کد خبر: ۵۹۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱

ونسان لامبر، نماد چالش «مرگ خودخواسته» از دنیا رفت

ونسان لامبر پس از تقریبا ده سال و چند ماه، پس از ۹ روز توقف تغذیه نباتی از سوی پزشکان و خواست همسرش سرانجام در سن چهل و دوسالگی از دنیا رفت.
ونسان لامبر، نماد چالش «مرگ خودخواسته» از دنیا رفت
آفتاب‌‌نیوز :

ونسان لامبر، نماد چالش بزرگ اتانازی یا مرگ خودخواسته پس از نزدیک به یازده سال کما و در نهایت در پی تلاش های همسرش از دنیا رفت.

مساله بیماری آقای لامبر و خواست بخشی از نزدیکان او بر اتانازی یا همان «پایان دادن اختیاری به زندگی بیماران دچار شرایط خاص»، تبدیل به یکی از جنجال‌برانگیزترین پرونده های حقوقی سال‌های اخیر فرانسه شده بود. ونسان لامبر پس از تقریبا ده سال و چند ماه، پس از ۹ روز توقف تغذیه نباتی از سوی پزشکان و خواست همسرش سرانجام در سن چهل و دوسالگی از دنیا رفت.

ونسان لامبر بیش از ده سال پیش در پی تصادف با موتورسیکلت به کمای فرو رفته بود و تنها از طریق نباتی بر روی تخت بیمارستان تغذیه می شد. کمای چندین ساله او موضوع اصلی مناقشه بین پدرومادر کاتولیک و محافظه کار و همسر و برادر و خواهران غیرمذهبی‌اش بود.

پزشکان از همان ماه‌های اول پس از تصادف به صراحت اعلام کردند که راهی برای بازگشت وی به دنیای واقعی وجود ندارد مگر آنکه معجزه‌ای رخ دهد. نهایتا در سال ۲۰۱۳ تیم پزشکی ضمن مشورت با همسر وی پیشنهاد کردند که به تغذیه نباتی او پایان دهند تا او با داروهای خواب‌آور برای همیشه از دنیا برود.

گروه‌های مذهبی و کلیسا که در فرانسه همچنان قدرت زیادی دارند با لابی فراوان توانستند سال ها در مقابل چالش مرگ خودخواسته و یا اتانازی ونسان لامبر بایستند. هرچند که انجام اتانازی، پایان دادن اختیاری به زندگی بیماران خاص در فرانسه همچنان غیرقانونی است اما پزشکان می‌توانند با توجه به خواسته خانواده فرد در کما و همچنین حکم دادگاه شرایط مرگ او را فراهم آورند.

درگیری میان اعضای خانواده ونسان لامبر که به گفته برخی از روزنامه ها تا تنش میان «علم پزشکی و کلیسا» فراگیر شد بارها پای دادگاه‌های فرانسوی و حتی دادگاه حقوق بشر اروپایی را به این پرونده بازکرد.

آخرین بار در ماه مه، دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد که خواست توقف تغذیه ونسان لامبر از سوی همسرش قانونی است. در حالی که پزشکان منابع تغذیه او را قطع کرده بودند دوباره رای دادگاه تجدیدنظر فرانسه، با رای مخالف سه قاضی در برابر دو قاضی، خواستار احیای ونسان لامبر و بازگشت او به حالت تغذیه نباتی شدند.

والدین سالخورده آقای لامبر در آخرین اقدام برای زنده نگاه‌ داشتن وی از امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تقاضای میانجیگری کرده بودند، تقاضایی که رئیس جمهوری آن را رد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین