کد خبر: ۵۹۸۹۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴

مصر اقدام ترکیه برای اکتشاف گاز در نزدیکی قبرس را تنش آفرین خواند

وزارت خارجه مصر روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اقدام ترکیه برای اعزام دو کشتی جهت انجام عملیات اکتشاف گاز در نزدیکی جزیره قبرس را نگران کننده خواند و آنکارا را به تنش آفرینی در حوزه مدیترانه متهم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه مصر تلاش ترکیه به منظور اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه را اقدامی "یکجانبه گرایانه" توصیف کرد که منجر به افزایش تنش‌ها در این منطقه خواهد شد.

قاهره همچنین بر ضرورت پایبندی به قوانین بین المللی و مقابله با تنش آفرینی در حوزه مدیترانه تاکید کرد.

ترکیه برای اکتشاف گاز در شرق مدیترانه، دومین کشتی خود با نام «یاووز» را روانه شرق دریای مدیترانه در نزدیکی ساحل جزیره قبرس کرده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از ترکیه خواست تا اقداماتی را که «تأثیر منفی و جدی» بر روابط اتحادیه اروپا و آنکارا می‌گذارد، متوقف کند.

اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته به ترکیه هشدار داده بود که در صورت ادامه دار شدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند. موگرینی همچنین گفته بود که همه ۲۸ عضو این اتحادیه به نشانه «همبستگی کامل» با قبرس «پاسخ مناسبی» به ترکیه خواهند داد.

مقام‌های قبرس نیز اعلام کردند که علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهد زد.

همچنین قبرس در اقدامی تلافی جویانه حدود ۲۰ حکم جلب بین المللی را علیه مقام‌های سه شرکت بین‌المللی که با اولین کشتی اکتشافی ترکیه به نام "فاتح" همکاری کرده‌اند صادر کرده است.

آنکارا مدعی است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه پس از اعتراض یونان و قبرس به استخراج منابع طبیعی توسط این کشور اعلام کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه نقض قوانین بین المللی نیست.

وزیر انرژی ترکیه هم مدعی است عملیات اکتشاف و حفاری در شبه جزیره «کارباس» در شرق مدیترانه که تحت کنترل «جمهوری ترک قبرس شمالی» است انجام خواهد شد و مجوزهای لازم از این جمهوری اخذ شده است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین