کد خبر: ۵۹۹۱۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۳

تولید استخوان و پوست انسان در فضا ممکن شد

محققان روشی نوین برای پرینت سه بعدی پوست و استخوان انسان در فضا ابداع کرده اند که از این روش برای درمان شکستگی و سوختگی فضانوردان در ماموریت به مریخ می توان استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سفر به مریخ چندسال طول می کشد و اگر یکی از فضانوردان در این میان دچار سوختگی یا شکستگی شود، امکان بازگشت او به زمین وجود ندارد.

درهمین راستا محققان دانشگاه بیمارستان درسدن در آلمان نخستین نمونه های پوست و استخوان پرینت شده زیستی را برای استفاده در فضا رونمایی کرده اند.

هرچند درمان بیماران با استخوان یا پوست های پرینت شده سه بعدی روی زمین هنوز در مراحل اولیه است، اما این فناوری در فضا اهمیت خاصی دارد زیرا بدن انسان در شرایط مذکور به سرعت بهبود نمی یابد.

توماسو گینیدی مدیر بخشی از سازمان فضایی اروپا است که روی این پروژه نظارت می کند. او در این باره می گوید: اگر فضانوردی دچار سوختگی شود، پوست جدید را می توان با پرینتر زیستی تولید کرد. در غیر اینصورت باید از قسمت دیگری از بدن فرد پوست برداشته شود که این روند جراحاتی دیگر ایجاد می کند و فرایند بهبود آن در فضا به کندی انجام می شود.

دانشمندان برای پرینت سه بعدی پوست در گرانش صفر با چالش های خاصی روبرو بودند. آنها برای این منظور پلاسمای خون انسان را غلیظ کردند. از پلاسما همراه مواد گیاهی برای پرینت زیستی سلول های پوست استفاده کردند که در شرایط گرانشی مختلف نیز کارآمد خواهد بود.

به گزارش انگجت، برای پرینت سه بعدی استخوان، آنها سیمان استخوان فسفات کلسیم را با سلول های بنیادی انسان ترکیب کردند. کلسیم فسفات به عنوان ماده شکل دهنده ساختار استخوان به کار می رود و همزمان با رشد آن در بدن انسان جذب می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین