کد خبر: ۶۰۰۹۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

ژاپن به دقت طرح آمریکا در مورد تنگه هرمز را بررسی می کند

دولت ژاپن قصد دارد طرح پیشنهادی ایالات متحده آمریکا برای تشکیل ائتلاف به منظور تضمین امنیت در تنگه هرمز را به دقت بررسی و بعد در مورد آن تصمیم گیری کند.
آفتاب‌‌نیوز :

تلویزیون دولتی ژاپن روز یکشنبه گزارش کرد مقام های وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در نشستی که مقام هایی از سفارت ژاپن در واشنگتن نیز در آن حضور داشته اند توضیحاتی را در این باره به دیپلمات های کشورهای خارجی ارائه داده اند.

گزارش می افزاید: مقام های آمریکایی خواستار همکاری کشورها با این ابتکار عمل شده اند، اما مقامات ارشد وزارت خارجه ژاپن می گویند از دولت ژاپن خواسته نشده است تا همکاری بخصوصی انجام دهد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه برای دیدار با مقام های ژاپنی عازم توکیو شد دولت ژاپن قصد دارد بعد از گفت و گو با بولتون و نیز واکنش کشورهای دیگر به این طرح، نظر خود را در مورد شرکت در آن اعلام کند.

پیش از این نیز «یاسوتوشی نیشی مورا» معاون دبیر اول کابینه ژاپن تاکید کرده بود کشورش برای کاهش تنش ها در خاورمیانه و تنگه هرمز با همکاری کشورهای مربوطه به تلاش های دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به دعوت آمریکا از ژاپن برای شرکت در این ائتلاف گفته بود: توکیو به طور مناسب به این دعوت پاسخ خواهد داد.

اظهارات این مقام ژاپنی در حالی است که وزیر دفاع این کشور پیشتر اعلام کرده بود کشورش هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو به خاورمیانه برای پیوستن به ائتلاف نظامی ایالات متحده با هدف آنچه که آمریکا حفاظت از تنگه هرمز عنوان کرده است، ندارد.

ایالات متحده آمریکا ماه گذشته بعد از آنکه دو نفتکش اروپایی و ژاپنی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند ادعا کرد قصد دارد با هدف تأمین عرضه انرژی در جهان با تشکیل یک ائتلاف بین المللی از تنگه هرمز حفاظت کند اما تا کنون درخواست‌های واشنگتن با خیلی از کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی برای پیوستن به این ائتلاف نتیجه‌ای نداشته است.

روز پنجشنبه ۲۳ خرداد دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند اولین شناور ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح پنجشنبه در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک ایران دچار حادثه شد و نفتکش دوم هم یک ساعت بعد در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان سعودی راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفتکش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین