او نه تنها در داخل زمین نمایشی "پخته" دارد بلکه از نظر ذهنی هم به همان اندازه بالغ است.
آفتاب‌‌نیوز :

دو هفته پیش نام کُری گاف حتی به گوش علاقه‌مندان پیگیر تنیس هم نخورده بود اما حالا این تنیس‌باز ۱۵ ساله آمریکایی به جایی رسیده که به خاطر او مسابقه سرینا ویلیامز و اندی ماری به تاخیر می‌افتد؛ ویمبلدون امسال برای او بیشتر از این که شبیه یک دوره مسابقات تنیس باشد، به سفر "آلیس در سرزمین عجایب" می‌ماند.

سرینا ویلیامز، دارنده ۲۳ گرنداسلم که هنوز پوسترش روی دیوار اتاق کوکو گاف است او را "یک ستاره تمام عیار" نامید و سیمونا هالپ، زن شماره یک پیشین جهان گفت: "او به زودی جزو ۱۰ بازیکن برتر دنیا خواهد شد." پس تعجبی ندارد وقتی می‌شنویم که به بی‌بی‌سی گفته: "این بهترین هفته زندگی‌ام بود."

ویمبلدون ۲۰۱۹؛ چگونه یک دختر مدرسه‌ای در آسمان لندن درخشید؟

حالا افرادی مانند میشل اوباما (بانوی اول پیشین آمریکا)، جیدن اسمیت و بیانسه طرفدار این نوجوان اهل فلوریدا هستند و این در حالی است که او ۶ ماه دیگر ۱۶ ساله خواهد شد و پس از حذف در ویمبلدون بلافاصله باید به آمریکا برگردد تا امتحانات مدرسه‌اش را تمام کند.

کری گاف به رغم نمایش حیرت‌انگیزی که در ویمبلدون داشته، کماکان متواضع است؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد او نه تنها در داخل زمین نمایشی "پخته" دارد بلکه از نظر ذهنی هم به همان اندازه بالغ است.

او گفت: "خیلی چیزها یاد گرفتم. یاد گرفتم که چطور جلوی جمعیت زیاد بازی کنم. یاد گرفتم که زیر فشار بودن چه معنایی دارد. خیلی یاد گرفتم و مدیون این تجربه‌ام هستم. امیدوارم بقیه هم از من یاد بگیرند؛ بدانند که یک جنگجو هستم و هرگز تسلیم نمی‌شوم. امیدوارم یاد بگیرند که اگر سخت تلاش کنند و دست از رسیدن به رویای بزرگشان برندارند، هرچیزی ممکن است."

با حضور در دور چهارم ویمبلدون، ۱۷۶ هزار پوند جایزه مادی نصیب کری گاف شد. شاید خیلی‌ها با این پول قبل از هر کاری دنبال خریدن یک ماشین گران‌قیمت بروند، اما سن "کو کو" برای رانندگی کم است و شاید خریدن یک کاپشن ورزشی جدید گزینه بهتری باشد. او به زودی همراه با خانواده‌اش راهی تعطیلاتی کوتاه مدت خواهد شد.

و تعطیلات واقعا چیزی است که این دختر به آن نیاز دارد. در بازی دور چهارم ویمبلدون مقابل سیمونا هالپ مشخص شد این میزان فشار روانی هنوز برای گاف زود است. دختری که چند روز قبل از ایستادن مقابل شماره یک پیشین جهان، تا ۱۱ شب بیدار مانده بود تا در امتحان علوم مدرسه شرکت کند.

سیمونا هالپ هم پس از پیروزی مقابل گاف به تمجید از او پرداخت و گفت: "او پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیکن خیلی خوب را دارد. توانایی بازی در دور چهارم ویمبلدون دستاورد خیلی بزرگی است و اگر همین طور ادامه دهد به زودی جزو ۱۰ بازیکن برتر جهان می‌شود."

ماجرا از کجا آغاز شد؟

پارسال گاف در رده سنی جوانان ویمبلدون حاضر شد و نتوانست از مرحله یک‌چهارم نهایی عبور کند. امسال اما داستان به کل متفاوت بود.

در مسابقات انتخابی ماه ژوئن او تبدیل به جوان‌ترین بازیکنی شد که از زمان برگزاری بازی‌ها به صورت اوپن (سال ۱۹۶۸ که بازیکنان حرفه‌ای هم اجازه حضور در گرنداسلم‌ها را پیدا کردند) به جدول اصلی ویمبلدون راه پیدا کرده.

اما دنیا وقتی نام کری گاف را شنید که او در دور اول توانست در دو ست پیاپی ونوس ویلیامز، قهرمان ۵ دوره این مسابقات را شکست دهد. ویلیامزی که ۲۴ سال از او بزرگتر است و یکی از برجسته‌ترین بازیکنان تنیس زنان جهان به شمار می‌رود.

حریف او در دور بعدی بازیکنی بود که تجربه حضور در نیمه‌نهایی ویمبلدون را داشت. مگدالنا ریباریکووا، مقابل خود دختر نوجوانی را می‌دید که کم سن‌ترین تنیس‌بازی بود که در ۲۸ سال اخیر به جمع ۳۲ نفر پایانی ویمبلدون رسیده است؛ نفر قبلی

جنیفر کاپریاتی، تنیس‌باز ۱۵ ساله آمریکایی بود که سال ۱۹۹۱ تا نیمه‌نهایی هم پیش رفت.

او قبل از این مسابقه با راجر فدرر گپ کوتاهی زد و در حال تمرین با رافائل نادال دیده شد. فقط در خارج از زمین نبود که گاف داخل جمع نخبه‌ها شده بود، او مسابقه‌اش را هم در دو ست پیاپی برد تا نشان دهد پیروزی روز اول به هیچ عنوان شانسی نبوده است.

حریف بعدی پولونا هرکاگ بود؛ تنیس‌بازی که سخت‌ترین چالش مسابقات را پیش روی گاف گذاشت. کوکو گاف ست اول را باخت و در ست دوم هم تا یک قدمی حذف از مسابقات پیش رفت. اما او دو "مچ پوینت" (امتیاز منجر به پیروزی در مسابقه) را نجات داد و بعد هم با "بازگشتی کم‌نظیر" به مسابقه، برنده از زمین بیرون آمد.

حالا این تنیس‌باز نوجوان آن قدر معروف شده بود که به خاطر او، دیدار تیم مختلط اندی ماری و سرینا ویلیامز یک روز به تاخیر انداخته شد.

گاف گرچه در دور چهارم در دو ست پیاپی به هالپ باخت، اما کمتر کسی می‌تواند منکر این شود که او در آسمان لندن به ستاره‌ای درخشان تبدیل شد.

حالا چه می‌شود؟

طبق قانون اتحادیه تنیس زنان، کری گاف فقط می‌تواند در ۱۰ تورنمنت حرفه‌ای تنیس بین تولد ۱۵ و ۱۶ سالگی‌اش بازی کند. او تا کنون در ۵ تورنمنت حاضر شده و به نظر می‌رسد که اولویتش حضور در اوپن آمریکا باشد که کمتر از دو ماه دیگر در نیویورک برگزار می‌شود.

عملکرد گاف در ویمبلدون رتبه‌اش را در رده‌بندی جهانی تنیس تا ۱۵۰ بالا می‌برد و به این ترتیب شانس این را خواهد داشت که اجازه ویژه (وایلد کارت) حضور در جدول اصلی آخرین گرنداسلم فصل تنیس را پیدا کند.

کری گاف از نظر فیزیکی شرایط بسیار خوبی دارد و در ویمبلدون نشان داد هم فوق‌العاده با استعداد است و هم می‌تواند با فشار مسابقات بزرگ کنار بیاید. تنها مشکل احتمالی، "چهره شدن" در سن پایین است.

مسئله‌ای که گرچه برای او قرارداد‌های بسیار خوب با اسپانسرها را به ارمغان می‌آورد اما از سوی دیگر توجه بسیار زیاد مردم و رسانه‌ها می‌تواند با خطر از بین رفتن تمرکز همراه شود.

ولی همان طور که سرینا ویلیامز، الگوی کری گاف می‌گوید رمز ماندگاری در تنیس واقع‌بینی و تواضع است.

او گفت: "وقتی که به خانه می‌رویم و چشممان را می‌بندیم که بخوابیم، دیگر معروف نیستیم. ما باید به خودمان مثل هرکس دیگری نگاه کنیم. ما واقعا تلاش می‌کنیم که بسیار متواضع باقی بمانیم. گاف یک ستاره تمام عیار است. اول از همه بگویم که من در ۱۵ سالگی حتی نزدیک به جایگاه کنونی او هم نبودم. کوچکترین شباهتی نداشتم. او حالا یک چهره است اما من در این سن یک گوشه مشغول کارتون دیدن بودم."

گاف قبل گفته بود که در پی "درخواست" والدینش می‌خواهد به دانشگاه برود، اما حالا می‌گوید که این کار را به صورت آنلاین انجام خواهد داد تا بتواند به تنیس حرفه‌ای هم برسد.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین