کد خبر: ۶۰۱۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

مقام آلمانی خطاب به جانسون: خونسرد باش؛ اقدامات تحریک‌آمیز مفید نیست

پس از آن‌که معاون وزیر امور خارجه آلمان بوریس جانسون را به آرامش و انجام گفت‌وگو دعوت کرد، آنگلا مرکل نیز از وی خواست با او در برلین دیدار کند.
آفتاب‌‌نیوز :

معاون وزیر امور خارجه آلمان از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید بریتانیا که خواهان جدایی هرچه سریع‌تر کشورش از اتحادیه اروپا است خواست آرامش خودش را حفظ کند و پای میز مذاکره بنشیند. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز او را به «برلین» دعوت کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»،‌ «مایکل راث» معاورن وزیر امور خارجه آلمان و وزیر اروپایی این کشور در اتحادیه اروپا روز جمعه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «پیام من به نخست‌وزیر جدید روشن است: بوریس کمپین انتخاباتی تمام شده است. خونسردی خودت را حفظ کن. ما باید نسبت به یکدیگر منصف باشیم».

وی افزود: «چیزی که مفید نیست، اقدامات تحریک‌آمیز جدید است. به جای آن باید گفت‌وگو کنیم- این چیزی است که می‌توان آن را از رهبر یک کشور دوست انتظار داشت، آن هم کشوری که هنوز جزو اعضای اتحادیه اروپا است».

به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی دولت آلمان نیز روز جمعه اعلام کرد، مرکل در تماسی تلفنی، جانسون را به برلین دعوت کرد.

«اولریک دیمر» سخنگوی مرکل بیان داشت: «او (مرکل) به وی (جانسون) به خاطر دفتر جدیدش تبریک گفت و با توجه به وظیفه سنگینی که دارد برایش آرزوی موفقیت کرد. موضوعات اصلی مورد بحث جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و تعمیق روابط دوجانبه بود».

وی افزود: «صدر اعظم، نخست‌وزیر را به برلین در آینده نزدیک دعوت کرد. نخست‌وزیر دعوت را پذیرفت».

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در تماس تلفنی با جانسون در اواخر روز پنجشنبه گفت تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند همان توافقی که با ترزا می حاصل شد و شامل «ترتیبات پشتیبان» بود، حفظ کنند.

این در حالی است که جانسون روز گذشته (پنجشنبه) برای اولین بار به‌عنوان نخست‌وزیر در پارلمان حاضر شد و خواهان خلاص شدن از یکی از شروط درج شده در توافق «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس با بروکسل شده بود.

این شرط که با نام ترتیبات پشتیبان شناخته می‌شود، نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد مرز سخت بین بخشی از ایرلند که جزو خاک بریتانیاست و جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند. اما این مسئله مانع اصلی در جلب حمایت پارلمان انگلیس از توافق می با اتحادیه اروپا بود.

پارلمان سه بار به توافق می با اتحادیه اروپا رأی منفی داد و در نهایت او در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد.

جانسون در این جلسه پارلمان قول داد آمادگی کشورش برای مواجه با اجرای برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا را افزایش دهد.

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد. با این حال جانسون بارها اعلام کرده است با توافق یا بدون توافق با بروکسل، در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین