کد خبر: ۶۰۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۱
حمایت مجلس از حضور ایران در اجلاس عراق

بروجردی: به شرم‌الشیخ برویم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر حضور پر رنگ ایران در اجلاس بین‌المللی شرم‌الشیخ در عراق تأکید کرد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب عراق را از مهم‌ترین مسایل سیاست خارجی کشور دانست و افزود کنفرانس شرم‌الشیخ جهت حل مشکلات عراق تشکیل می‌شود، ایران نیز از دولت قانونی عراق حمایت می‌کند و علاقه‌مند است که بحران امنیتی در عراق به نقطه پایانی خود برسد. 

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی برای اتمام بحران امنیتی عراق از هرگونه کمکی دریغ نمی‌کند. بنابراین با توجه به درخواست‌های مکرر دولت عراق برای حضور ایران، به نظر من نباید درخواست مصرانه دولت عراق را بدون پاسخ گذاشت و ما باید حضور پررنگی از  در این اجلاس داشته باشیم. 

ابراز حمایت رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از حضور تهران در اجلاس شرم الشیخ در حالی صورت می‌گیرد که ایران روز چهارشنبه، پس از دیدار «منوچهر متکی» با «هوشیار زیباری» اعلام کرد که هنوز درباره حضور ایران در اجلاس امنیتی عراق که قرار است سوم و چهارم می در شرم‌الشیخ مصر برگزار شود، تصمیمی نگرفته ‌است. 

تاکید علاءالدین بروجردی بر ضرورت شرکت ایران در اجلاس شرم‌الشیخ همچنین در شرایطی است که وزارت خارجه آمریکا این اجلاس را موعد مناسبی برای مذاکره رایس و متکی دانسته و محمود احمدی‌نژاد و جرج بوش نیز به صورت مشروط از مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا در جریان اجلاس شرم‌الشیخ حمایت کرده‌اند.

تردید تهران درباره شرکت در اجلاس شرم‌الشیخ [ کلیک کنید]

بروجردی در پاسخ به این پرسش «که آیا در اجلاس شرم‌الشیخ ریاست هیات نمایندگی ایران باید بر عهده منوچهر متکی باشد؟» گفت: من تأکید کردم ایران باید حضور پررنگی داشته باشد و برای این حضور پررنگ بهتر است وزیر امور خارجه در نشست شرکت کند.

نماینده مردم بروجرد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اظهارات خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر آمادگی آمریکا و ایران برای مذاکره با یکدیگر گفت:‌ اعلام آمادگی آمریکایی‌ها جهت مذاکره با جمهوری اسلامی در اجلاس شرم‌الشیخ، با عملکرد آنان و مواضع‌شان در قبال ایران، همخوانی ندارد. 

وی با اشاره به ربایش و شکنجه جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد گفت: یورش آنان به نمایندگی ایران در اربیل عراق و ربودن 5 دیپلمات ایرانی به هیچ وجه با اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران، همخوانی ندارد. اگر دولت بوش علاقمند است که مواضع و نظراتشان از سوی مقامات ایران جدی گرفته شود، باید این همخوانی را به وجود آورد و با توجه به این که مدت طولانی از ربودن دیپلمات‌های ما می‌گذرد و آنان هنوز دربند آمریکا اسیر هستند، به عنوان اولین گام نشان دادن حسن‌نیت خویش، آنان را آزاد کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین