کد خبر: ۶۰۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

حکایت انحراف طرح شفافیت آرای نمایندگان

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی که در آذرماه سال ۹۶ طرح پیشنهادی شفافیت آرای نمایندگان را ارائه داد درباره علل خروج آن از دستور کار مجلس گفت: متاسفانه مدتی بعد آقایان آمدند و طرح را در بازی های سیاسی بردند و بحث FATF و بازی سیاسی کردند و متاسفانه منحرف شد.
حکایت انحراف طرح شفافیت آرای نمایندگان
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد فتحی» به عنوان مبتکر طرح شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شناخته می‌شود. او که برای نخستین بار در آذماه سال ۹۶ این طرح را با ۳۸ امضا تقدیم هیئت رئیسه کرد علت شکل گیری چنین طرحی را اینگونه بیان کرد: من مشاهده کردم که به عنوان مثال مؤسسات مالی و اعتباری متعددی به موجب قانون مصوب مجلس در دوره‌های قبل ایجاد شد. اما این قانون قانون فاسدی بود. قانونی که به وزارت تعاون اجازه می‌دهد بدون دخالت و نظر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی بانک تأسیس کند، فاسد است. آقای دکتر بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی به من می‌گفت، تمام این صندوق‌ها برای فعالیت مجوز نیروی انتظامی را می‌خواستند که آن را هم کسب کرده بودند.

وی ادامه داد: بدیهی است که سیاستگزاری نظام پولی کشور به صورت متمرکز از سوی بانک مرکزی اجرا شود. حالا شمای نماینده آمده‌اید قانون فاسدی را تصویب کرده‌اید و رفته‌اید. خسارت هنگفت آن قانون فاسد را هم یک دفعه از جیب همه این ملت پرداخت شد. چه کسی پاسخگو هست؟ هیچکس! آیا آن نماینده مجلسی که آمده به چنین قانونی رأی داده و الان رفته، نباید شناسایی شود و پاسخگو باشد؟

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: علاوه بر این من دیده‌ام، نمایندگان مجلس نسبت به مسائلی که در صحن می‌گذرد خیلی دقیق نیستند و متوجه نیستند موضوع چیست. نهایتاً زمان رأی گیری نگاه می‌کنند به دیگر نمایندگان که عدد ۲ را نشان می‌دهند یا ۴ را و بر اساس آن رأی خود را مشخص می‌کنند.

این عضو اصلاح طلب مجلس ادامه داد: خب من دیدم که احساس مسئولیت نماینده مجلس نسبت رأی خود، خیلی کم رنگ است. به همین دلیل به ذهنم رسید که واقعاً باید آرا شفاف باشد. به همین علت طرحی را نوشتم.

اما طرح فتحی در هیئت رئیسه ماند و به صحن علنی نرسید، تا نزدیک به یک سال بعد به یکباره برخی نمایندگان اصولگرای مجلس مانند حسینعلی حاجی دلیگانی و مجتبی ذوالنور به صورت جداگانه برای این طرح امضا جمع کردند و موج تبلیغاتی و رسانه‌ای درباره طرح شکل گرفت. فتحی درباره شرایط جدید ایجاد شده گفت: بعد از آن متأسفانه آقایان آمدند وطرح را در بازی‌های سیاسی وبحث FATF بردند و متأسفانه بحث منحرف شد.

در آن روزها مسئله تصویب لوایح چهارگانه FATF در مجلس در حال بررسی بود و نمایندگان مخالف این طرح برای جلوگیری از تصویب آن و فشار به نمایندگان موافق، اقدام به حمایت از طرح شفافیت آرای نمایندگان کردند.

فتحی با یادآوری تلاش خود برای جمع آوری امضای طرح گفت: جالب این است که من ۳۵-۳۶ امضا گرفته بودم. بسیاری از همین‌هایی که سال بعد رفتند در حمایت از شفافیت مصاحبه کردند بنا به دلایل سیاسی، کسانی بودند که وقتی من طرح را پیش آنها بردم امضا نکردند!

با وجود آنکه در میان امضا کنندگان طرح او برخی افراد اصولگرا هم حضور داشتند، اما فتحی معتقد است آن‌هایی که سال بعد با سیاسی کردن مسئله طرح را منحرف کردند از رقبای فراکسیون امید بودند: من طرح را برای همه نبرده بودم و انتخاب شده سراغ افراد می‌رفتم. مثلاً من طرح را برای آقای امیرحسین قاضی زاده هاشمی در هیئت رئیسه هم بردم و ایشان امضا کردند. کنار دست ایشان یک آقای دیگری بود و گفت این مسخره بازی‌ها چیست و طرح را امضا نکرد و رفت. بعدها درکمال تعجب ایشان شدند یکی از سردمداران حمایت از طرح شفافیت. آنهایی که طرح مرا امضا کرده بودند با دقت و اعتقاد امضا کرده بودند.

فتحی می‌گوید خود او در شهریور ۹۷ و بعد از آنکه قید فوریت طرح آقای حاجی دلیگانی در صحن مجلس طرح شد به آن رأی منفی داده است: جالب این است که همه به من می‌گفتند چرا موقع رأی گیری نهایی من رأی ۲ (منفی) دادم. معتقد بودم آن طرح یک کار تبلیغاتی بود. آن طرح علی رغم آنکه ۱۶۰ امضا برایش حمع آوری شده بود در نهایت حدود ۶۰ رأی بیشتر نیاورد!

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: ای کاش این طرح سیاسی نمی‌شد و با اصلاحاتی تصویب می‌شد. اما الان عملاً از دستور خارج شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین