کد خبر: ۶۰۰۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲

کاهش عمر ساختمان در ایران به 23 سال

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید سیستم تعمیر و نگهداری ساختمان در نظام ملی ساخت و ساز تعریف شود، گفت: عمر ساختمان در کشور به ٢٣ سال کاهش پیدا کرده است در حالی که عمر ساختمان می تواند به بیش از ۱۰۰ سال برسد.
آفتاب‌‌نیوز :

«مازیار حسینی» در مراسم بیست و سومین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: هنوز نتوانسته ایم ساختمان استاندارد را تعریف کنیم.

وی ادامه داد: ساختمان استاندارد باید آرامش و آسایش را در کنار ایمنی و دوام به صاحبش اعطا کند و این درحالی است که کمتر کسی است که امروز در خانه ای زندگی کند که هم نسبت به ایمنی آن مطمئن باشد و هم در آن اسایش داشته باشد.

وی ادامه داد: آیا مردم امروز از ساختمان‌سازی ما رضایت دارند و آیا اگر از خود ما مهندسان سوال شود که چقدر به ایمنی خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید اطمینان دارید پاسخ قانع کننده ای داریم؟
حسینی با بیان اینکه آپارتمان‌سازی را از خارج وارد کردیم بدون اینکه با الگو و فرهنگ ایرانی تطبیق دهیم، افزود: باید به استانداردسازی در حوزه ساخت و ساز بازگردیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا لازم است که نظام ملی ساخت و ساز تعریف شود که شامل ٤ رکن است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، نخستین رکن «مالک» و «سرمایه‌گذار» و رکن دوم «سازنده» است که در این نظام سازنده مسئولیت تمام برای ساخت یک ساختمان استاندار را دارد و لازم نیست ما ذیل این نظام مجری یا ناظر جدیدی تعریف کنیم.

وی رکن سوم را «کنترلر» و «بازرسی» خواند و گفت: رکن چهارم شامل بحث نگهداری ساختمان است که مثل سایر کشورها برای تعمیر و نگهداری ساختمان از سال نخست بودجه اختصاص دهیم.

حسینی تاکید کرد: لازم است سیستم تعمیر و نگهداری ساختمان در نظام ملی ساخت و ساز تعریف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر برای سیستم اطفای حریق ساختمان پلاسکو فقط٢٠٠ میلیون تومان هزینه شده بود، اکنون این ساختمان وجود داشت.

حسینی گفت: نمی دانیم چند پلاسکوی دیگر در پیش داریم اما به تغییرات جدید در نظام ساخت و ساز نیاز داریم تا به این مشکلات پایان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین