کد خبر: ۶۰۱۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹
با اصرار بر تعیین زمان خروج از عراق

جدال کنگره و کاخ سفید جدی‌تر شد

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش فایننشیال تایمز، پس از آن که مجلس سنا با 51 رای موافق و 46 رای مخالف این لایحه را به تصویب رسانده کاخ سفید بلافاصله با موضع‌گیری شدید اعلام کرد که خبری از تصویب چنین ضرب‌الاجلی به گوش‌ آقایان دموکرات نخواهد رسید. بدین ترتیب ظاهرا آقای رئیس‌جمهور با ایستادگی برروی سخنان پیشین خود این لایحه را وتو خواهد کرد.

در صورت تحقق چنین فرضیه‌ ای کنگره باید به فکر طرح  دیگری باشد. مجلس سنا در شرایطی لایحه بودجه به انضمام طرح عقب‌نشینی از عراق را راهی کاخ سفید کرد که فرمانده ارتش آمریکا در عراق همزمان با رای‌گیری در سنا اعلام کرد که با وجود کاهش آمار تلفات فرقه‌ای خشونت در این کشور ثابت مانده است.

چهار ژنرال ستاره‌داری که از سوی کاخ سفید برای فرماندهی عملیات‌های نظامی ارتش آمریکا در عراق منصوب شده‌اند نیز پیش از تصویب این لایحه هشدار داده بودند که برای به ثمر نشستن طرح امنیتی ابتدا باید شاهد افزایش خشونت و سپس کاهش تدریجی آن بود.

هفته پیش بود که ژنرال دیوید پترائوس دراین‌باره گفت: به احتمال بسیار قوی ما شاهد درگیری‌های بیشتری خواهیم بود و بالا رفتن آمار تلفات در درگیری‌ها نیز پدیده‌ای عجیب به شمار نمی‌رود.

به باور این ژنرال آمریکایی، نیروهای کمکی آمریکا باید به طور کامل تا اواسط ژوئن در عراق مستقر شوند.

البته ژنرال پترائوس در این سخنان به برخی پیشرفت‌ها نیز اشاره کرد. پیشرفت‌هایی نظیر کاهش فاحش قتل‌های فرقه‌ای و بالا رفتن آمار کشف تسلیحات متعلق به شبه‌نظامیان. هر چند به گفته فرمانده ارتش آمریکا در عراق، میزان موفقیت القاعده در حملاتش نیز افزایش یافته است.

در ماه سپتامبر سال جاری ژنرال پترائوس و سفیر جدید آمریکا در عراق در نشستی مشترک با بوش از میزان موفقیت طرح امنیتی بغداد با وی سخن خواهند گفت. جورج بوش نیز در این دیدار از فرماندهان خود خواهد پرسید که آیا زمان عقب‌نشینی از عراق فرارسیده است یا خیر.

سناتور دموکرات کارل لوین که ریاست کمیته تسلیحاتی سنا را برعهده دارد، روز گذشته در صحن مجلس سنا خطاب به بوش گفت: آقای رئیس‌جمهور، طرح فعلی شما در عراق شکست خورده است. عراقی‌ها حتی یک قدم به بازسازی سیاسی کشورشان نزدیک نشده‌اند. دولت نوری مالکی نیز به جای مستحکم کردن پایه‌های قدرت خود، روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین