کد خبر: ۶۰۱۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲

ضریب بالای سلامت خون ایرانی ها/ذخیره ۴۰۰۰ واحد خون بند ناف

سخنگوی سازمان انتقال خون، با اشاره به ضریب بالای امنیت و سلامت خون ایرانی ها، از رونمایی تمبر ۵۰ میلیون واحد اهدای خون خبر داد.
ضریب بالای سلامت خون ایرانی ها/ذخیره ۴۰۰۰ واحد خون بند ناف
آفتاب‌‌نیوز :

بشیر حاجی بیگی، در نشست آموزشی مدیران روابط عمومی ادارات انتقال خون سراسر کشور با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تأسیس سازمان انتقال خون، گفت: این حرکت را با ۲۰۰ هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان عزیز به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون رسیده‌ایم.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های بین المللی سازمان انتقال خون گفت: اکنون همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش هستیم که این همکاری از سال ۱۳۹۶ تا کنون تمدید شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته ۴۵ درصد پیشرفت داشت و مهر امسال فاز دوم آن آغاز می‌شود و امیدواریم تمامی این عزیزان در این طرح واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می‌دهد.

حاجی بیگی ضمن با اهمیت شمردن اهدای خون مسئولانه و آگاهانه، بهره برداری از مراکز جامع را گام مهمی در تکریم اهدا کنندگان و امکان اهدای اجزای خون به روش فرزیس دانست.

وی گفت: هم اکنون در دنیا مصرف خون کامل در حال منسوخ شدن است و در ۳۱ استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و ۱۸ استان کشور می‌توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.

حاجی بیگی، آمار اهدای خون در کشور را ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دانست و افزود: در سال گذشته ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد خون و فرآورده خونی در ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی کشور توزیع شده است.

وی افزود: هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و ۱۷ پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به برنامه ملی خون‌های نادر ایران اشاره کرد و گفت: ۲۳ کشور عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال ۸۹ به عضویت در آمده و اکنون د ر این زمینه حرف اول را در منطقه مدیترانه شرقی می‌زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر هستیم.

وی تاکید کرد: در منطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می‌شود و نرخ پایین شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در ایران مثال زدنی و رتبه اول منطقه است.

حاجی بیگی با اشاره به میانگین ۶۰ درصدی اهدای مستمر خون در ایران، گفت: در حال حاضر برخی از استان‌ها شاخص بالاتری دارند و مثلاً استان سمنان به اهدای مستمر ۸۰ درصدی رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون، از پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشور از HIV و ۵ استان کشور از هپاتیت C خبر خبر داد و افزود: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.

حاجی بیگی، از عضویت ۸۰ درصد بیمارستان‌های کشور در طرح مراقبت از خون (همو ویژلانس) خبر داد و گفت: هم اکنون برای همه بیماران خاص کیسه فیلتر دار خون در این سازمان تأمین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ترکیب جمعیتی گروه‌های خونی در کشور و جشنواره فرهنگی هنری انتقال خون به مناسبت ۹ مرداد، گفت: به زودی به همین مناسبت مراسم رونمایی از تمبر ۵۰ میلیون اهدای خون و تابلوی یادبود آن برگزار می‌شود و سازمان برای روز هوای پاک نیز برنامه ویژه ای با همکاری شهرداری تهران خواهد داشت.

وی با تقدیر از همکاران روابط عمومی در کشور گفت: این نیروهای زحمتکش کارهای بزرگی انجام داده‌اند و علاوه بر این مسؤولیت خطیر مسوولیت‌های دیگری نیز بر عهده دارند.

حاجی بیگی افزود: در سال ۲۰۰۷ میلادی ایرانیان با اهدای خون پولی و جایگزین خدا حافظی کرده‌اند و سال‌ها است اهدای خون به همت اهدا کنندگان در سراسر کشور صد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین