کد خبر: ۶۰۰۸۹۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
پسر همایون خرم مطرح کرد؛

هدف جایزه خرم، یادآوری آثار موسیقی فاخر ایران است/راه مقابله با موسیقی بد، حذف آن نیست

رضا خرم گفت: اگر می‌خواستیم اسمی معنایی برای جشنواره خرم در نظر بگیریم، آن را جشنواره تذکر و یادآوری نام گذاری می‌کردیم.
هدف جایزه خرم، یادآوری آثار موسیقی فاخر ایران است/راه مقابله با موسیقی بد، حذف آن نیست
آفتاب‌‌نیوز :

این روز‌ها جشنواره نوای خرم، آرام آرام دور جدید خود را آغاز می‌کند. این جشنواره هر سال به معرفی نوازندگان و خوانندگان در رده‌های سنی، کودک، نوجوان و جوان می‌پردازد.

رضا خرم پسر مرحوم زنده یاد همایون خرم نوازنده و آهنگساز برجسته کشورمان که یکی از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره است، در خصوص این جشنواره و جایزه همایون خرم به خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما جشنواره خرم را از دی ماه سال ۹۳ با اعلام فراخوانی آغاز کردیم و شرایط این طور بود که نوازندگان، خوانندگان و گروه‌های موسیقی زیر ۱۸ سال باید آثار ساخته شده پدر مرحومم را اجرا می‌کردند، در آن سال نزدیک به ۱۰۰ نفر شرکت کننده در جشنواره خرم حاضر شدند، در سال ۹۴ نیز آثاری که در جشنواره اجرا شد، از ساخته‌های استاد خرم بودند که این بار بالغ بر ۳۰۰ نوجوان و جوان آثارشان را برای ما فرستاده بودند.

دوره جدید با اضافه شدن قطعات دو استاد
وی افزود: در سال ۹۵ اعلام کردیم که هنرمندان می‌توانند، آثار استاد علی تجویدی و روح الله خالقی را نیز به اجرا در بیاورند و در سال‌های بعد نیز همین طور بر تعداد آثار آهنگسازانی که جوانان می‌توانستند از آن‌ها قطعاتشان را برای ما بفرستند، اضافه کردیم. در سال ۹۶ جشنواره به نوعی تبدیل به موسیقی گل‌ها شد؛ این اتفاق با آثاری از حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، اسد الله ملک، مجید وفادار و مهدی خالقی رخ داد. در سال ۹۷ بیش از ۱۵۰۰ نوازنده و خواننده در جشنواره نوای خرم شرکت کردند و اکنون دوره ششم را در سال جاری برگزار می‌کنیم. در این دوره آثار ضربی و ملودیک استاد ابوالحسن صبا و مرتضی محجوبی را به آن اضافه کردیم اما به دنبال ردیف نوازی نیستیم.

جایزه خرم تذکری برای کارهای فاخر است
خرم در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهم یک اسم معنایی برای جشنواره خرم انتخاب کنیم، آن را جشنواره تذکر و یادآوری می‌گذاریم چراکه می خواهیم زمینه را برای تذکر کار‌های فاخر ساخته شده در موسیقی ایرانی باز کنیم. اینگونه حقیقت و اصالت درستی در نهاد موسیقی ما شکل می‌گیرد که طبع انسان به آن گرایش پیدا می‌کند. کار پیامبران هم تذکر بوده است؛ آن‌ها به دنبال زیبایی‌های درونی انسان بودند. هدف این است که ما هم موسیقی فاخر کشورمان را که پایه‌هایی کاملا علمی دارد، به بچه هایمان تذکر دهیم. به این ترتیب بچه‌ها برای اجرا در این جشنواره، چند قطعه اصولی را گوش می‌دهند و سرپرست گروه‌ها با نوجوانان این قطعات را کار می‌کنند.

راه مقابله با موسیقی بد، حذف آن نیست
این عضو شورای سیاست گذاری جشنواره نوای خرم درباره راه مقابله با موسیقی بد بیان کرد: طبع جوانان پاک است؛ پاکی درونی که آن‌ها را به سمت ارزش‌ها می‌کشاند. ما باید موسیقی اصیل و فاخر کشورمان را به گوش آن‌ها برسانیم که آن‌ها آثار خوب را انتخاب کنند. موسیقی بد همیشه هست و راه مقابله با این پدیده حذف آن نیست؛ باید موسیقی اصیل و فاخر را توسعه دهیم.

می خواهیم جشنواره را بین المللی می‌کنیم
پسر استاد همایون خرم در ادامه اظهار کرد: با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، اما برنامه جامعی برای آینده داریم و در نظر داریم، این جشنواره را بین المللی کنیم. این طرح را ابتدا با کشور‌های فارسی زبان اطرافمان مانند افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان و... آغاز می‌کنیم که از نظر موسیقایی هم با ما نزدیک هستند. دوست داریم که در آینده موسیقی فاخر ما در اروپا و آمریکا هم شنیده شود و اعتقاد داریم اگر کاری ارزش داشته باشد، راهش را پیدا و باز می‌کند. هدف دیگر در کار ما نوگرایی است؛ اگر قرار باشد که هر چه اکنون هست را هنرمندان ما اجرا کنند، نوازندگان تبدیل به ضبط صوت می‌شوند از این رو هدف ما باید نوگرایی بر مبنای اصالت هایمان باشد.

استقبال نوجوانان فراتر از انتطار ما بود
خرم در پایان گفت: استقبال هنرمندان کودک، نوجوان و جوان فراتر از انتظار ما بود. سال گذشته از دانشجویان موسیقی نیز تقدیر کردیم و در سال جاری نیز این روش را ادامه خواهیم داد. کار را جلو می‌بریم که بتوانیم برنامه‌ای هم برای افراد بالای ۱۸ سال داشته باشیم؛ البته این کار هزینه بردار است و دولت هم حمایتی از ما نمی‌کند به همین دلیل با مشکلاتی در گسترش نوای خرم مواجه هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین