کد خبر: ۵۹۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۲۳:۴۸
شهروندان فرانسوی به پای صندوق رفتند

وداع فرانسه با ژاک شیراک

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرانسه امروز رسما با رئیس جمهور آرام و شیک‌پوش خود خداحافظی می‌کند. فرانسوی‌ها امروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا جانشین ژاک شیراک را برگزینند. برگزاری چنین انتخابات فشرده‌ای با حضور چندین کاندیدا مطرح در تاریخ سیاسی فرانسه بی‌سابقه است. 

به گزارش تایمز، در این دور از انتخابات فرانسه 44 میلیون نفر واجد شرایط در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. آخرین انتخابات ریاست جمهوری به سال 2002 بازمی‌گردد و این در حالی است که در آن زمان تعداد واجدین شرایط 40 میلیون اعلام شده ‌بود. 

ژاک شیراک که دوازده سال بر کرسی ریاست جمهوری کشورش تکیه زده ‌بود سرانجام با کناره‌گیری از قدرت راه را برای حضور جانشینان جوان‌تر هموار کرد. بر اساس آخرین نظرسنجی انجام گرفته نیکولا سارکوزی از جبهه راستگرایان فرانسه و سگولن رویال نامزد سوسیالیست‌های این کشور رقابت تنگاتنگی با یکدیگر خواهند داشت. بدین ترتیب به احتمال بسیار زیاد  سارکوزی و رویال دو نفری خواهند بود که باید خود را برای حضور در دور دوم انتخابات نیز مهیا کنند. ششم ماه می تاریخ برگزاری دومین دور انتخبات در فرانسه اعلام شده است. 

از آنجا که جمعیت قابل توجهی از فرانسوی‌ها حتی در آخرین ساعات باقیمانده به رای گیری نیز کاندیدا مورد حمایت خود را انتخاب نکرده بودند، امکان حصول نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی نیز وجود دارد. 

از میان دوازده نامزد ریاست جمهوری رقابت چهار نفر با یکدیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. نیکولا سارکوزی از حزب اتحاد برای جنبش مردمی که حزب اصلی محافظه کار فرانسه به شمار می رود، سگولن رویال از حزب سوسیالیست، فرانسوا بایرو از حزب اتحاد برای دموکراسی فرانسه و ژان ماری لوپن، رهبر و بنیانگذار جبهه ملی فرانسه که به مشی راست افراطی شهرت دارد. 

با توجه به آنکه در حال حاضر فرانسه روزهای سختی را در عرصه داخلی تحمل می‌کند، هر سه کاندیدا اصلی در این دور از انتخابات بر این باوردند که به نسل جدید سیاسی در کشور تعلق داشته و در نتیجه به گذشته نه چندان معتبر کشورشان کاری ندارند. 

وعده‌های انتخاباتی:
اما در این دور از انتخابات فرانسه نیز هر کدام از کاندیداها شعار انتخاباتی خاصی را برای جلب اعتماد مرم انتخاب کرده‌اند: 
ـ وعده جدایی کامل از گذشته و اصلاحات اساسی اقتصادی شعار انتخاباتی نیکولا سارکوزی 52 ساله است. 
- برقراری عدالت اجتماعی شعار خانمی است که در صورت پیروزی در انتخابات نخستین زنی خواهد بود که رهبری فرانسه را به دست می‌گیرد.رویال 52 ساله پیش از ورود به دنیای سیاست به عنوان قاضی مشغول به کار بوده‌است.
ـ مخالفت با روند مهاجرت به فرانسه و موضع‌گیری‌های وطن پرستانه ژان ماری لوپن 78 ساله را از سایر کاندیداها متمایز می‌کند. وی در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه با ژاک شیراک به دور دوم راه یافته اما برگ برنده را به شیراک تقدیم کرد. وی معتقد است که این بار نیز می‌تواند به دور دوم راه یابد. 
ـ شکستن قالب‌های سنتی و مدرن کردن بیش از پیش فرانسه شعاری‌ست که فرانسوا بایرو برای خود برگزیده است. فرانسوا بایرو معتقد است که فرانسه باید با سرعت تراکتور مراحل ترقی و پیشرفت را طی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین