کد خبر: ۶۰۱۲۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸

وزارت اطلاعات: جزئیات دستگیری ۱۷ جاسوس آمریکایی

مستند شناسایی و دستگیری 17 جاسوس آمریکایی همان‌گونه که حجت‌الاسلام علوی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران وعده داده بود، ظهر روز دوشنبه منتشر شد.
وزارت اطلاعات: جزئیات دستگیری ۱۷ جاسوس آمریکایی
آفتاب‌‌نیوز :

هم‌زمان با انتشار مستند شکار جاسوس‌ها، نشست خبری مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات نیز با خبرنگاران برگزار شد که به گفته این مقام اطلاعاتی، این اقدام دومین ضربه وزارت اطلاعات به سازمان «سیا» بوده است و در آن 17 جاسوس تربیت‌یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) شناسایی شده‌اند و احکام این جاسوسان صادر شده است و برخی به‌عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

شناسایی 290 جاسوس سیا در ایران و جهان
اولین ضربه به سازمان سیا در پنج سال از سال 2013 تا 2018 رقم خورده بود که دراین‌باره حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، 30 فروردین‌ سال جاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود: 290 جاسوس از «سی‌آی‌اِی» در کشورهای مختلف از جمله ایران شناسایی شدند و تبادل اطلاعاتی با کشورهای دوست انجام شد و ارتباط آن با منابع به ‌هم ریخت و کمیته شکست در آمریکا تشکیل شد و رئیس «سی‌آی‌اِی» این ضربه را تأیید کرد.

او همچنین از انتشار جزئیات این مصاف در آینده‌ای نزدیک خبر داد و درباره این ضربه واجا تصریح کرد: «یاهونیوز» با 11 نفر از صاحب‌نظران امنیتی آمریکا مصاحبه کرده که یکی از این افراد «اروین مکلو»، تحلیلگر امنیت ملی آمریکاست که گفت این اتفاق فاجعه‌آمیزترین شکست بعد از 11 سپتامبر است.

صدور احکام جاسوسان
اکنون با خبر دستگیری 17 جاسوس سیا که همگی ایرانی هستند مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از صدور احکام قضائی اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت خبر داده است.

ترامپ: دستگیری جاسوسان سیا حقیقت ندارد
با انتشار مستند شکار جاسوس‌ها توسط وزارت اطلاعات ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز در مقام واکنش برآمد و بدون ارائه هیچ‌گونه استدلالی، ادعای ایران درباره شناسایی و دستگیری یک شبکه جاسوسی در ایران را تکذیب کرد و گفت: در آن ذره‌ای حقیقت وجود ندارد.

ترامپ در توییتر خود نوشته است: «گزارش اینکه ایران جاسوس‌های سیا را گرفته کاملا جعلی است. ذره‌ای حقیقت ندارد. فقط دروغ و پروپاگاندای بیشتر (مثل پهپادشان که سرنگون شد) از طرف رژیمی است که به‌شدت درمانده شده و اصلا نمی‌داند چه باید بکند».

پمپئو خبر دستگیری جاسوس‌های آمریکایی را تکذیب نکرد
البته پیش از این مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره خبر دستگیری جاسوس‌های سیا در ایران، به شبکه خبری فاکس گفته است: «ایران در دروغ‌گویی سابقه طولانی دارد».

نکته جالب مصاحبه پمپئو با شبکه خبری فاکس این بود که وی نتوانست اصل خبر را تکذیب کند. او در واکنش به این اخبار گفت درباره این مورد خاص نمی‌تواند اظهارنظری کند، اما گفت: «من به هر چیزی که ایران درباره اقداماتش می‌گوید با شک فراوان نگاه می‌کنم».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: فهرست آمریکایی‌هایی که ما داریم سعی می‌کنیم به کشور برگردانیم طولانی است.

اجرای احکام اعدام جاسوسان به‌زودی
سخنگوی قوه قضائیه نیز با تأیید خبر صدور احکام 17 جاسوس سیا در ایران در مستند شکار جاسوس‌ها گفته است: به‌زودی حکم اعدام جاسوسانی که به وطن خود خیانت کرده‌اند، اجرا می‌شود.

به گفته اسماعیلی براساس مستندات ارائه‌شده، دادسرا نوع اتهامات آنها را جاسوسی منتهی در حد افساد فی‌الارض تشخیص داده و به‌عنوان مفسد فی‌الارض از دادگاه برای آنها تقاضای مجازات اعدام شده است و برای تعدادی از این متهمان در دادگاه بدوی، حکم حبس طویل‌المدت به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی آمریکا صادر شده است.

جاسوس‌ها در مشاغل حساس فعال بودند
مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشست خبری خود همچنین گفته است: جاسوس‌های شناسایی‌شده شامل شاغلان در مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به‌عنوان پیمانکار یا مشاور و در مراکزی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور در حال فعالیت بوده‌اند.

جاسوس‌ها با یکدیگر ارتباطی نداشته‌اند
تعداد کل جاسوس‌های شناسایی‌شده ۱۷ نفر است که این افراد به‌صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند و هیچ‌کدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشته‌اند و هرکدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند.

فریب با وعده ویزای دائم آمریکا
او در ادامه به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان سازمان اطلاعاتی آمریکا و جاسوسان ایرانی پرداخت و گفت: برخی از این افراد به‌واسطه سوء‌استفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در دام ویزا گرفتار شدند و در ازای اعطای ویزا به آنها پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است.

برخی دیگر نیز به‌واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد فریب واقع شدند. مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: سازمان اطلاعاتی آمریکا همچنین با تأسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت‌ها یا تأمین تجهیزات از خارج از کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده‌اند.

مراجعه‌های مستقیم افسران سیا تحت عنوان دیپلماتیک
او مراجعه‌های مستقیم افسران سیا تحت عنوان دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را از دیگر روش‌های برقراری ارتباط میان افسران اطلاعاتی با اتباع ایرانی برشمرد و گفت: در برخی موارد نیز مشاهده شده است که افسران سیا با معرفی خود به‌عنوان یک مأمور اطلاعاتی آمریکایی و همچنین با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای شبکه تشکیل‌شده دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده‌اند.

افسران اطلاعاتی سرویس جاسوسی آمریکا برای موفقیت در پروسه جلب و استمرار همکاری شبکه جاسوسی خود در ایران متوسل به وعده‌های فریبنده‌ای از جمله اعطای ویزا و مجوز اقامت دائم در ایالات متحده و همچنین پول کرده‌اند. مهم‌ترین وعده‌ای که به شبکه جاسوسان ایرانی داده شد، وعده تأمین امنیت آنها در ایران و خارج از کشور بود.

وعده‌های سیا محقق نشده است
مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تأکید کرد: تحقیقات درباره همه 17 جاسوس شناسایی و دستگیر‌شده، نشان می‌دهد هیچ‌کدام از وعده‌های سیا محقق نشده است و همه این جاسوسان به‌واسطه خیانتی که به کشور کرده‌اند، گرفتار شده‌اند.

وی جمع‌آوری اطلاعات دارای طبقه‌بندی از مراکز مهم و همچنین انجام عملیات‌های فنی- اطلاعاتی را از مأموریت‌های محول‌شده به این شبکه جاسوسی عنوان کرد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: تمامی افراد این شبکه جاسوسی دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج را به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از سوی افسران سیا فراگرفته بودند، همچنین تجهیزات فنی پیچیده‌ای برای جاسوسی در اختیار این افراد قرار گرفته بود.

سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق‌پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده‌اند که وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده مأموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری، از جمله مناطق پارکی و نواحی کوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.

وی با اشاره به اقدام سیا به جعل دولتی، اوراق هویتی شبکه جاسوسی خود در ایران افزود: سازمان اطلاعاتی آمریکا، همچنین اقدام به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس‌های خود در ایران برای عملیات‌های خاص از طریق ناقل‌ها کرده ‌است.

بررسی‌های سرویس ضدجاسوسی وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا انجام شده که این اقدام جعل دولتی محسوب می‌شود. در پی کشف موضوع توسط سرویس ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، دستور امحای همه مدارک موجود از سوی افسران سیا، برای جاسوس‌ها صادر شده است.

اقدام به طراحی خط خروج اضطراری
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به پیش‌بینی خط خروج اضطراری برای جاسوسان از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد: با وجود وعده تأمین امنیت جاسوسان، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی شبکه جاسوسی خود مانند سال ۹۲، اقدام به طراحی خط خروج اضطراری از کشور برای مواقع بحرانی و خطر کرده بود.

بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند که با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از پیش تعیین‌شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شوند و با هدایت وی از کشور خارج شوند که البته در این زمینه جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان به‌جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند.

آموزش ویژه ضدبازجویی به جاسوس‌ها
وی اضافه کرد: آموزش ویژه ضدبازجویی به جاسوس‌ها از دیگر تدابیر اتخاذشده برای مواقع دستگیری بود که با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت، توسط جواسیس، کارساز نشد و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی به ارتباط خود با سیا اعتراف کردند.

استفاده از تعدادی از جاسوس‌ها علیه خود آمریکا
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه به سرنوشت جاسوس‌های دستگیرشده توسط دستگاه اطلاعاتی کشور اشاره کرد و گفت: آن دسته از کسانی که با صداقت کامل با دستگاه اطلاعاتی کشور تعامل کردند و ندامتشان نیز ثابت شد، علیه آمریکایی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

شکست جهانی مجدد برای سیا
وی در ادامه با اشاره به همکاری سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متحد در این پرونده اظهار کرد: تجربه موفق تبادل با متحدان اطلاعاتی در سال ۹۲ باعث شد تا سرنخ‌های اطلاعاتی پرونده اخیر، اعم از افسران سیا، سرنخ‌ و روش‌های مورد استفاده در این شبکه در اختیار سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار گیرد تا شکست جهانی مجددی برای سیا اتفاق بیفتد.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همچنین به همکاری سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای آسیایی و اروپایی با سازمان اطلاعات آمریکا در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بهره‌برداری سیا از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی برای برقراری ارتباط با منابع خود و همچنین با عنایت به اطلاع قبلی سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها از موضوع، قطعا مسئولیت امر برعهده این کشورها خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به زمین‌گیرشدن سیا در اثر این شکست، طبیعی است که این سرویس اطلاعاتی مبادرت به ترمیم و بازسازی خود کند که البته در این خصوص جامعه اطلاعاتی کشور نیز هوشیار و بیدارخواهد بود.

جاسوس‌ها موفق به خرابکاری نشدند
مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا فعالیت‌های این شبکه جاسوسی به نتیجه‌ای رسیده و خرابکاری از سوی آنها در مراکز مهم کشور انجام شده است، با بیان اینکه زمان شروع همکاری این جاسوس‌ها با سیا متفاوت بوده است، تصریح کرد: به دلیل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان، این شبکه جاسوسی موفق به انجام خرابکاری یا اختلال در فعالیت‌های کشور نشد.

جاسوس‌ها ایرانی هستند، دلیلی برای تبادل نیست
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پیشنهادی از سوی ایالات متحده آمریکا درخصوص تبادل این جاسوس‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: افراد دستگیرشده همه از اتباع ایرانی هستند و به‌هیچ‌وجه بحث تبادل برای آنها مطرح نیست.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا در میان ۱۷ جاسوس دستگیرشده از مقامات و مسئولان بلندپایه کشور نیز حضور دارند، تأکید کرد: این افراد از متخصصان و کارشناسان کشور هستند و از مقامات محسوب نمی‌شوند.

این پرونده مستقل از پرونده سال 92 است
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که این شبکه جاسوسی ارتباطی با شبکه جاسوسی دستگیرشده در سال ۹۲ دارد، گفت: بررسی این پرونده مربوط به سال ۹۷ بوده و کاملا با پرونده سال ۹۲ بی‌ارتباط است.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
1
0
احسنت بر سربازان گمنام امام زمان عج ؛ درود بر شرافت نظامی های همیشه بیدار وطنم
باید این جاسوس ها همه شون اعدام گردند تا دیگر کسی فکر جاسوسی برای آمریکای جهانخوار انجام ندهد واقعا این جاسوس ها فکر می کنند آمریکا چی داره که بروند اقامت بگیرند، قتل تجاوز و...از میراث آمریکاست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین