کد خبر: ۶۰۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۲
برآورد آمریکایی‌ها از توان هسته‌ای ایران

سیا: تهران تا 2010 بمب‌ اتمی می‌سازد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سازمان اطلاعاتی آمریکا، سیا در گزارش جدیدی مدعی شد ایران با غلبه بر مشکلات فنی در برنامه هسته‌ای‌اش زودتر از آنچه تصور می‌شود قادر به تولید بمب اتم خواهد بود. 

به گزارش «سی‌بی‌اس نیوز» براساس یافته‌های جدید کارشناسان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا، ایران توانسته بر مشکلات فنی در فرایند غنی‌سازی اورانیوم غلبه کند. براین اساس اگر ایران بتواند به پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد تا سال 2010 قادر است مواد شکاف‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب اتم را به دست آورد.

در همین رابطه دیوید آلبرایت کارشناس عدم تکثیر هسته‌ای به CBS گفت: گمان می‌کنم ایران بتواند زودتر از آنچه گمان می‌شود اورانیوم غنی شده لازم برای ساخت سلاح اتمی را تولید کند. وی افزود: این تصور که ایران تا سال 2015 قادر به تولید این مواد نیست نوعی بدگمانی به توانائی‌های فنی ایران و پیشرفت‌هایی است که در چند سال اخیر به دست آورده است.

بنا به این گزارش اسرائیل نیز از جمله کشورهایی است که به دلیل احساس تهدید از سوی ایران هسته‌ای، معتقد است آن‌ها زودتر از آنچه گفته می‌شود قادر به ساخت بمب اتم خواهند بود.

بوروس ریدل کارمند سابق سیا در این رابطه گفت: اسرائیلی‌ها پیش از این نیز گمان می‌کردند ایران زودتر از آنچه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند می‌تواند بمب اتم بسازد. وی افزود: اکنون اگر اسرائیلی‌ها بشنوند که منابع اطلاعاتی آمریکا نیز این عقیده آن‌ها را تایید می‌کند، این امر دولت اسرائیل را تحت فشار قرار می‌دهد تا اقداماتی علیه ایران انجام دهند.

انتشار چنین گزارشی در حالی صورت می‌گیرد که با اعلام ورود ایران به مرحله تولید صنعتی اورانیوم غنی شده ،کارشناسان آمریکایی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را اغراق‌آمیز و دور از واقعیت توصیف کرده بودند. 

دیوید آلبرایت پس از اعلام این خبر از سوی ایران، در مصاحبه با شورای روابط خارجی آمریکا گفت: فکر نمی‌کنم اینگونه باشد. آن‌ها قطعا یک کشور هسته‌ای نبوده و قادر نیستند هزاران یا حتی دهها سانتریفیوژ را برای غنی‌سازی اورانیوم به کار اندازند. 

آلبرایت معتقد است ایرانیها «مقیاس صنعتی» را با تصورات خود تعریف می‌کنند. بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل در اظهارات خود تاکید کرد که ایران اکنون توانایی انجام چنین کاری را ندارد. بنا به گفته وی ایران اورانیوم غنی شده در سطح بالا  که برای ساخت بمب اتم لازم است را تولید نکرده و برای انجام این کار به شش ماه تا یک سال وقت نیاز دارد. البته این در صورتی است که بتواند سه هزار سانتریفیوژ خود را در این مدت روشن نگه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین