کد خبر: ۶۰۰۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲

وزیر خارجه بریتانیا: توقیف دو کشتی در تنگه هرمز توسط ایران بسیار نگران‌کننده است

سپاه اعلام کرده است که یک نفتکش بریتانیایی به نام "استینا ایمپرو" را "به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی" در تنگه هرمز توقیف کرده است.
وزیر خارجه بریتانیا: توقیف دو کشتی در تنگه هرمز توسط ایران بسیار نگران‌کننده است
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر خارجه انگلیس به توقیف نفتکش این کشور واکنش نشان داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از اسکای نیوز، «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش این کشور اعلام کرده که از این موضوع به شدت نگران است.

وزیرخارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با توقیف نفتکش این کشور با محکوم نمودن این موضوع اعلام کرده که در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر است.

در این بیانیه جرمی هانت به توقیف دو نفتکش انگلیس اشاره کرده و گفته است که جلسه اضطراری کابینه موسوم به «کبری» در حال برگزاری و در آن با دیگر مقامات انگلیس درباره توقیف نفتکش‌های این کشور در تنگه هرمز رایزنی خواهد کرد.

وزیرخارجه انگلیس در بیانیه خود همچنین کارکنان و خدمه نفتکش‌ها را اتباع کشورهای مختلف و غیربریتانیایی عنوان کرده و گفته است در هیچکدام از این دو نفتکش اتباع کشورش حضور نداشته‌اند.

جرمی هانت همچنین افزوده است که سفیر کشورش در تهران در حال رایزنی با وزارت خارجه ایران و دیگر مقامات ایرانی برای اقدامات لازم جهت حفاظت از جان کارکنان کشتی و آزادی فوری آن‌هاست.

وزیرخارجه انگلیس در انتهای بیانیه خود با غیرقابل قبول خواندن توقیف نفتکش‌های انگلیسی، خواستار اطمینان خاطر از تامین آزادی عبور و مرور و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس شده است.

بیانیه وزیرخارجه انگلیس پس از آن منتشر شده است که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

به نوشته خبرگزاری مهر، در اطلاعیه سپاه پاسداران همچنین اعلام شده است که نفت‌کش مذکور برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی ایران شده است.

همچنین منابع غربی ساعتی پیش اعلام کردند که نفتکش دیگری با پرچم لیبریا با نام مصدار با ۱۶۰ هزار تن بار در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. گفته شده نفت این کشتی نیز متعلق به انگلیس بوده است.

توقیف نفتکش دوم در خلیج فارس تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که یک نفتکش دیگر انگلیسی نیز در خلیج فارس توقیف شده بود. در عین حال مقصد هر دو نفتکش توقیف شده در خلیج فارس به بنادر عربستان سعودی عنوان شده، هرچند نفت این کشتی‌ها متعلق به انگلیس بوده است.

با این حال وزیرخارجه انگلیس در حالی در بیانیه خود به توقیف دو نفتکش این کشور اشاره کرده که بر اساس گزارش منابع خبری، تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" می باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند که کشتی مصدر (با پرچم لیبریا و تحت مالکیت انگلیس) در چارچوب ماموریت جاری گشتیهای نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفاً نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

وزیر خارجه بریتانیا: توقیف دو کشتی در تنگه هرمز توسط ایران بسیار نگران‌کننده است

وزیر خارجه بریتانیا: توقیف دو کشتی در تنگه هرمز توسط ایران بسیار نگران‌کننده است

توقیف نفتکش بریتانیایی حدود دو هفته پس از آن انجام می‌شود که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد. ایران توقیف "گریس ١" را "راهزنی دریایی" خواند و گفت این اقدام بی پاسخ نخواهد ماند.

روز جمعه دادگاهی حکم داد که توقیف این نفتکش ایرانی یک ماه دیگر تمدید شود.

استینا ایمپرو دومین نفتکشی است که سپاه در روزهای اخیر توقیف آن را اعلام کرده است.

دولت بریتانیا یک نشست امنیتی ویژه برای بررسی وضعیت برگزار می‌کند و وزارتخانه‌های خارجه و دفاع بریتانیا اعلام کرده‌اند که در پی "اطلاعات فوری" درباره نفتکش توقیف‌شده هستند.

آمریکا نیز در ادعایی توقیف نفتکش را به عنوان خشونت و تشدید تنش محکوم کرده و گفته برای دفاع در برابر اقدامات ایران با متحدان آمریکا همکاری می‌کند. دونالد ترامپ گفته با رهبران بریتانیایی در این باره صحبت می‌کند.

ترامپ در عین حال گفته آمریکا از نظر انرژی خودکفا شده و نفتکش‌های معدودی در منطقه دارد.

نفتکش استینا ایمپرو تحت پرچم بریتانیا است و از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد الجبیل در عربستان سعودی می‌رفته است.

تجهیزات ردیابی این نفتکش از عصر جمعه خاموش شده است.

اطلاعات کشتی‌رانی جهانی حاکی از آن است که این نفتکش آخرین بار در نزدیکی جزیره‌های قشم و لارک ردیابی شده است.

اطلاعات ردیابی کشتی‌ها حاکی از آن است که یک نفتکش دیگر هم که با پرچم لیبریا حرکت می‌کرده و تحت مدیریت شرکت بریتانیایی بوده، پس از عبور از تنگه هرمز پیچ تندی زده و به سوی بندر لنگه رفته است.

این نفتکش هم راهی عربستان سعودی بوده است.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده از گزارش‌ها درباره این نفتکش دوم هم مطلع است.

شرکتهای استینا بالک و نورترن مارین، صاحب و مدیر کشتی استینا ایمپرو هم در بیانیه‌ای توقیف این نفتکش از سوی ایران را تایید کرده‌اند.

به نوشته بی بی سی، این بیانیه می‌گوید حدود ساعت چهار بعد از ظهر ۱۹ ژوئیه به وقت بریتانیا، چند شناور کوچک و یک هلیکوپتر، به کشتی استینا ایمپرو نزدیک شدند که در حال عبور از تنگه هرمز و در آبهای بین‌المللی بود.

این شرکتها می‌گویند که در حال حاضر قادر به تماس با کشتی که آخرین بار در حال حرکت به سمت شمال به سوی ایران بوده، نیستند.

بنا بر این بیانیه کشتی استینا ایمپرو ۲۳ خدمه دارد.

سپاه می‌گوید نفتکش بریتانیایی را "برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم" به سازمان بنادر و کشتی‌رانی تحویل داده است. گفته شده سازمان بنادر و کشتی‌رانی استان هرمزگان درخواست توقیف نفتکش را داده بود.

روز پنجشنبه و هنگام اعلام توقیف نفتکش ریاح، سپاه گفت این نفتکش را به دلیل "قاچاق سوخت" و با حکم قضایی توقیف کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین