کد خبر: ۵۹۹۱۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰

اخبار هیجانی و تب فراگیر آزمون آیلتس/موج تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی

دلار ٤٢٠٠ تومانی آیلتس حذف شد آن‌هم با حرف و حدیث فراوان... خیلی‌ها می‌گفتند چرا کسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند، باید یارانه دلاری بگیرند؟ و حالا با حذف دلار ٤٢٠٠ تومانی، هزینه آزمون آیلتس ناگهان سه‌برابر شده است.
اخبار هیجانی و تب فراگیر آزمون آیلتس/موج تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی
آفتاب‌‌نیوز :

متقاضیان آزمون آیلتس می‌گویند ماجرا به جهش قیمت محدود نمی‌شود و با نوسان قیمت دلار، تا روز آزمون مدام اس‌ام‌اس می‌آید که هزینه آزمون فلان مقدار زیادتر شده است.

این موضوع درحالی رخ می‌دهد که موسسه‌های معروف آموزش زبان در تهران می‌گویند تعداد متقاضیان دوره‌های آموزشی آیلتس زیاد و زیادتر شده است. آن‌قدر که کلاس‌هایشان دیگر جا ندارد و تا چند ترم بعد کلاس‌ها رزرو شده‌اند. آن‌ها می‌گویند اخبار سیاسی تعداد متقاضیان یادگیری زبان را افزایش داده است و این افزایش تعداد زبان‌آموزان آن‌قدر بوده که این موسسات شهریه‌شان را متناسب با نرخ تورم افزایش ندهند و سودشان را از این افزایش تقاضا تأمین کنند.

دوره‌های آموزشی آیلتس چند؟

شهریه دوره‌های آیلتس به سطح دانش زبان‌آموز‌ها و اعتبار موسسه ارتباط دارد، معمولا دوره‌های آموزشی آیلتس از سطح مقدماتی تا پیشرفته آن هم در صورتی که یک روز در میان به کلاس بروید، چیزی حدود ٢ تا ٢,٥‌سال طول می‌کشد. شهریه دوره‌های آموزشی مختلف براساس ترم‌های‌های ٢٠ جلسه‌ای تعیین می‌شود و درحال حاضر هر ترم آموزشی در تهران بین ١٩٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان قیمت دارد.

البته کلاس‌های خصوصی که با متد‌های متفاوتی زبان را به شما آموزش می‌دهند، ممکن است شهریه‌های سنگین‌تری تا ٦٠٠‌هزار تومان در هر ترم طلب کنند.

با این حال، این قیمت‌ها و حتی سه برابر شدن هزینه آزمون آیلتس هیچ چیزی از جذابیت آن برای ایرانی‌ها کم نکرده است.

شاگردان آیلتس‌مان زیاد و زیادتر شده‌اند

تقریبا تمام موسسه‌های معروف زبان می‌گویند که تعداد شاگردان‌شان برای شرکت در دوره‌های آیلتس زیاد و زیادتر شده است.

مدیر یکی از شعب موسسه سفیر می‌گوید: «نسبت به ١٠‌سال گذشته تعداد متقاضیان دوره آیلتس در موسسه آن‌ها چیزی حدود ٣٠ تا ٤٠‌درصد رشد داشته است.»

او می‌گوید: «موسسه ما سال‌هاست واحد‌های مجزای آیلتس دارد و ما هر ماه آزمون‌های مشابه آیلتس را برگزار می‌کنیم. در حال حاضر تمام ترم‌های ٥ واحد آیلتس ما پر از دانشجو هستند و تا چند ماه آینده هم کلاس‌ها رزرو شده‌اند. ما دانشجو‌های متقاضی شرکت در آزمون آیلتس را برای شرکت در آزمون اصلی آماده می‌کنیم و اتفاقا درحال حاضر با وجود سه‌برابرشدن قیمت آزمون اصلی نه‌تن‌ها تعداد دانشجوهایمان کاهش پیدا نکرده، بلکه بیشتر هم شده است.»

او ادامه می‌دهد: «همین موضوع نشان می‌دهد شرایط فعلی، افراد زیادی را به فکر مهاجرت انداخته و از آنجایی که داشتن مدرک آیلتس یکی از مهمترین فاکتور‌های مهاجرت است، همین باعث شده تعداد متقاضیان شرکت در این آزمون بالاتر برود.»

افزایش زبان‌آموزان سن بالا فردی که خود را زارعی معرفی می‌کند و مدیر یکی از شعب کانون زبان ایران است نیز این ادعا را تایید می‌کند و می‌گوید: «جالب است که بدانید با انتشار اخباری که به بی ثباتی‌ها دامن می‌زند تعداد ثبت‌نامی‌هایمان برای دوره آیلتس افزایش داشته است.»

او توضیح می‌دهد: «در دوماه گذشته متقاضیان ثبت‌نام در دوره آیلتس شعبه ما چیزی حدود دوبرابر شده است، آن‌قدر که نتوانستیم در ترم حاضر پاسخگوی تمامی این تقاضا‌ها باشیم و کلاس‌هایمان با تمام ظرفیت پر است.»

مسئول یکی دیگر از شعب موسسه ایران کانادا هم که تمایلی به درج نام خود ندارد، می‌گوید: «شهریه دوره‌های زبان افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته است و کلاس‌های زبان سود خود را از افزایش تقاضای مردم برای شرکت در دوره‌های آیلتس تامین می‌کنند.»

او توضیح می‌دهد: «در گذشته بیشتر دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد جوان متقاضی یادگیری زبان بودند، اما جالب است بدانید در ٤ تا ٥‌سال گذشته افراد میانسال زیادی برای یادگیری زبان مراجعه می‌کنند.»

حذف ارز دولتی و جهش آیلتس

حالا، اما اگرچه شهریه دوره‌های آموزشی آیلتس چندان افزایشی نداشته است، اما متقاضیان آزمون آیلتس با جهش قیمت این آزمون مواجه شده‌اند.

سال گذشته بود که سازمان سنجش آموزش کشور از حذف ارز دولتی از آزمون آیلتس خبر داد. در همان روز‌ها قیمت آیلتس نسبت به سال‌های گذشته یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان افزایش پیدا کرد، تا هزینه شرکت در این آزمون افزایش چشمگیری داشته باشد. این اتفاق درحالی رخ داد که قیمت آزمون آیلتس تا قبل از افزایش نرخ ارز حدود یک‌میلیون تومان بود، اما بعد از اطلاعیه سازمان سنجش مبنی بر حذف ارز دولتی از این آزمون نرخ آن افزایش دور از انتظاری داشت. امسال هم با وجود این‌که قیمت دلار نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته، قیمت آزمون آیلتس باز هم افزایش پیدا کرد و به ٣‌میلیون تومان رسید.

اتفاقی که تأثیر زیادی روی کاهش متقاضیان این آزمون گذاشت و البته اعتراض آن‌ها را هم به دنبال داشت. جالب اینجاست که طبق اعلام سازمان سنجش قیمت آزمون آیلتس به صورت علی‌الحساب است و از زمان ثبت نام تا زمان برگزاری آزمون اگر تغییری در نرخ ارز اتفاق بیفتد، ما‌به‌التفاوت آن با داوطلبان حساب می‌شود.

سال گذشته قیمت آیلتس از طرف سازمان سنجش ٢میلیون و ٧٩٥‌هزار تومان تعیین شده بود که امسال قیمت آن به ٣‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

یک‌ میلیون تومان دیگر برای ثبت‌نام آیلتس بدهید!

یکی از متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس که با این مشکل مواجه شده، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «چندماه پیش برای حضور در آزمون آیلتس ثبت‌نام کردم و براساس نرخ روز دلار حدود ٢‌میلیون تومان پرداخت کردم. بعد از گرفتن تاییدیه ثبت‌نام خیالم راحت شد، اما وقتی موعد برگزاری آزمون رسید، موسسه‌ای که قرار بود در آن آزمون بدهم، پیامی برایم ارسال کرد که باید یک‌میلیون تومان دیگر پرداخت کنم. این درحالی بود که ثبت‌نام من تأیید شده بود، اما این موسسه تأکید داشت، چون برگزاری آزمون براساس نرخ روز دلار محاسبه می‌شود، حتما باید این رقم را پرداخت کنم. البته این مشکل فقط برای من پیش نیامده و تمام افرادی که تاییدیه ثبت‌نام‌شان هم صادر شده، باید براساس نرخ روز دلار قیمت آزمون آیلتس را پرداخت کنند.»

در پیامی که برای متقاضیان آیلتس آمده، به آن‌ها تأکید شده، افزایش هزینه ثبت‌نام شامل حال تمامی داوطلبانی که از قبل نیز ثبت‌نام کرده‌اند، می‌شود.

حالا داوطلبان حضور در امتحان آیلتس بشدت از این مصوبه ناراضی هستند و می‌گویند سازمان‌های برگزار‌کننده این آزمون وقتی که وجه را دریافت می‌کنند، به جای پرداخت پول، آن را در حساب‌های خود نگه می‌دارند تا با افزایش قیمت دلار پول بیشتری از داوطلبان بگیرند.

داوطلبان آزمون آیلتس می‌گویند این موسسه‌ها درحالی از متقاضیان به بهانه گران‌شدن نرخ ارز پول بیشتری طلب می‌کنند که بعید به نظر می‌رسد درصورت سقوط نرخ ارز، مابه‌التفاوت مبلغ واریزشده به حساب داوطلبان برگشت بدهند.

سازمان سنجش: برای آیلتس کاری از دستمان برنمی‌آید

حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش درباره نارضایتی داوطلبان از این‌که چرا نرخ این آزمون براساس قیمت روز دلار محاسبه می‌شود، به «شهروند» می‌گوید: «ما در اطلاعیه‌ای که به تازگی صادر کرده‌ایم، تأکید کرده‌ایم قیمت شرکت در آزمون آیلتس براساس نرخ روز دلار محاسبه می‌شود و اگر از زمان ثبت‌نام تا روز برگزاری آزمون تغییری در قیمت ارز ایجاد شود، قیمت این آزمون هم تغییر می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «برهمین اساس اگر قیمت دلار پایین بیاید، هم مابه‌التفاوت آن به دانشجویان بازگردانده می‌شود و اگر افزایش پیدا کند، هم ناچار هستیم که پول بیشتری برای شرکت در آزمون از متقاضیان بگیریم. در واقع این موضوع چیزی نیست که به ما یا موسسه‌های برگزار‌کننده آیلتس مربوط باشد. این قوانین را موسسه آیلتس انگلستان تعیین کرده و هر پولی هم که از متقاضیان شرکت در آیلتس در ایران گرفته می‌شود، به حساب این موسسه واریز می‌شود.»

از سخنگوی سازمان سنجش می‌پرسیم که چرا پول ثبت‌نام کنندگان در حساب سازمان سنجش نگهداری می‌شود و بلافاصله بعد از ثبت‌نام به حساب موسسه آیلتس ریخته نمی‌شود که مشمول نوسانات قیمت دلار در ایران نشود؟ و توکلی پاسخ می‌دهد که چنین چیزی امکان ندارد و باید تمام متقاضیان ثبت‌نام‌شان را انجام بدهند تا پول‌ها یکجا واریز شود؛ بنابراین خواه یا ناخواه نوسانات قیمت دلار در ایران روی هزینه ثبت‌نام آزمون آیلتس تأثیر می‌گذارد.

قیمت آیلتس در کشور‌های مختلف

قیمت آزمون آیلتس به‌طور متوسط از ۲۱۵دلار تا ۲۴۰دلار یا در برخی موارد بیشتر هم می‌شود و در کشور‌های مختلف قیمت متفاوتی دارد. در کشور استرالیا این مبلغ به ۳۴۰دلار استرالیا هم می‌رسد یا مثلا در کابل افغانستان هزینه آزمون آیلتس ۲۴۰دلار آمریکاست. درکشور ترکیه هم قیمت شرکت در آزمون آیلتس، قیمت ۹۰۰ لیر است و جالب این‌جاست که آیلتس کامپیوتری در ترکیه ۱۱۰۰ لیر محاسبه می‌شود. برهمین اساس مشخص است که در کشور‌های مختلف قیمت شرکت در آزمون آیلتس متفاوت است و یکسان نیست که البته این تعرفه براساس استاندارد‌های خاصی توسط موسسه آیلتس تعیین می‌شود.

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین