کد خبر: ۵۹۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
تلاش کاخ سفید برای اقناع مسکو

وزیر دفاع امریکا به دیدار پوتین می‌رود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشیتد پرس، واشنگتن تا کنون بارها ادعا کرده‌است که این سپر دفاع موشکی برای مقابله با حملات احتمالی از طرف ایران و كره‌ شمالی ایجاد خواهد شد، اما روسیه این سپر دفاع موشكی را تهدیدی برای امنیت داخلی خود محسوب می‌كند.
از زمان طرح این موضوع بیش از یک ماه می‌گذرد و این در حالی است که اختلاف مسکو با واشنگتن در این باره هنوز به پایان نرسیده‌است. 

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا در اولین سفرش به روسیه از زمان شروع فعالیتش در این سمت، امروز با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دیدار می‌كند. 

وی در سفر به روسیه همچنین با آناتولی سردیوكف، وزیر دفاع این كشور و دیگر مقامات روسی درباره‌ طرح سپر دفاع موشكی آمریكا گفت‌وگو خواهد كرد. 

این پیشنهادها كه هفته‌ گذشته در مسكو و در مقر ناتو در بروكسل ارایه شده بود، شامل تبادل اطلاعات میان مسكو و واشنگتن كه توسط آمریكا در مورد تهدیدهای احتمالی صورت خواهد گرفت، همكاری‌های مشترك در زمینه‌ تحقیقات دفاع موشكی و آزمایش مشترك ایجاد سیستم ضد موشكی بوده است. 

در همین حال، یك مقام آمریكایی تایید كرده است كه پیشنهادهای پیشین آمریكا برای این گونه همكاری‌ها متزلزل شده است. برای مشاهده این كه روسیه موضع خود را تغییر خواهد داد یا خیر، به نظر می‌رسد زمان بیشتر و نشست‌های زیاد و مشورت‌های دیگری لازم است. 

این مقام آمریكایی تصریح كرد: فكر نمی‌كنم این موضوع طی این سفر حل شود و یا نباید انتظار داشت روسیه پاسخ كامل و جامعی در مورد طرح سپر دفاع موشكی آمریكا در چك و لهستان اعلام كند. 

اما کاندولیزا رایس نیز هفته‌ جاری راهی نروژ می شود تا در نشست ناتو شرکت کند.در این نشست قرار است وی با مقامات روسی درباره‌ موضوع بحث‌برانگیز دفاع موشكی آمریكا در شرق اروپا و دیگر موضوعات گفت‌وگو كند. 

با وجود تلاش ایالات متحده برای تلطیف موضع مسکو ،سرگئی ایوانف وزیر دفاع سابق روسیه و معاون اول نخست وزیر روسیه اعلام كرد كه وی هیچ زمینه‌ا‌ی برای همكاری‌ها در مورد طرح دفاع موشكی نمی‌بیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین