کد خبر: ۵۹۹۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

انتقادات از گزینه‌های رئیسی برای حقوقدانی شورای نگهبان/اصلاح‌طلبان نگران حضور چهره‌های تندرو در شورا در سال انتخابات

معرفی ۵ گزینه قوه قضائیه برای سه کرسی شورای نگهبان همچنان با واکنش‌ها و انتقادات روبرو است.
آفتاب‌‌نیوز :

دوره شش ساله سه حقوقدان شورای نگهبان به پایان رسیده است و باید قوه قضائیه و قوه مقننه آستین‌ها را بالا بزنند و تکلیف این سه کرسی را برای شش سال آینده مشخص کنند. هفته پیش بود که اخبار غیر رسمی حکایت از معرفی ۵ گزینه داشت؛ گزینه‌هایی که در میان آنها اسم‌های آشنا هم وجود داشت از جمله اسم محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه فارغ از حرف و حدیث‌ها بر سر معرفی محمد دهقان اما انتقادات زیادی متوجه این لیست قوه قضائیه شد و بیشترین شائبه هم از بابت نگاه جریانی و سیاسی به معرفی این ۵ گزینه بود.

منتقدان معتقدند که اسامی معرفی شده از سوی رئیس جدید قوه قضاییه برخاسته از جناح راست هستند. از جمله آنها محمد دهقان نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان است که به عنوان یکی از گزینه‌های برای حضور در ساختمان شورای نگهبان آن هم در سالی که قرار است انتخابات برگزار شود معرفی می‌شود. کسی که سابقه حضور در ستاد انتخاباتی قالیباف را هم دارد. دیگر چهره های معرفی شده هم نزدیک به دبیر شورای نگهبان هستند.

لیست رئیسی با انتقاد روزنامه اصلاح طلب اعتماد روبرو شد که نوشته بود:« ۵ گزینه‌ معرفی شده با نظرگیری سوابق سیاسی آنان و حضورشان به‌جای افرادی که حداقل در ظاهر از انتقاد به شورای نگهبان پرهیز نمی‌کردند، می‌تواند خبر از تندتر شدن رویکرد این نهاد در قبال جریان‌هایی نظیر اصلاح‌طلبان آن هم در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دهد.»

واکنش نمایندگان

نامه رئیسی هنوز در صحن قرائت نشده انتقادات مجلسی ها آغاز شده است. محمود صادقی، نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در واکنش به معرفی حقوقدانان معرفی شده به مجلس در توئیتی نوشت: ‏نگاهی به ترکیب افراد معرفی‌شده از سوی رییس محترم قوه قضاییه به مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، بوضوح نشان از غلبه رویکرد سیاسی خاصی دارد؛ این اقدام هم به اعتماد درحال بازسازی قوه قضاییه آسیب می‌زند هم به جایگاه شورای نگهبان که باید از لحاظ جناحی بی‌طرف باشد. 

از سوی دیگر علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در توئیترش نوشت: اگر بنا بود از مجلس برای حقوق دانان شورای نگهبان، گزینه ای مطرح شود شایسته این بود که دو شخص ذی صلاح از دوطیف اصلی معرفی می شد تا رئیس قوه قضائیه و بالتبع خود شورای نگهبان با شائبه یک رویکرد سیاسی مواجه نشود. گر چه اساساً بی طرفی شورای نگهبان در امور سیاسی همواره یک اصل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین