کد خبر: ۶۰۰۰۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
اروپا به آمریکا فشار بیاورد تا از تحریم‌های ظالمانه دست بردارد

جهانگیری خطاب به اروپایی‌ها: بازگشت ایران به "برجام" بسیار ساده‌ است

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که بازگشت ایران به برجام و اجرای تعهدات کار بسیار ساده‌ای است، گفت: اگر اراده کنیم تنها چند ساعت کافی است تا همه تعهداتمان را اجرایی کنیم، اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای این که با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.
جهانگیری خطاب به اروپایی‌ها: بازگشت ایران به
آفتاب‌‌نیوز :

معاون اول رییس جمهوری گفت: کشورهای اروپایی به جای جلسه و فشار بر ایران که متعهد به برجام بماند به آمریکا فشار بیاورند تا از تحریم های ظالمانه دست بردارد.

«اسحاق جهانگیری» روز سه شنبه در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه هیچ تحریمی نباید به موجب برجام علیه ملت ایران صورت می‌گرفت. خطاب به اروپایی‌ها گفت: اگر می‌خواهید که برجام حفظ شود باید به تعهداتتان در برجام عمل کنید.

وی ادامه داد: برگشت ما به تعهدات برجام کار خیلی ساده است، اگر اراده کنیم چند ساعت بعد همه تعهداتمان طبق برجام عمل خواهد شد اما این کار منوط بر این است که طرف‌های برجامی به تعهدات خود عمل کند.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: از ۶ سال عمر دولت تدبیر و امید چهار سال آن در تحریم کامل بود و تقریباً دو سال فقط در تحریم نبودیم. هم باید به کشور و هم به دنیا نشان می‌دادیم که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ مذاکره، گفتگو و تعامل کند و بتواند به یک توافق مهم دست پیدا کند که در دنیا اعلام می‌شد بزرگترین توافقی است که می‌تواند گره‌های بزرگ جهانی را با گفت وگو حل کند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران یک طرف قضیه بود و شش کشور بزرگ دنیا در طرف دیگر قرار داشتند، گفت: مذاکرات برجام زمانی شروع شد که شش قطعنامه و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تصویب شده بود و کشور ذیل فصل هفتم شورای امنیت به عنوان مخل امنیت جهانی عنوان شده بود. هنر ایرانی‌ها این بود که در نبرد دیپلماسی با قدرت‌های بزرگ به توافق برسند که دولت بعدی آمریکا بگوید در این توافق کلاه سر آمریکایی‌ها رفته است و همه چیز به نفع ایران و علیه آمریکا است.

معاون اول رئیس جمهروی اضافه کرد: بنابراین آنها کار غیراخلاقی انجام دادند و برخلاف حقوق بین الملل و همه مقررات از برجام خار شدند.

جهانگیری یادآور شد: یکسال صبر کردیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در طول این مدت اعلام کرد که ما به تمام تعهدات برجام عمل کرده‌ایم. بعد از یکسال که آنها کاری نکردند تصمیم گرفتیم که به برخی از تعهداتی که در برجام پذیرفته بودیم، عمل نکنیم و گفتیم اگر قرار باشد ما از برجام استفاده نکنیم برخی تعهداتمان را انجام نمی‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: پذیرفته بودیم که ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده بیشتر در ایران نداشته باشیم یا درصد غنی سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد نباشد.

وی افزود: دنیا باید بداند با کشوری بی‌اراده‌ای روبرو نیست بلکه با مردمی متمدن و تاریخ‌ساز روبرو است. نمی‌شود که توافقی شود بعد یک طرفه به هم بزنند و بعد تحریم کنند و بگویند بیایید مذاکره کنید.

جهانگیری با بیان اینکه در این شرایط منابع بودجه‌ای ما تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: مسئولان آموزش و پرورش شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور را بیان کرده و فرهنگیان را در جریان شرایط دولت قرار دهند. فرهنگیان می‌توانند به ما کمک کنند و مشورت دهند.

وی یادآور شد: ما در بودجه ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی که مجلس برای سال ۱۳۹۸ تصویب کرد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان چیزی حدود یک سوم درآمد نفت است. دشمنان ایستاده اند که درآمد نفت را صفر کنند که این کار تا حدودی در بودجه ما تأثیر می‌گذارد. البته آنها موفق نخواهند شد که صادرات نفت ما را صفر کنند ولی به هرحال تأثیر خواهد گذاشت.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ما در این ۶ سال علیرغم اینکه ۴ سال آن در دوران تحریم بودیم و الان هم در آن شرایط هستیم، تلاش کردیم آموزش و پرورش در بین دستگاه‌ها در رأس افزایش هزینه‌ها قرار بگیرد. در بودجه سال ۱۳۹۸ منابعی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته ایم نسبت به سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۳ برابر است در حالی که هیچ دستگاه و بخش دیگری در کشور با چنین شرایطی افزایشی روبرو نبوده است.

جهانگیری ادامه داد: البته این افزایش به معنای این نیست که ما راضی هستیم و آموزش و پرورشی‌ها هم راضی هستند، معنای آن این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، دولت آنچه که در توان داشته است سعی کرده به این نهاد حیاتی توجه کند.

جهانگیری به اروپایی‌ها: بازگشت ایران به برجام بسیار ساده‌ است/اراده کنیم در چند ساعت، همه تعهدات‌ را اجرایی می‌کنیم

جهانگیری گفت: امیدوارم در سال ۱۳۹۸ بتوانیم مسائل آموزش و پرورش را علیرغم همه محدودیت‌هایی که برای دستگاه‌ها ایجاد کردیم حل کنیم. مکرر از زبان خود من شنیده اید که به همه وزیران و همه دستگاه گفته‌ام که در سال ۱۳۹۸ هدف صرفه‌جویی هزینه‌ها است و باید صرفه‌جویی شود.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مصوبات جلسه سران قوا اظهار داشت: ما در جلسه سران سه قوه مصوبه‌ای داریم که در اولین قدم گفتیم بودجه ۴۴۷ هزار میلیاردی مصوب مجلس به بودجه ۳۸۶ هزار میلیاردی تبدیل شود. یعنی چیزی حدود بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از آن کم شود. این کم شدن در همه دستگاه‌ها اثر می‌گذارد. البته امیدوارم که این کم شدن در آموزش و پرورش اثر نگذارد و بتوانیم- اگر خداوند در بخش درآمدی عنایت بیشتری کرد و مدیران ما درآمد بیشتری وصول کردند- بتوانیم به همه تعهداتی که در زمینه‌های رتبه بندی و مطالبات فرهنگیان داده‌ایم، عمل کنیم.

وی در ادامه گفت: کارکرد دیگر بسیار مهم آموزش و پرورش معطوف به سوال و پرسش نوزدهم رییس جمهور است. رییس جمهور روی موضوع مهارت آموزی مکرر تاکید دارند. البته این را ما به عنوان یک دغدغه جدی داریم که فارغ التحصیل دانشگاهی و آموزش و پرورشی ما مهارتی آموخته و قادر باشد که فعالیتی را انجام دهد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مهارت به هر حال برای رشد و تعالی فردی و اجتماعی جزو اولویت های آموزش و پرورش است باید دانش آموزی که از آموزش و پرورش بیرون می آید مهارت زندگی و تصمیم گیری را یاد گرفته باشد. ما در زندگی در شرایطی قرار می گیریم که باید تصمیم بگیریم. مهارت تفکر انتقادی را باید یاد بگیریم و کاری کنیم که تفکر انتقادی در جامعه توسعه پیدا کند.

جهانگیری اضافه کرد: توانایی مقابله با هیجانات از مهمترین مهارت هایی است که دانش آموز وقتی از مدرسه بیرون می آید باید آموخته باشد چرا که ما در لحظاتی تحت تاثیر هیجاناتمان قرار می گیریم و حرف‌هایی می زنیم و تصمیماتی می گیریم که مضر به حال جامعه است و باید بتوانیم هیجاناتمان را در کنترل خود قرار دهیم.

وی به مهارت حل مساله و همزیستی با دیگران اشاره کرد وگفت: باید بتوانیم حتی اگر هم همدیگر را قبول نداریم و به یکدیگر انتقاد داریم بتوانیم با یکدیگر زندگی کنیم چرا که ما یک ملت و جامعه هستیم. باید این مهارت ها را داشته باشیم.

جهانگیری در ادامه به مهارت های کارآفرینی و کسب و کار اشاره کرد و افزود: مهارت کسب و کار در مقطعی که ما امروز در آن قرار داریم با ۱۰ سال گذشته بسیار متفاوت است. تحلیل آموزش و پرورش از تحولات کسب و کارها باید به سمتی باشد که دنیا به سمت آن حرکت می کند باشد تا متناسب با آن بتواند برنامه‌ریزی کند. از دهه گذشته به سرعت اقتصاد دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت می کند در این شرایط کارآفرین موفق کارآفرینی است که متکی به مغز خود باشد و به دنبال استفاده از تکنولوژی های روز باشد.

وی با بیان اینکه آینده فناوری های نو حول محور آی تی و آی سی تی و فناوری اطلاعات است، به جلسه خود با کارآفرینان در حوزه های استارتاپی اشاره کرد و گفت: اینها کسب و کارهای جدیدی است که باید به آنها توجه شود. دانش آموزان و دانشگاهیان ما همه می توانند بعد از اینکه فارغ التحصیل شدند، کسب و کارهایی که حداکثر با کامپیوتری و فکر و ایده می خواهد راه اندازی کنند.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: اینکه گفته می شود استعداد ایرانی استعداد بالایی است حرف درستی است اما باید نظام تربیت و تعلیم ما بتواند این استعدادها را کشف و شناسایی کند و زمینه رشد و ارتقای آنها را بوجود بیاورد به همین دلیل در برنامه ششم گفته شده است که شورای عالی مهارت آموزی تشکیل شود.

جهانگیری ادامه داد: ما این شورا را تشکیل داده ایم، آسیب شناسی کردیم و همه دستگاه های مرتبط، وزیر آموزش و پرورش، علوم، بهداشت و درمان، وزیر تعاون به عنوان مرکز آموزش و فنی حرفه ای و مجموعه ای از چهره های دانشگاهی در این شورا حضور دارند.

وی اضافه کرد: کار این شورا این است که برنامه‌ریزی کنند و بین همه دستگاه ها هم افزایی انجام دهند و از تمام ابزارهای کشور برای آموزش و مهارت بهتر استفاده شود.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: پرسش مهر تبدیل به یک سنت حسنه بسیار خوبی شده است که از دولت اصلاحات و با ابتکار برادر بسیار ارزشمندم سیدمحمد خاتمی شروع شد و بعد از آن رؤسای جمهور تاکنون همواره این موضوع را ادامه دادند.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: مهمترین هدف رؤسای جمهور در مقابل دانش آموزان و فرهنگیان از طرح پرسش مهر در آغاز سال تحصیلی مدارس این بود که آنها را به موضوع پرسشگری و توجه به حال و آینده خود، محیط و جهان اطرافشان حساسیت و انگیزه را افزایش دهند و بتوانند موضوع را تبدیل به یک مساله جدی کنند که بسیار در آینده کشور تعیین کننده است.

وی یادآور شد: اینکه رییس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام عالی کشور از نظر اجرایی هر ساله همزمان با بهار تعلیم و تربیت در یک مدرسه حضور پیدا می کند و سوالی را مطرح می‌کند که همه را وادار به فکر کردن به موضوعات اساسی کند و در کنار آن سوال و نقد و تحقیق کنند و کارگروهی انجام دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند این است که ده‌ها هدف بزرگ و کوچک در پشت این پرسش مهر وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ما می‌خواهیم جوانان و امیدان آینده کشور پرسشگر، نقاد و تحلیلگر باشند و بدانند اطرافشان در حال و آینده چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؛ جهان با چه مسایل جدی روبرو است.

جهانگیری با بیان اینکه کار گروهی و تحقیق و پژوهش نتیجه کاری است که با طرح پرسش مهر حاصل می‌شود گفت: نظام تعلیم و تربیت برای کشور و همه کشورها جایگاه بسیار مهمی دارد.

وی با تاکید بر اینکه در نظام تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش اهمیت و جایگاه خاصی دارد افزود: اگر به آینده و سرنوشت کشور توجه داریم، حتماً باید به سرنوشت آموزش و پرورش توجه داشته باشیم چرا که همه چیز از مدرسه و آموزش و پرورش شروع می شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: هرچه کشورها با مسائل پیچیده‌تر، سخت‌تر و چالش‌های جدی‌تر روبرو می‌شوند اهمیت توجه به آموزش و پرورش و علم برای برون‌رفت برای مسایل پیچیده ای که با آن روبرو هستیم جدی‌تر می‌شود.

جهانگیری گفت: کشوری هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته با برخی مسایل جدی در داخل کشور روبرو شدیم. مکرر از زبان مسوولین اقتصادی و اجرایی کشور شنیده اید که برخی چالش‌های دیروز امروز تبدیل به ابرچالش‌ها تبدیل شده‌اند و هیچکدام از این چالش‌ها و ابرچالش‌ها برطرف نخواهند شد مگر آنکه به علم و سرمایه های انسانی که در اختیار کشور است برطرف نمی شود.

وی افزود: اگر به دنبال توسعه کشور، عبور از بیماری‌های مزمن اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که با آن روبرو هستیم و می‌خواهیم از تنگناهای جدید عبور کنیم و اگر بدنبال بازسازی سرمایه های مادی و معنوی هستیم هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه انسانی قادر است که سایر سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به بهترین وجه از آن بهره برداری کند و وادار به حرکت کند، گفت: توجه به سرمایه انسانی یعنی توجه به مدرسه و آموزش و پرورش است. اگر به دنبال توسعه همه جانبه و پایدار در کشور هستیم باید توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش و مدرسه داشته باشیم.

جهانگیری در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری فرموده‌اند نباید به هزینه آموزش و پرورش از منظر هزینه مصرفی و جاری نگاه کنیم بلکه هزینه کردن در آموزش و پرورش مهمترین سرمایه‌گذاری است که باید در کشور انجام شود چرا که بازدهی این سرمایه‌گذاری قطعاً از بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر بیشتر است.

وی در ادامه بر لزوم روزآمد و پویا بودن نظام آموزش و پرورش در کشور تاکید کرد و گفت: اگر جامعه، اقتصاد، فرهنگ و سیاستی توانمند می‌خواهیم جز از طریق آموزش و پرورش روزآمد و پویا نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: آموزش و پرورش پویا و روزآمد هدفی بسیار مهم و جدی است که باید همواره در دستور کار دولتمردان به ویژه مدیران وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد.

جهانگیری به سرعت علم در دنیا اشاره کرد و گفت: فناوری‌های نوین و عصر انفجار اطلاعات شرایط جدیدی برای تغییرات آینده کشورها بوجود آورده است که در این راستا آموزش و پرورش باید با بهره‌گیری از امکانات به روز دنیا پاسخگوی این تحولات باشد. ما باید به مدرسه‌ای فکر کنیم که انسان‌های پرسشگر، متفکر، نقاد و مشارکت‌جو تحویل جامعه می‌دهد.

وی به رسیدگی وضعیت معلمان کشور تاکید کرد و گفت: تردیدی وجود ندارد که آموزش و پرورش امروز با تنگناهای مختلف فکری، مدیریتی، ساختاری و اقتصادی مواجه است اما در این شرایط مهمترین موتور محرکی که تغییرات را در جامعه و آموزش و پرورش شکل می‌دهد، معلمان هستند.

معاون اول رییس جمهور افزود: باید راهی پیدا کنیم تا ذهن معلمان به صورت تمام وقت در مسیر توسعه آموزش و پرورش و دانش‌آموزان قرار بگیرد و پیش‌نیاز این شرایط نیز فراهم کردن زندگی شرافتمند برای معلمان و رفع دغدغه‌های آنان است.

وی تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید این باور وجود دارد که اگر به آینده کشور فکر می‌کنیم باید به آموزش و پرورش و برطرف کردن مشکلات این بخش بیاندیشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
3
مثل دلار 4200 تومانی
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
اقای جهانگیری ، طبقه متوسط کشور در حال ازبین رفتن و الحاق به قشر فقیر هستند . لطفا تدبیر کنید! از مردم فقیر انتظار مبارزه با استکبار و ایستادگی نداشته باشید . فقیر به فکر روزی اندک یومیه خودش است و برای انها نفتکش و اینیستکس و پهباد و مبارزه با امریکا و امثالهم مفهومی ندارد این مفاهیم برای شکم سیرهای متصل به قدرت خوش است لطفا به دا د مردم برسید . رانت خوارها بجای مردم فقیر حرف می زنند و حریف می طلبند وبه دولتمردان دسترسی دارند !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
هنوز خواب برجامید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
0
0
سلام،امریکایی ها واروپایی ها متخصص در خرید زمان هستند.اکنون نزدیک به سه سال است که برنامه های هسته ای ما را متوقف کرده اند ویا محدودیت شدید برای ما ایجاد کرده اند.حتی اگر برجام اکنون کاملا توسط آنها اجرا شود ما این سه سال را بدلیل عدم اجرای تعهدات آنها ضرر کرده ایم.بنظر بنده ما یا باید با آنها تظاهر به دوستی کنیم ومخفیانه اهدافمان را به پیش ببریم مانند کاری که همه کشورهای موفق دنیا انجام می دهند یا علنا با آنها دشمنی کنیم ومشکلات وگرفتاریها وسنگ اندازیهایی را که در مسیر پیشرفت ورفاه مردم ماایجاد می کنند وبعضا برای مردم ما کمرشکن وبشدت آسیب رسان هستند بپذیریم.اینجا است که قوه عاقله واستدلال ومنطق قوی خودش را نشان می دهد.یک سیاستمدار کهنه کار ژاپنی دقیقا به این مسئله اشاره می کندوعلت و راز موفقیت کشورش را در نبرد اقتصادی جهانی ودفع آفات کشورهای مهاجم دنیا در رعایت همین نکته می داندومی گویدنه اینکه ما خیلی از مصیبتهایی راکشورهایی مانند امریکا ایجاد می کنند نمی فهمیم ودرک نمی کنیم بلکه خیلی عاقلانه وسیاستمدارانه آنها را مدیریت می کنیم وبه نوعی خودمان را جلوی شاخ گاو نمی اندازیم تا آسیبی به مردم ورفاه جسمی وروانی آنها وارد نشود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین