کد خبر: ۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵
کاشانی با رد مصوبه مجلس خواستار شد:

اصلاح قانون 100 ساله به‌ جای تجمیع

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «سیدمحمود کاشانی» حقوقدان و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال‌های گذشته در انتقادات شدیداللحنی با «خلاف قانون اساسی» خواندن طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، ابراز عقیده کرد که «دولت و مجلس با تصویب چنین قوانینی، از انجام تعهدات داخلی و بین‌المللی خود در قبال ملت ایران سرپیچی می‌کنند و البته دود برگزاری چنین انتخاباتی در نهایت به چشم مردم ایران خواهد رفت». 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، تأکید کرد: ادغام انتخابات مجلس و ریاست جمهوری خلاف اصول متعدد قانون اساسی است و روشن است که برگزاری انتخابات با این قوانین کهنه و متعلق به یک قرن پیش، هرگز زمینه‌های برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه که مورد توجه قانون اساسی ایران، اعلامیه حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی است را فراهم نمی‌سازد.

این استاد حقوق دانشگاه اضافه کرد:‌ جای شگفتی است که مجلس و وزارت کشور به جای اصلاح بنیادین قانون انتخابات کشور بر مبنای استانداردهای موجود، همچنان به تکالیف و تعهدات خود در قبال ملت بی‌اعتنایی می‌کنند و به دنبال برگزاری انتخابات بر پایه قانون سال 1295 شمسی هستند.

هشدار شدیداللحن کاشانی به طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است که به تصویب نمایندگان مجلس هفتم رسیده ‌است. در صورت تصویب و تأیید نهایی این طرح که با توجیه کاهش هزینه‌ها و افزایش مشارکت عمومی صورت گرفته، انتخابات مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم به صورت همزمان برگزار می‌شود و چند ماهی به عمر مجلس اضافه خواهد شد.

مصوبه مجلس برای تجمیع انتخابات [کلیک کنید]
مخالفت اصلاح‌طلبان با تجمیع انتخابات [کلیک کنید]
نظر دکتر شریف در این زمینه [کلیک کنید]
 
این در حالی است که «محمود کاشانی» با بیان اینکه «دست‌کاری‌های اخیر مجلس در قانون انتخابات هرگز به معنای تغییرات بنیادین در قانون انتخابات نیست»، اظهار داشت: هر کدام از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ویژگی‌های خاص خود را دارند که لزوم برگزاری مستقل و جداگانه آنها را ایجاب می‌کند. 

وی با اشاره به این نکته که «طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خلاف اصول قانون اساسی، مصالح کشور و منطق انتخابات است»، تأکید کرد: نظام انتخاباتی ایران متعلق به یکصد سال پیش است.

کاشانی در ادامه تصریح کرد که «در هیچ یک از جوامع و‌ حکومت‌های دموکراتیک جهان، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با هم ادغام نمی‌شوند که نمونه این امر انتخابات اخیر سنا و مجلس نمایندگان آمریکا است که به پیروزی دموکرات‌ها و دگرگونی‌های بنیادین در سیاست‌های داخلی و بین‌المللی این کشور انجامید». 

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از طراحان طرح تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری گفت: تنها استدلال طراحان این طرح، کاستن از هزینه‌های برگزاری انتخابات است، در صورتی که انتخابات مظهر اراده عمومی جامعه است و می‌تواند روح تازه‌ای به اجتماع بدهد. بنابراین، جداسازی انتخابات همانگونه که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، الزامی قانونی و اجتماعی است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین