کد خبر: ۶۰۰۸۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

انتقاد و هشدار حسین علیزاده نسبت به برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون

نشست خبری جشنواره جوان با انتقاد شدید از رویکرد صداوسیما در قبال موسیقی و همچنین برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون همراه بود. در این نشست همچنین هشدار داده شد که باید قوانینی وضع شود تا از استفاده ابزاری و تبلیغاتی خانواده‌ها از کودکان هنرمند و برگزیده‌شان، جلوگیری شود.
انتقاد و هشدار حسین علیزاده نسبت به برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون
آفتاب‌‌نیوز :

نشست رسانه‌ای «سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» و رونمایی از پوستر این جشنواره یکشنبه (۳۰ ‌تیر ماه) با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، آذین موحد و مهرداد پاکباز از اعضای هیات داوران، هومان اسعدی (دبیر جشنواره) و علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی) در دفتر موسیقی برگزار شد.

حسین علیزاده در بخشی از این نشست خاطرنشان کرد: جشنواره جوان حرمتی پیدا کرده است که هر کسی وارد شود سعی می‌کند بیشتر به این جشنواره خدمت کند. آقای ثابت‌نیا هم در امور جشنواره ثابت قدم هستند. در اینجا اتحاد خیلی خوبی به وجود آمده و همه با یک هدف کار می‌کنیم و با این حال که شرایط سخت است، با لذت کار می‌کنیم. گاهی یادمان می‌رود که کجا زندگی می‌کنیم و یادمان می‌رود که شرایط موسیقی در ایران چقدر دشوار است. جشنواره جوان یک چیز ویژه خودش است و هیچ‌کس باور نمی‌کند در ایران و در این شرایط چنین چیزی برگزار شود.

علیزاده با بیان اینکه هر چیزی که تداوم پیدا می‌کند پیشرفت خواهد کرد، گفت: این جشنواره پاک و معصوم است و هر کس به آن نرسد باخته است.

او تصریح کرد: سال‌ها گفتیم و معتقدم که حتی یک نفر در صداوسیما فکر فرهنگی ندارد. صداوسیما که موسیقی را جزو فرهنگ نمی‌داند؛ پس فکرشان ضدفرهنگ است. وای به حال مملکتی که صداوسیمای آن اهمیت موسیقی را درک نکند. موسیقی متعلق به تمام تاریخ این فرهنگ است. امیدوارم با تلاش‌های آقای اسعدی (دبیر جشنواره جوان) بعد از این سال‌ها نتیجه بگیریم و اگر نگیریم ما همیشه به شرایط موسیقی و شرایطی که صداوسیما برای موسیقی ایجاد کرده است، معترض خواهیم بود.

این نوازنده و آهنگساز اضافه کرد: ما وظیفه‌مان گفتن است؛ قطعا سال‌ها برای شعار دادن دیر است. این جشنواره نتیجه کار ملی است. هر هنری پول در آن باشد صدا و سیما در آن پیش قدم است. هر هنری هم که پول درآر نباشد و معنوی باشد، صدا و سیما به فکرش نیست.

این آهنگساز در ادامه به استفاده تبلیغاتی والدین از کودکانی که در جشنواره مقام می‌آورند، پرداخت و گفت: امیدوارم پدر و مادرها از فرزندانی که در جشنواره چهره می‌شوند، سوء استفاده نکنند. باید از والدین تعهد بگیریم که فرزندان خود را با یک هدف تبلیغاتی دنبال نکنند و بدانند شرکت‌کنندگانی که در جشنواره موفق می‌شوند، مسئولیتشان بیشتر است و باید بیشتر کار کنند. کسی که در کودکی به جایی می‌رسد برایش یک خطر است و ممکن است دیگر پیشرفت نکند و همان حد بماند؛ چراکه در دوره‌ای به او بسیار توجه می‌شود ولی پس از مدتی رها می‌شود و این امر او را سرخورده خواهد کرد. زمانی که صداوسیما بخواهد از این کودکان حمایت کند، از بخشی این کار را می‌کند که نتیجه منفی خواهد داشت.

علیزاده سپس گفت: کسی که در سنین پایین مطرح می‌شود، در معرض خطر قرار می‌گیرد و دیگر کار را ادامه نمی‌دهد. صداوسیما هم از منظری به این جشنواره توجه می‌کند که باز هم توجه مناسبی نیست و به پیشرفت این جوانان و نوجوانان ضربه می‌زند.

از این استاد موسیقی سوال شد که جشنواره جوان برای جلوگیری از حضور برگزیدگان آوازخوان جشنواره در سنین پایین در تلویزیون چه تدابیری اندیشیده است؟ که پاسخ داد: این موضوعی جدید است. ما درباره‌اش فکر کرده‌ایم و باز هم درباره‌اش صحبت می‌کنیم. شرایطی خواهیم گذاشت که شرط گذاشته شود آیا یک بچه از لحاظ فکری به سن بلوغ رسیده است که برای شرکت در برنامه تلویزیونی تصمیم بگیرد. به نظرم جشنواره با این موضوع جدید باید برخورد جدیدی داشته باشد. والدین می‌توانند مخرب عمل کنند و این می‌تواند به ضرر آن بچه باشد. اگر صدا و سیما برنامه‌های خوب داشت ما هم استقبال می‌کردیم. اما همه چیز تبلیغاتی است و این اتفاق از ناآگاهی والدین سرچشمه می‌گیرد. ما نمی‌توانیم جلوی والدین را بگیریم. در درجه اول والدین باید حواسشان باشد. اما قطعا برخورد جشنواره از این به بعد با این مسئله جدی‌تر خواهد بود.

علیزاده با اشاره به یکی از برنامه‌های تلویزیون با موضوع استعدادیابی گفت: متاسفانه ما صبح تا شب علیه غرب شعار می‌دهیم ولی حتی شکل و ظاهر برنامه‌هایمان مثل آنهاست. در برنامه‌های تلویزیونی ما تبلیغات، در بالاترین سطح اهمیت است. اما در برنامه‌های تلویزیونی در غرب، فردی که برنده می‌شود هم جنبه تبلیغاتی دارد که قصد دارند چهره‌سازی می‌کنند و هم از طرفی به رشد آن فرد کمک می‌کنند. ما می‌خواهیم موسیقی کشور را از منجلابی که در آن هست بیرون بیاوریم. حرام و حلال کردن موسیقی درباره جشنواره غلط است؛ چراکه در جشنواره موسیقی جوان این بچه‌ها کاری آسمانی می‌کنند. چرا تهران را با لس‌آنجلس مقایسه می‌کنید؟ جریانات تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند امریکا بسیار مافیا دارد و پیچیده است.

او بیان کرد که تمام کار جشنواره در سیزده دوره را نمی‌توان فقط به یک خواننده نسبت داد و افزود: در جشنواره جوان نابغه‌هایی هستند که در سطح جهان نابغه‌ بوده ولی چون نوازنده هستند در هیچ برنامه تلویزیونی از آنها استقبال نمی‌شود. این است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم نباید هر چیزی را از اروپا تقلید کنیم چون آنها سازنده عمل می‌کنند.

علیزاده ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان تقلید ندارد و به طور ناب از فرهنگ ماست. من گاهی خجالت می‌کشم که شکل ظاهری تلویزیون ما شبیه به تلویزیون غربی‌هاست. رادیو و تلویزیونی که بیشترین شعارها بر علیه امریکا را دارد، بزرگترین مقلدِ برنامه‌های تبلیغاتیِ امریکاست.

او سپس این پرسش را مطرح کرد که آتیه بچه‌هایی که در جشنواره جوان برگزیده می‌شوند چه می‌شود؟ و خودش پاسخ داد: جشنواره باید بودجه عالی داشته باشد و به یک سازمان تبدیل شود و از بچه‌ها استعدادیابی کند و می‌تواند جوانان را از روزمرگی درآورد. باز هم دست این جشنواره درد نکند که با همین بودجه کم به یک تکیه گاه ملی تبدیل شده است. همه باید از لحاظ اقتصادی به آن یاری دهند. به نظر من بهتر است که هنرستان‌ها به جای اینکه برای جذب هنرجو درخواست دهند از همین برگزیدگان استفاده کند. موفق بودن این جشنواره به دلیل مستقل بودن آن است. اگر مشکلات مالی آن حل شود، مشکلات معنوی نخواهد داشت. نگاه حکومتی نسبت به یک مقوله فرهنگی خیلی فقیر است.

علیزاده در ادامه گفت: هیچ محدودیتی برای ردیف‌ها نیست. ما مرتب به این موضوع فکر می‌کنیم که بچه‌ها بتوانند اصول را رعایت کنند. از طرفی می‌خواهیم که آنچه که خودشان خلق می‌کنند را بنوازند. جشنواره جایی برای استعدادیابی است. همه آدم‌ها استعداد دارند ولی مسیرش باید مشخص شود. جشنواره حسنش این است که از سن‌هایی پایین استعدادیابی می‌کند. ما با خانواده‌های آگاه هم طرف هستیم. ما نگاه نخبه‌گرایی نداریم. در هنر اگر شما یک استعداد متوسط داشته باشید ولی پشت کار داشته باشید، موفق خواهید شد. مهم پشت کار است. کشور ما دچار سیاست‌زدگی است و رفتارهای بسیار مادی دارد. کسی از خارج نمی‌خواهد به جشنواره‌های ما بیاید، ما خیلی هنر کردیم جوانان از روستاهای اطراف را جذب کردیم.

این نوازنده ایرانی در ابتدای نشست جشنواره جوان خاطرنشان کرد: در این جشنواره با چهره‌های بسیار جوانی برخورد می‌کنیم که اصلا برای ما باورپذیر نیست. پسر بچه‌ای آمده بود که افشاری می‌نواخت و ما متعجب که این پسر کی وقت کرده این ردیف را یاد بگیرد. تشکر می‌کنم از هومان اسعدی (دبیر جشنواره جوان) که بسیاری از این جوانان مدیون زحمات او هستند. هیچ وقت شرایط برای موسیقی ایده‌آل نیست، ولی با این حال سعی می‌کنیم با حداقل امکانات کار خود را انجام دهیم. خوشبختانه سیاست‌های انجمن موسیقی حتی اگر مدیر آن عوض می‌شده، مثبت بوده و به برگزاری جشنواره موسیقی جوان کمک کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین