کد خبر: ۶۰۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵

ظریف: بازار ارزی ایران به ثبات رسیده/ به فروش نفت خود ادامه می دهیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دلار را ابزار جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم عادی کشورها دانست و گفت: بسیاری از کشورها حتی متحدان آن هم در حال کنار گذاشتن دلار از چرخه مبادلات خود هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد جواد ظریف که هفته گذشته برای شرکت در نشست شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، به دلیل محدودیت اعمال شده از سوی آمریکا برای تردد وی، نتوانست به دفتر سی ان ان برای مصاحبه برود و همین مساله باعث شد تا فرید زکریا به عنوان مجری این تلویزیون و درخواست کننده مصاحبه به محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بیاید و با وزیر امور خارجه گفت و گو کند.

ظریف در مشروح این گفت وگو که روز یکشنبه از این شبکه خبری پخش شد، در پاسخ به این سوال که برخی از مردم تصور می کنند ایران با خرابکاری در نفتکش ها، ارسال علامت هایی مبنی بر انسداد تنگه هرمز به دنبال افزایش تنش در خلیج فارس است، گفت: ما در خلیج فارس هستیم. ما یکهزار و ۵۰۰ مایل خط ساحلی با خلیج فارس داریم. ما بر تنگه هرمز کنترل داریم.

وی افزود: این آبراه برای ما حیاتی است از این رو، امنیت آن برای ما بسیار اهمیت دارد. در طول تاریخ ایران امنیت این آبراه ها را تامین کرده است. آمریکا به دنبال ناامن کردن این آبراه برای ایران است، شما نمی توانید این آبراه را برای یکی ناامن و برای دیگری امنیت ایجاد کنید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که جدای از اینکه چه کسی باید در این رابطه سرزنش شود، آیا احتمال می دهید که درگیری تصادفی رخ دهد، اظهار کرد: در چنین منطقه آبی کوچک، اگر تعداد زیادی کشتی های خارجی حضور داشته باشند، تصادف رخ خواهد داد.

ظریف ادامه داد: به یاد آورید در سال ۱۹۸۸ که ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد و ۲۹۰ مسافر آن را کشت. حتی درگیری تصادفی می تواند پیامد فاجعه باری داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش تنش، جنگ را محتمل می سازد، گفت: به سادگی نمی توانید این مساله را به یک فاجعه احتمالی بکشانید. همه ما باید درباره جلوگیری از جنگ تلاش کنیم.

وزیر امور خارجه در عین حال به یک جنگ دیگری اشاره کرد و افزود: اکنون جنگ اقتصادی در جریان است، جنگ اقتصادی علیه ایران، شهروندان ایرانی را هدف گرفته است. رئیس جمهوری ترامپ در مقابل دوربین ها گفت که او به دنبال جنگ نظامی با ایران نیست بلکه درگیر جنگ اقتصادی با ایران است.

ظریف با تاکید بر اینکه "جنگ اقتصادی افتخار آمیز نیست"، اضافه کرد: در جنگ نظامی، شهروندان عادی به طور جانبی آسیب می بینند اما در جنگ اقتصادی، شهروندان عادی هدف اولیه هستند.

مجری برنامه پرسید آیا از اینکه دولت ترامپ قادرند جلوی تعاملات اقتصادی شما را با کشورهای دیگر بگیرند، حتی جلوی فروش نفت شما را در بازار گرفتند، شگفت زده نشدید که رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پاسخ داد: این مساله نه برای ایران بلکه برای جامعه بین المللی تاسف آور است که آمریکا می تواند قلدرمابی خود را بر روی بازیگران مهم در بازار جهانی موثر سازد تا از فرمان آن علیه قوانین بین المللی و همچنین منافع ایران تبعیت کنند.

ظریف تصریح کرد: این بسیار تاسف آور است. ما به فروش نفت خود ادامه می دهیم، اگر کاهش یافته است اما راه حل این مشکل را خواهیم یافت. همانگونه که دیده اید، بازار ارزی ایران به ثبات رسیده است. بهبود این شرایط ادامه می یابد و راهمان را در مواجهه با این سختی ها با عزم و هوشیاری ادامه می دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
1
0
دلار 12 تومن به ثبات رسیده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
اگر میتوانید نفت بفروشید چرا به اروپا که از ما نفت بخرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
0
0
ضمن احترام به ظریف، این مصاحبه را در سی ان ان دیدم. بنظرم طریف خیلی خوب پاسخ نداد و در یک مورد غافگیر شد.آنجا که خبرنگار پرسید شما از برد-برد حرف می زنید. برد ترامپ چه چیزی خوهد بود. ظریف پاسخ داد اما پاسخ ضعیفی بود که بیننده را قانع نمی کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین