کد خبر: ۶۰۱۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳

خون اهدایی در ایران بالا ترین ضریب سلامت و امنیت را دارد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: خون های اهدایی در ایران دارای بالاترین ضریب سلامت و امنیت در منطقه امرو (مدیترانه شرقی) و دارای رتبه سلامتی بالایی در دنیاست.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان انتقا ل خون، بشیر حاجی بیگی در نشستی با مدیران روابط عمومی ادارات کل انتقال خون استان ها به مناسبت روز ملی انتقال خون ( ۹ مرداد) افزود: چهل و شش سال از تاسیس سازمان انتقال خون می گذرد و اهدای خون را با ۲۰۰ هزار اهدای خون در سال شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.

وی با اشاره به فعالیت های بین المللی سازمان انتقال خون گفت: اکنون همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش هستیم که این همکاری از سال ۱۳۹۶ تا کنون تمدید شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته ۴۵ درصد پیشرفت داشت و مهر امسال فاز دوم آن آغاز می شود و امیدواریم تمامی این اهدا کنندگان در این طرح واکسینه شوند، چراکه این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می دهد.

حاجی بیگی با اهمیت شمردن اهدای خون مسئولانه و آگاهانه، بهره برداری از مراکز جامع را گام مهمی در تکریم اهدا کنندگان و امکان اهدای اجزای خون به روش فرزیس(روشی که در آن اجزای مورد نظر خون جدا می شود و باقی خون به بدن اهدا کننده باز می گردد) دانست.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا مصرف خون کامل در حال منسوخ شدن است و در ۳۱ استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و ۱۸ استان کشور می توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.

حاجی بیگی آمار اهدای خون در کشور را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دانست و افزود: در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده در کشور در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است.

وی افزود: هم اکنون ۴ هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و ۱۷ پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به برنامه ملی خون های نادر ایران اشاره کرد و گفت: ۲۳ کشور عضو انجمن بین المللی خون های نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال ۸۹ به عضویت در آمده است و اکنون د راین زمینه حرف اول رادر منطقه مدیترانه شرقی می زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خون های نادر هستیم.

وی تاکید کرد: درمنطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می شود و نرخ پایین شیوع عفونت های منقله از راه خون در ایران مثال زدنی و رتبه اول در منطقه است.

حاجی بیگی با اشاره به میانگین ۶۰ درصدی اهدای مستمر خون در ایران گفت: اکنون برخی از استان ها شاخص بالاتری دارند و به طور مثال استان سمنان به اهدای مستمر ۸۰ درصدی رسیده است.

سخنگوی سازمان از پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشوراز HIV استان کشور از هپاتیت C خبر داد و افزود: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.

حاجی بیگی خبر از عضویت ۸۰ درصد بیمارستان های کشور در طرح مراقبت از خون(هموویژلانس) خبر داد و گفت: هم اکنون برای همه بیماران خاص کیسه فیلتر دار خون در این سازمان تامین می شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ترکیب جمعیتی گروه های خونی در کشور و جشنواره فرهنگی هنری انتقال خون به مناسبت ۹ مرداد گفت:به زودی به همین مناسبت مراسم رونمایی از تمبر ۵۰ میلیون اهدای خون و تابلوی یادبود آن برگزار می شود و این سازمان برای روز هوای پاک نیز برنامه ویژه ای با همکاری شهرداری تهران خواهد داشت.

حاجی بیگی افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی ایرانیان با اهدای خون پولی و جایگزین خدا حافظی کرده اند و سال هاست که اهدای خون به همت اهدا کنندگان درسراسر کشور صد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین